"והגדת לבנך ביום ההוא"- כל מטרתו של ליל הסדר היא לספר את סיפור יציאת מצרים לילדים. הילדים אמורים להיות ה"כוכבים" הראשיים בהצגת הסדר, אך פעמים רבות הם יושבים חסרי סבלנות, קמים, מפריעים ולא מצליחים לצלוח את הערב בשלום. לא פלא: זהו ערב ארוך, שבחלקו הגדול קוראים טקסט ארוך ולא מובן להם, ובחלקו האחר אוכלים ושותים, לא בדיוק מתכון להשאיר את הילדים בעניין זמן רב.
איך אפשר להפוך את הילדים לחלק אינטגרלי משולחן הסדר?
הנה כמה טיפים שקיבצתי עבורכם:
1. עניינו את ילדיכם בסיפור יציאת מצרים
"מצווה לספר ביציאת מצרים" אלא שההגדה הינה אוסף של מדרשים ודברי חכמים על סיפור יציאת מצרים ולא הסיפור עצמו.
שבו עם הילדים כמה ימים לפני ליל הסדר, וספרו להם את סיפור יציאת מצרים מתוך התנ"ך, או לחילופין צפו איתם בקלטת המצוירת "נסיך מצרים", כך יהפוך הסיפור להרבה יותר מוחשי ומעניין עבורם, ואולי גם עבורכם. בערב הסדר הם יכולים להיות שותפים ולספר חלקים ממה שראו או שמעו.
2. שתפו אותם בקריאת ההגדה:
כל טקסט הופך להיות מעניין יותר עבור הילד אם הוא משמש מעין תפקיד שלו בהצגה הכללית. אפשרו לילדים להיות שותפים בקריאת ההגדה: כל ילד שיודע לקרוא מוזמן לקרוא חלק מהכתוב. אפשר לסכם מראש מי יקרא מה, וכך כל ילד שיתכונן לקרוא חלק מסוים יחכה בציפייה לתורו.
3. הפכו את ילדיכם לשותפים בהכנות
אם אתם עורכים את הסדר בביתכם, ספרו לילדים את מי בדעתכם להזמין, ספרו להם מה חשבתם להכין לארוחה והתייעצו אתם, שתפו אותם בבישול, בעריכת שולחן ועוד. תוכלו למשל לאפשר לכל ילד לבחור מאכל אחד שהוא אוהב במיוחד ולאפשר לו להשתתף בהכנה (עבור ילדים לשפוך את המרכיבים לקערה, לערבב, או אפילו להוציא מצרכים מהמקרר- נחשב השתתפות). התאימו להם פעילות שגילם מאפשר- בדרך כלל הם מסוגלים להרבה יותר ממה שנדמה לכם. שותפות כזו היא בעלת ערך עצום כל השנה: היא מעלה אצל הילד את תחושת הערך העצמי, מעודדת אותו לתרומה ושותפות, ומפתחת מיומנויות רבות.
4. תנו להם לתרום לאחרים משהו משלהם
אם אתם מוזמנים התייעצו אתם לגבי בחירת המתנה, ותנו להם להכין מתנה משל עצמם- ציור, קופסא מקושטת וכד'.
5. שחקו במשחק המטלות
הכינו פתקים עם חלוקת תפקידים- עם הילדים כמובן- והחביאו אותם מתחת לצלחות, כל אחד מהמשתתפים יקבל מינוי לזמן הארוחה: אחד אחראי על הגשת משקאות לשולחן, אחר על הגשת המנה הראשונה, השלישי על פינוי המרק, וכו'. כמובן שהילדים שותפים מלאים בהתאם לגיל. בסוף כל כרטיס עם מטלה יצוין גם מה הפרס (הקטן) אותו מקבל מי שעומד במשימה, לתוספת שמחה!
6. הגרילו את מקומות הישיבה
כדי להתגבר על בעיית החלוקה למקומות: "אני רוצה לשבת פה!" לא, אני!" "אני על יד אמא"! וכו', תנו לכל ילד לשלוף כרטיס צבע, כרטיס בצבע דומה יחכה בשולחן ויסמן את מקום הישיבה. כמובן שראש השולחן נשאר שמור לעורך הסדר.
7. נצלו את אמצעי התעסוקה הכלולים בהגדה:
מכיוון שכאמור ליל הסדר נועד לילדים, גם עורכי ההגדה חשבו על דרכים להשאיר את הילדים ערים ומתעניינים: 4 הקושיות, וכמובן האפיקומן! לגבי 4 הקושיות חשוב לאפשר לילד לאמר אותן, אבל עוד יותר חשוב לא ללחוץ על ילד שלא מרגיש מוכן. זכרו הילדים שלנו אינם "כרטיסי הביקור" שלנו, ואין זה מתפקידם להפגין את כישוריהם רק כדי לגרום לנו נחת. והאפיקומן? למרות שהומצא לפני מאות שנים הוא עדיין "סוס מנצח", הגניבה, החיפוש, הדרמה וכמובן המתנה- הופכים אותו לחלק הכי מעניין בערב.
שיהיה לכם ערב משפחתי נעים ומהנה.השתדלו לראות תמיד את הצדדים החיוביים בילדיכם ולהדגיש אותם בפניהם. זה חשוב בליל הסדר כמו בכל יום אחר בשנה.
חג שמח!
איך אפשר להפוך את הילדים לחלק אינטגרלי משולחן הסדר?
הנה כמה טיפים שקיבצתי עבורכם:
1. עניינו את ילדיכם בסיפור יציאת מצרים
"מצווה לספר ביציאת מצרים" אלא שההגדה הינה אוסף של מדרשים ודברי חכמים על סיפור יציאת מצרים ולא הסיפור עצמו.
שבו עם הילדים כמה ימים לפני ליל הסדר, וספרו להם את סיפור יציאת מצרים מתוך התנ"ך, או לחילופין צפו איתם בקלטת המצוירת "נסיך מצרים", כך יהפוך הסיפור להרבה יותר מוחשי ומעניין עבורם, ואולי גם עבורכם. בערב הסדר הם יכולים להיות שותפים ולספר חלקים ממה שראו או שמעו.
2. שתפו אותם בקריאת ההגדה:
כל טקסט הופך להיות מעניין יותר עבור הילד אם הוא משמש מעין תפקיד שלו בהצגה הכללית. אפשרו לילדים להיות שותפים בקריאת ההגדה: כל ילד שיודע לקרוא מוזמן לקרוא חלק מהכתוב. אפשר לסכם מראש מי יקרא מה, וכך כל ילד שיתכונן לקרוא חלק מסוים יחכה בציפייה לתורו.
3. הפכו את ילדיכם לשותפים בהכנות
אם אתם עורכים את הסדר בביתכם, ספרו לילדים את מי בדעתכם להזמין, ספרו להם מה חשבתם להכין לארוחה והתייעצו אתם, שתפו אותם בבישול, בעריכת שולחן ועוד. תוכלו למשל לאפשר לכל ילד לבחור מאכל אחד שהוא אוהב במיוחד ולאפשר לו להשתתף בהכנה (עבור ילדים לשפוך את המרכיבים לקערה, לערבב, או אפילו להוציא מצרכים מהמקרר- נחשב השתתפות). התאימו להם פעילות שגילם מאפשר- בדרך כלל הם מסוגלים להרבה יותר ממה שנדמה לכם. שותפות כזו היא בעלת ערך עצום כל השנה: היא מעלה אצל הילד את תחושת הערך העצמי, מעודדת אותו לתרומה ושותפות, ומפתחת מיומנויות רבות.
4. תנו להם לתרום לאחרים משהו משלהם
אם אתם מוזמנים התייעצו אתם לגבי בחירת המתנה, ותנו להם להכין מתנה משל עצמם- ציור, קופסא מקושטת וכד'.
5. שחקו במשחק המטלות
הכינו פתקים עם חלוקת תפקידים- עם הילדים כמובן- והחביאו אותם מתחת לצלחות, כל אחד מהמשתתפים יקבל מינוי לזמן הארוחה: אחד אחראי על הגשת משקאות לשולחן, אחר על הגשת המנה הראשונה, השלישי על פינוי המרק, וכו'. כמובן שהילדים שותפים מלאים בהתאם לגיל. בסוף כל כרטיס עם מטלה יצוין גם מה הפרס (הקטן) אותו מקבל מי שעומד במשימה, לתוספת שמחה!
6. הגרילו את מקומות הישיבה
כדי להתגבר על בעיית החלוקה למקומות: "אני רוצה לשבת פה!" לא, אני!" "אני על יד אמא"! וכו', תנו לכל ילד לשלוף כרטיס צבע, כרטיס בצבע דומה יחכה בשולחן ויסמן את מקום הישיבה. כמובן שראש השולחן נשאר שמור לעורך הסדר.
7. נצלו את אמצעי התעסוקה הכלולים בהגדה:
מכיוון שכאמור ליל הסדר נועד לילדים, גם עורכי ההגדה חשבו על דרכים להשאיר את הילדים ערים ומתעניינים: 4 הקושיות, וכמובן האפיקומן! לגבי 4 הקושיות חשוב לאפשר לילד לאמר אותן, אבל עוד יותר חשוב לא ללחוץ על ילד שלא מרגיש מוכן. זכרו הילדים שלנו אינם "כרטיסי הביקור" שלנו, ואין זה מתפקידם להפגין את כישוריהם רק כדי לגרום לנו נחת. והאפיקומן? למרות שהומצא לפני מאות שנים הוא עדיין "סוס מנצח", הגניבה, החיפוש, הדרמה וכמובן המתנה- הופכים אותו לחלק הכי מעניין בערב.
שיהיה לכם ערב משפחתי נעים ומהנה.השתדלו לראות תמיד את הצדדים החיוביים בילדיכם ולהדגיש אותם בפניהם. זה חשוב בליל הסדר כמו בכל יום אחר בשנה.
חג שמח!
הכותבת: רחל טל לוי- M.A. מטפלת זוגית ומשפחתית מומחית לגיל הרך.
מרצה בנושאים: סמכות הורית, גבולות, פתוח ערך עצמי אצל ילדים, ניצול שעות הפנאי.
מגשרת ויועצת בנושא ילדים בגירושין.
טלפון: 054-5770078
http://www.rachel-tal.co.il/HTMLs/Home.aspx
מרצה בנושאים: סמכות הורית, גבולות, פתוח ערך עצמי אצל ילדים, ניצול שעות הפנאי.
מגשרת ויועצת בנושא ילדים בגירושין.
טלפון: 054-5770078
http://www.rachel-tal.co.il/HTMLs/Home.aspx