בפרשת פינחס אנחנו נקרא על פמיניזם. ובקשת שיווין על נחלות ושטחים בארץ ישראל של נשים - בנות צלפחד.
במדבר כז , א-ב. כתוב: "ותקרבנה בנות צלפחד בן חפר בן גלעד בן מכיר בן מנשה למשפחת מנשה בן יוסף ואלה שמות בנתיו מחלה נעה וחגלה ומלכה ותרצה: ותעמדנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ... "
בנות צלפחד באות אל משה למשפט, לדין תורה. כדי לראות האם התביעה שלהן לנחלה בארץ ישראל מוצדקת ונכונה. אך משה מפנה אותם למקומות אחרים. הוא מפנה אותם לשרי האלפים והמאות, כדי ששם ידונו את דינם. בנות צלפחד לא נשברו בעקבות התשובה של משה, וממשיכות במסע המשפטי שלהן, והולכות לאלעזר הכהן. אלעזר הכהן משיב להן את אותה התשובה כמו שהשיב משה. כשראו שדוחים אותן ממקום למקום, הן מחליטות לחכות לרגע שכול העם יהיו באספה ולומר את דבריהן. וכך היה:
" ... וכל העדה פתח אהל מועד לאמר: אבינו מת במדבר והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על יהוה בעדת קרח כי בחטאו מת ובנים לא היו לו: למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לו בן תנה לנו אחזה בתוך אחי אבינו: ".[ג-ד]
בסופו של דבר, בנות צלפחד מקבלות נחלה בארץ ישראל, לאחר שמשה הנביא הגדול שואל את ה' להלכה. "ויקרב משה את משפטן לפני יהוה: ויאמר יהוה אל משה לאמר: כן בנות צלפחד דברת נתן תתן להם אחזת נחלה בתוך אחי אביהם והעברת את נחלת אביהן להן: ".[ה-ו]
מי הן בנות צלפחד ?
בנות צלפחד היו נשים מיוחדות. התלמוד במסכת בבא בתרא קיט,ב כותב: "... תנא בנות צלפחד חכמניות הן דרשניות הן צדקניות הן חכמניות ... אמר רב חסדא ניסת פחותה מבת עשרים יולדת עד ששים בת עשרים יולדת עד ארבעים בת ארבעים שוב אינה יולדת אלא מתוך שצדקניות הן נעשה להן נס". כלומר: מרוב שהן היו מיוחדות נעשה להן נס, שנישאו לאחר גיל ארבעים וילדו בנים.
כמו - כן, במדבר רבה כא , י. כתוב: "ותקרבנה בנות צלפחד - אותו הדור היו נשים גודרות מה שאנשים פורצים שכן מוצא שאמר להן אהרון - "פרקו נזמי הזהב אשר באוזני נשיכם". ולא רצו הנשים ומיחו בבעליהן. שנאמר: "ויתפרקו כול העם את נזמי הזהב אשר באזניהם ויביאו אל אהרון". והנשים לא נשתתפו עמהן במעשה העגל". כלומר: הנשים האלו ובמיוחד בנות צלפחד, היה להן גב חזק כנגד הגברים ועמדו עליהן בכול התוקף והתנגדו ביד חזקה כנגד הגברים. הן במעשה העגל והן במעשה השפיטה של הנחלות בארץ ישראל.
בנות צלפחד הן המשך ישיר של נשים, אשר עומדות בחוזקה בעד הזכיות שלהן ונגד פגיעתם. הלוואי שאתן הנשים תלמדו מבנות צלפחד וממעשה הפמיניזם היהודי שלהן במדבר. אסור לכן להישבר ולוותר בדרך. המאבק שלכן כנגד חוסר השיווין והעלוות של הגברים מוצדק ביותר - כי מגיע לכן ויותר. בתקווה גדולה ובהצלחה.
במדבר כז , א-ב. כתוב: "ותקרבנה בנות צלפחד בן חפר בן גלעד בן מכיר בן מנשה למשפחת מנשה בן יוסף ואלה שמות בנתיו מחלה נעה וחגלה ומלכה ותרצה: ותעמדנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ... "
בנות צלפחד באות אל משה למשפט, לדין תורה. כדי לראות האם התביעה שלהן לנחלה בארץ ישראל מוצדקת ונכונה. אך משה מפנה אותם למקומות אחרים. הוא מפנה אותם לשרי האלפים והמאות, כדי ששם ידונו את דינם. בנות צלפחד לא נשברו בעקבות התשובה של משה, וממשיכות במסע המשפטי שלהן, והולכות לאלעזר הכהן. אלעזר הכהן משיב להן את אותה התשובה כמו שהשיב משה. כשראו שדוחים אותן ממקום למקום, הן מחליטות לחכות לרגע שכול העם יהיו באספה ולומר את דבריהן. וכך היה:
" ... וכל העדה פתח אהל מועד לאמר: אבינו מת במדבר והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על יהוה בעדת קרח כי בחטאו מת ובנים לא היו לו: למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לו בן תנה לנו אחזה בתוך אחי אבינו: ".[ג-ד]
בסופו של דבר, בנות צלפחד מקבלות נחלה בארץ ישראל, לאחר שמשה הנביא הגדול שואל את ה' להלכה. "ויקרב משה את משפטן לפני יהוה: ויאמר יהוה אל משה לאמר: כן בנות צלפחד דברת נתן תתן להם אחזת נחלה בתוך אחי אביהם והעברת את נחלת אביהן להן: ".[ה-ו]
מי הן בנות צלפחד ?
בנות צלפחד היו נשים מיוחדות. התלמוד במסכת בבא בתרא קיט,ב כותב: "... תנא בנות צלפחד חכמניות הן דרשניות הן צדקניות הן חכמניות ... אמר רב חסדא ניסת פחותה מבת עשרים יולדת עד ששים בת עשרים יולדת עד ארבעים בת ארבעים שוב אינה יולדת אלא מתוך שצדקניות הן נעשה להן נס". כלומר: מרוב שהן היו מיוחדות נעשה להן נס, שנישאו לאחר גיל ארבעים וילדו בנים.
כמו - כן, במדבר רבה כא , י. כתוב: "ותקרבנה בנות צלפחד - אותו הדור היו נשים גודרות מה שאנשים פורצים שכן מוצא שאמר להן אהרון - "פרקו נזמי הזהב אשר באוזני נשיכם". ולא רצו הנשים ומיחו בבעליהן. שנאמר: "ויתפרקו כול העם את נזמי הזהב אשר באזניהם ויביאו אל אהרון". והנשים לא נשתתפו עמהן במעשה העגל". כלומר: הנשים האלו ובמיוחד בנות צלפחד, היה להן גב חזק כנגד הגברים ועמדו עליהן בכול התוקף והתנגדו ביד חזקה כנגד הגברים. הן במעשה העגל והן במעשה השפיטה של הנחלות בארץ ישראל.
בנות צלפחד הן המשך ישיר של נשים, אשר עומדות בחוזקה בעד הזכיות שלהן ונגד פגיעתם. הלוואי שאתן הנשים תלמדו מבנות צלפחד וממעשה הפמיניזם היהודי שלהן במדבר. אסור לכן להישבר ולוותר בדרך. המאבק שלכן כנגד חוסר השיווין והעלוות של הגברים מוצדק ביותר - כי מגיע לכן ויותר. בתקווה גדולה ובהצלחה.