תמריצים ממשלתיים לבנייה להשכרה / מאת יורם קראוס, מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים
אנו שומעים רבות בשנים האחרונות על הקושי של צעירים רבים לשכור דירה בגוש דן ובטח ובטח לרכוש דירה. עליית מחירי הנדל"ן, להם סיבות רבות, מצריכים התערבות ממשלתית על מנת לסייע לצעירים ומשפחות מהמעמד הנמוך להשיג דירה אשר מתאימה לצורכיהם.
להלן מס' נקודות לדיון אותם מציג יורם קראוס, מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים, כפי שהובאו מסקירה בינ"ל השוואתית אשר יכולים לשמש את מקבלי ההחלטות במדינת ישראל על מנת לעודד בנייה והסבת דירות להשכרה:
1. התניית מתן התמריצים בייעוד הבנייה לשכבות החלשות
יורם קראוס: "ישנם מדינות דוגמת ארה"ב בהם קיימים הסדרים שעניינים "דיור ציבורי". התנאים למתן התמריצים היו בין השאר בנייה באזורים שהמדינה הגדירה אותם כחלשים והגבלת דמי השכירות בדירות כאחוז מן ההכנסה הממוצעת במשק או באזור. בישראל, ניתן להגדיר אזורים אלו לפי סיווג הישובים של משרד הפנים ולפי המעמד הסוציו האקונומי. ממליץ להתחיל בגליל ובנגב. בהקשר זה אפשר לשקול קביעת חקיקה המעודדת גופי מימון לממן פרויקטים שכאלה בתמורה להטבות במס הכנסה".
2. התחשבות בעקרונות של פיתוח בר-קיימא
יורם קראוס: "נושא איכות הסביבה נהפך לשיקול מרכזי בכל תחום בחיינו. גם בבניה יש כיום בניה ירוקה שמועדדת תשומת לב מיוחדת לתחום הפיתוח בר קיימא. לפי עקרונות של פיתוח בר-קיימא, התוכניות מקנות הטבות לא רק בעבור בניית בניינים חדשים אלא גם בעבור שיפוץ של בניינים קיימים. כיום בהיר ונהיר לכל הפגיעה המלווה במחרב העירוני והסביבתי בבניית אזורי מגורים חדשים. לכן מדינות רבות כיום מעוניינות לנצל את השטח הבנוי הקיים ניצול מרבי. מסיבה זו המדינות מעודדות שיפוץ ושיקום של אזורים מוזנחים בתוך העיר, ולא רק בנייה חדשה".
3. משך ההתחייבות להשכרת הדירות
יורם קראוס: "על המדינה, בדומה למדינות רבות בעולם, להתנות את מתן התמריצים לבניית דירות להשכרה בהגבלה לפרק זמן מינימלי לרוב ל- 10 - 15 שנה".
4. שימוש בכלים נוספים לצורך תמיכה בקבוצות אוכלוסייה חלשות
יורם קראוס: "בחקרים שנערכו בתחום זה נמצא כי התמיכה בצד ההיצע לבדה אינה יכולה לספק את צורכי הדיור של השכבות החלשות במלואם, שכן היא אינה מביאה לידי הורדת מחירי השכירות לרמה שתאפשר נגישות לדיור לשכבות החלשות. לכן על המדינה להשתמש בכלים נוספים לעידוד מעבר למגורי שכירות גם בצד הביקושים. הטבות ותמריצים למשפחות מעוטות יכולת לעבור לאזורי פיתוח בהם ישנו דיור בר השגה".
5. המצב בארץ
יורם קראוס: "עד היום כל הניסיונות הממשלתיים בתחום עידוד הבנייה להשכרה לא נשאו פרי. כדי שחקיקה בתחום זה תשיג את מטרותיה, יש לתת את הדעת, בין השאר, לטענתו של פרופ' ורצברגר, מומחה למדיניות דיור, אשר טוען כי התמיכה בבנייה חדשה להשכרה צריכה להיות גדולה כדי שהבנייה תהיה השקעה כדאית. לפיכך, הוא ממליץ שלא לסבסד בנייה חדשה, ובמקום זאת לתת פטור ממס הכנסה על רכישת דירות ישנות לצורכי השכרה".
אנו שומעים רבות בשנים האחרונות על הקושי של צעירים רבים לשכור דירה בגוש דן ובטח ובטח לרכוש דירה. עליית מחירי הנדל"ן, להם סיבות רבות, מצריכים התערבות ממשלתית על מנת לסייע לצעירים ומשפחות מהמעמד הנמוך להשיג דירה אשר מתאימה לצורכיהם.
להלן מס' נקודות לדיון אותם מציג יורם קראוס, מנכ"ל חברת SMS לניהול פרויקטים, כפי שהובאו מסקירה בינ"ל השוואתית אשר יכולים לשמש את מקבלי ההחלטות במדינת ישראל על מנת לעודד בנייה והסבת דירות להשכרה:
1. התניית מתן התמריצים בייעוד הבנייה לשכבות החלשות
יורם קראוס: "ישנם מדינות דוגמת ארה"ב בהם קיימים הסדרים שעניינים "דיור ציבורי". התנאים למתן התמריצים היו בין השאר בנייה באזורים שהמדינה הגדירה אותם כחלשים והגבלת דמי השכירות בדירות כאחוז מן ההכנסה הממוצעת במשק או באזור. בישראל, ניתן להגדיר אזורים אלו לפי סיווג הישובים של משרד הפנים ולפי המעמד הסוציו האקונומי. ממליץ להתחיל בגליל ובנגב. בהקשר זה אפשר לשקול קביעת חקיקה המעודדת גופי מימון לממן פרויקטים שכאלה בתמורה להטבות במס הכנסה".
2. התחשבות בעקרונות של פיתוח בר-קיימא
יורם קראוס: "נושא איכות הסביבה נהפך לשיקול מרכזי בכל תחום בחיינו. גם בבניה יש כיום בניה ירוקה שמועדדת תשומת לב מיוחדת לתחום הפיתוח בר קיימא. לפי עקרונות של פיתוח בר-קיימא, התוכניות מקנות הטבות לא רק בעבור בניית בניינים חדשים אלא גם בעבור שיפוץ של בניינים קיימים. כיום בהיר ונהיר לכל הפגיעה המלווה במחרב העירוני והסביבתי בבניית אזורי מגורים חדשים. לכן מדינות רבות כיום מעוניינות לנצל את השטח הבנוי הקיים ניצול מרבי. מסיבה זו המדינות מעודדות שיפוץ ושיקום של אזורים מוזנחים בתוך העיר, ולא רק בנייה חדשה".
3. משך ההתחייבות להשכרת הדירות
יורם קראוס: "על המדינה, בדומה למדינות רבות בעולם, להתנות את מתן התמריצים לבניית דירות להשכרה בהגבלה לפרק זמן מינימלי לרוב ל- 10 - 15 שנה".
4. שימוש בכלים נוספים לצורך תמיכה בקבוצות אוכלוסייה חלשות
יורם קראוס: "בחקרים שנערכו בתחום זה נמצא כי התמיכה בצד ההיצע לבדה אינה יכולה לספק את צורכי הדיור של השכבות החלשות במלואם, שכן היא אינה מביאה לידי הורדת מחירי השכירות לרמה שתאפשר נגישות לדיור לשכבות החלשות. לכן על המדינה להשתמש בכלים נוספים לעידוד מעבר למגורי שכירות גם בצד הביקושים. הטבות ותמריצים למשפחות מעוטות יכולת לעבור לאזורי פיתוח בהם ישנו דיור בר השגה".
5. המצב בארץ
יורם קראוס: "עד היום כל הניסיונות הממשלתיים בתחום עידוד הבנייה להשכרה לא נשאו פרי. כדי שחקיקה בתחום זה תשיג את מטרותיה, יש לתת את הדעת, בין השאר, לטענתו של פרופ' ורצברגר, מומחה למדיניות דיור, אשר טוען כי התמיכה בבנייה חדשה להשכרה צריכה להיות גדולה כדי שהבנייה תהיה השקעה כדאית. לפיכך, הוא ממליץ שלא לסבסד בנייה חדשה, ובמקום זאת לתת פטור ממס הכנסה על רכישת דירות ישנות לצורכי השכרה".