שוב אנחנו בשעות האחרונות של החופש הגדול וכול הבית "בכוננות", לקראת החזרה ללימודים בגנים ובבתי הספר. כעת בדקה ה-90, רגע לפני הצלצול הראשון, ברצוני לתאר לכם ההורים את שעובר על התלמיד בשעות אלה ממש ובמהלך הימים הראשונים של החזרה ללימודים. המצב הרגיש של הילד בתקופה זו של השנה, דורש מההורים התמודדות זהירה, אך ברורה שלתוצאותיה השפעה רבה על השנה כולה.
ראשית, יש להבין כי מדובר בשינוי, וככזה הינו בעל השפעה פיזית ורגשית על הילד.
המעברים הם: מקצב "האיזי" של החופש לסדר יום "מתוקתק" ולחוץ, מחיי פעילות לילית "לשעון פעילות יומי", מהתמקדות במיצוי שעות הפנאי לצורך להקדיש זמן ללימוד, משהייה רבה מחוץ לבית לצרכי בילוי לשהייה ארוכה בבית הספר ולהתכנסות חזרה לבית ולמשפחה. לשינוי עוד ביטויים:
זמני השינה, הרגלי אכילה, מהירות חשיבה ותגובה, סגנון הלבוש, סגנון הדיבור וכו'. אני מציע לכול הורה לשחזר לעצמו, את תחושותיו, כאשר הוא חוזר מחופשה ארוכה לעבודתו, והדבר יקל על הבנה טובה יותר של המתרחש אצל הילד.
מה מעסיק את הילד/תלמיד בשבוע הראשון ללימודים?
? ההתמקמות מחדש בכיתה. היכן אשב? ליד מי? האם אשמור על "מעמדי" החברתי, על רמת "המקובלות" שלי? תלמידים חדשים?
? מי המורים? מקצועות לימוד חדשים? איך המורים יקבלו אותי? האם הלימוד יהיה קשה ולחוץ יותר?
? האם אעמוד בציפיות שלי מעצמי? בציפיות הורי? בציפיות מורי?
? חשש מילדים גדולים יותר.
? איך אגיע לבית הספר? עם מי? סידורי ההסעה.
במקרה של מעבר מגן לבית ספר ובין בתי ספר שונים הדברים הללו, מועצמים ומשמעותיים יותר לילד ועלולים לגרור אחריהם תגובות רגשיות חזקות יותר.
שימוש בעקרונות האינטליגנציה הרגשית ודפוסים של אימון אישי להתמודדות הורית אפקטיבית עם המצב:
? זהו את התחושות שלכם כהורים ושל ילדיכם בעונת מעבר זו, כבסיס לכול החלטה ופעולה.
? עודדו את הדיאלוג איתם. לא "לחפור" ולנדנד, אלא להקשיב ולשאול שאלות פתוחות שמזמינות הבעת רגש.
? נהלו שיחות משפחתיות, אך אל תוותרו גם על "שיחות אחד על אחד", כי לכול ילד במשפחה צרכים משלו.
? קיבעו ביחד איתם את הדברים שמסייעים ליצור מסגרת ברורה: זמן השכמה, זמן יציאה מהבית, זמן חזרה הביתה, שיעורי הבית, שעות הבילוי, זמן "כיבוי האורות", הלבוש וכו'. לאחר ההגעה להסכמה בעקבות הדיאלוג יש לקבע אותה, על ידי חזרה על הסיכומים במילותיו של הילד ואפילו להעלות אותם בכתב.
? הקפידו על סדר היום שסוכם, אל תוותרו על הגבולות ההכרחיים אך דעו להיות גמישים היכן שניתן לעשות זאת.
? דברו איתם במונחים של ציפיות ומטרות לשנה זו ולשליש/הסמסטר הראשון. בגלל העומס הרגשי, מומלץ להשאיר את התוכניות המפורטות לטווח הארוך, לשבועות הבאים. לעומת זאת , הציבו יחדיו מטרות, יעדים ומטלות מפורטים לשבוע- שבועיים הראשונים.
ראוי לזכור כי, רוב התלמידים מתחילים שנה חדשה, בתחושה של התחלה, עם נכונות להשקיע ורצון אמיתי להצליח ולהגיע להישגים, (זכרו את המחברות בתחילת השנה-כתב יפה, קישוטים וכו' וכיצד הן משתנות במהלכה). לכן, כול שנה חדשה היא הזדמנות לשיפור, התקדמות וצמיחה של הילד. עליכם כהורים להציב גבולות, לחזק, לעודד, לתמוך ולסייע לילד כבר בשבועות הראשונים, כדי לעזור לו לשמור על המוטיבציה והמומנטום של תחילת השנה גם בהמשכה.
לכם כהורים תפקיד משמעותי בכניסתו של הילד/התלמיד ברגל ימין לשנה החדשה וליכולתו לסיימה בהצלחה.
נכתב על ידי משה גליקסמן מאמן אישי להורים ומתבגרים.
אתר: www.metaplim.co.il/GLIKS-COACH
מייל: moshe_coach@walla.com
ראשית, יש להבין כי מדובר בשינוי, וככזה הינו בעל השפעה פיזית ורגשית על הילד.
המעברים הם: מקצב "האיזי" של החופש לסדר יום "מתוקתק" ולחוץ, מחיי פעילות לילית "לשעון פעילות יומי", מהתמקדות במיצוי שעות הפנאי לצורך להקדיש זמן ללימוד, משהייה רבה מחוץ לבית לצרכי בילוי לשהייה ארוכה בבית הספר ולהתכנסות חזרה לבית ולמשפחה. לשינוי עוד ביטויים:
זמני השינה, הרגלי אכילה, מהירות חשיבה ותגובה, סגנון הלבוש, סגנון הדיבור וכו'. אני מציע לכול הורה לשחזר לעצמו, את תחושותיו, כאשר הוא חוזר מחופשה ארוכה לעבודתו, והדבר יקל על הבנה טובה יותר של המתרחש אצל הילד.
מה מעסיק את הילד/תלמיד בשבוע הראשון ללימודים?
? ההתמקמות מחדש בכיתה. היכן אשב? ליד מי? האם אשמור על "מעמדי" החברתי, על רמת "המקובלות" שלי? תלמידים חדשים?
? מי המורים? מקצועות לימוד חדשים? איך המורים יקבלו אותי? האם הלימוד יהיה קשה ולחוץ יותר?
? האם אעמוד בציפיות שלי מעצמי? בציפיות הורי? בציפיות מורי?
? חשש מילדים גדולים יותר.
? איך אגיע לבית הספר? עם מי? סידורי ההסעה.
במקרה של מעבר מגן לבית ספר ובין בתי ספר שונים הדברים הללו, מועצמים ומשמעותיים יותר לילד ועלולים לגרור אחריהם תגובות רגשיות חזקות יותר.
שימוש בעקרונות האינטליגנציה הרגשית ודפוסים של אימון אישי להתמודדות הורית אפקטיבית עם המצב:
? זהו את התחושות שלכם כהורים ושל ילדיכם בעונת מעבר זו, כבסיס לכול החלטה ופעולה.
? עודדו את הדיאלוג איתם. לא "לחפור" ולנדנד, אלא להקשיב ולשאול שאלות פתוחות שמזמינות הבעת רגש.
? נהלו שיחות משפחתיות, אך אל תוותרו גם על "שיחות אחד על אחד", כי לכול ילד במשפחה צרכים משלו.
? קיבעו ביחד איתם את הדברים שמסייעים ליצור מסגרת ברורה: זמן השכמה, זמן יציאה מהבית, זמן חזרה הביתה, שיעורי הבית, שעות הבילוי, זמן "כיבוי האורות", הלבוש וכו'. לאחר ההגעה להסכמה בעקבות הדיאלוג יש לקבע אותה, על ידי חזרה על הסיכומים במילותיו של הילד ואפילו להעלות אותם בכתב.
? הקפידו על סדר היום שסוכם, אל תוותרו על הגבולות ההכרחיים אך דעו להיות גמישים היכן שניתן לעשות זאת.
? דברו איתם במונחים של ציפיות ומטרות לשנה זו ולשליש/הסמסטר הראשון. בגלל העומס הרגשי, מומלץ להשאיר את התוכניות המפורטות לטווח הארוך, לשבועות הבאים. לעומת זאת , הציבו יחדיו מטרות, יעדים ומטלות מפורטים לשבוע- שבועיים הראשונים.
ראוי לזכור כי, רוב התלמידים מתחילים שנה חדשה, בתחושה של התחלה, עם נכונות להשקיע ורצון אמיתי להצליח ולהגיע להישגים, (זכרו את המחברות בתחילת השנה-כתב יפה, קישוטים וכו' וכיצד הן משתנות במהלכה). לכן, כול שנה חדשה היא הזדמנות לשיפור, התקדמות וצמיחה של הילד. עליכם כהורים להציב גבולות, לחזק, לעודד, לתמוך ולסייע לילד כבר בשבועות הראשונים, כדי לעזור לו לשמור על המוטיבציה והמומנטום של תחילת השנה גם בהמשכה.
לכם כהורים תפקיד משמעותי בכניסתו של הילד/התלמיד ברגל ימין לשנה החדשה וליכולתו לסיימה בהצלחה.
נכתב על ידי משה גליקסמן מאמן אישי להורים ומתבגרים.
אתר: www.metaplim.co.il/GLIKS-COACH
מייל: moshe_coach@walla.com
נכתב על ידי משה גליקסמן מאמן אישי להורים ומתבגרים.
אתר: www.metaplim.co.il/GLIKS-COACH
מייל: moshe_coach@walla.com
אתר: www.metaplim.co.il/GLIKS-COACH
מייל: moshe_coach@walla.com