המודעות לקיומו של "שער נעול"
כותב המאמר: שמואל קרמרמן
שמכיוון שלמדע אין תשובות מוחלטות, וברור כיום שהכל הינו "יחסי" - ניתן לתהות לגבי הרשות והסמכות שאנו לוקחים כדי להכליל מתוך חוקי המציאות הגשמית בעולמנו הקרוב באשר לייחודיות ולמאפיינים של המציאות בעולמות רוחניים עליונים" שעליהם מוסרת לנו עוסקת חוכמת הקבלה היהודית ידע כה רב אך סתום מהבנתנו.
בתפיסת עולמנו שולטת החשיבה המדעית במובנים של היקשים ודרישה להוכחות אמפיריות. זו מוכיחה את עצמה ומצדיקה את דרכה בכך שהודות להישגים המדעיים התקדם האדם מבחינה טכנולוגית, כלכלית, תרבותית, חברתית, פוליטית וכו'. אך האם זו בהכרח הדרך שיש לנקוט בה לגבי בחינה של מה שמכונה "מציאות הרוחנית"?
הכיצד, אם בכלל, ניתן להשיג "הוכחה" לגבי משהו שבמהותו אינו גשמי? האם חובה עלינו לקבל את הטיעון, שמה שאינו בר הוכחה אינו רלוונטי בכלל? אולי דווקא האמירה כי " העדר ההוכחה אינו בהכרח הוכחת ההעדר" היא הנכונה יותר? זאת במציאות תרבותית שבה פסיכולוגים, פיסיקאים, פילוסופים ואנשי הגות מנסים להסביר לנו, ולא במעט הצלחה, כמה תפיסת המציאות שלנו שבירה ושגויה?
ההכרה בעובדה, שאין לנו תשובות לכל השאלות, אינה בבחינת "קוצר יד" או "אפסות השכל" אלא דווקא הדרך לתובנה אוניברסלית, שמורה כי התפיסה השכלית, שנשענת על קלט חושי אודות המציאות הגשמית, אינה ערובה לנכונות הכלים והאמצעים שיוליכו אותנו להבנה של "מציאות אמיתית" אלא מהווה חלק ממכלול של "תפיסה מועצמת" שתאפשר חיפוש וגילוי "האמת" הנסתרת. התפיסה הרוחנית, והחוויה המיסטית שברובה אינה מובנת עבור "השכל הישר" אינן מובילות ליישומים מעשיים. אך יש בן כדי לספר וללמד על מציאויות שמעבר לנו - לא כל שכן לסייע לנו לפתוח את "השער הנעול" ולגלות סודות חבויים אודות הסיבות לבריאה, העילה לקיומנו בעולם והתכלית שבקיום האדם ביקום.
תורת הקבלה היהודית הינה הגישה שמוצעת כאן לדעת עולמות עליונים. בהיותה התיאוריה הרוחנית המקיפה, הכוללת והמעמיקה ביותר בהשוואה אל כל התיאוריות הרוחניות האחרות שמוצאן מתרבויות אחרות. ולכן, המטרה בלימוד של תורת הקבלה היהודית תהא, אם כך, לסייע בפתיחת השער הנעול ובכניסה מודרגת, כפי חפצו של כל לומד, ולאפשר לחלק מהלומדים בשקידה אולי אף הצצה מרחוק ולרגע קט אל מה שחבוי מאחורי השער.
וזהו הסוד: רצונו של האדם לפתוח את השער לפנימיות של הנסתר מהצד האחד ולגלות את הפתיחות פנימית שבו מהצד השני - אלו התנאים לקבלת המפתח המיוחל.
כותב המאמר: שמואל קרמרמן
שמכיוון שלמדע אין תשובות מוחלטות, וברור כיום שהכל הינו "יחסי" - ניתן לתהות לגבי הרשות והסמכות שאנו לוקחים כדי להכליל מתוך חוקי המציאות הגשמית בעולמנו הקרוב באשר לייחודיות ולמאפיינים של המציאות בעולמות רוחניים עליונים" שעליהם מוסרת לנו עוסקת חוכמת הקבלה היהודית ידע כה רב אך סתום מהבנתנו.
בתפיסת עולמנו שולטת החשיבה המדעית במובנים של היקשים ודרישה להוכחות אמפיריות. זו מוכיחה את עצמה ומצדיקה את דרכה בכך שהודות להישגים המדעיים התקדם האדם מבחינה טכנולוגית, כלכלית, תרבותית, חברתית, פוליטית וכו'. אך האם זו בהכרח הדרך שיש לנקוט בה לגבי בחינה של מה שמכונה "מציאות הרוחנית"?
הכיצד, אם בכלל, ניתן להשיג "הוכחה" לגבי משהו שבמהותו אינו גשמי? האם חובה עלינו לקבל את הטיעון, שמה שאינו בר הוכחה אינו רלוונטי בכלל? אולי דווקא האמירה כי " העדר ההוכחה אינו בהכרח הוכחת ההעדר" היא הנכונה יותר? זאת במציאות תרבותית שבה פסיכולוגים, פיסיקאים, פילוסופים ואנשי הגות מנסים להסביר לנו, ולא במעט הצלחה, כמה תפיסת המציאות שלנו שבירה ושגויה?
ההכרה בעובדה, שאין לנו תשובות לכל השאלות, אינה בבחינת "קוצר יד" או "אפסות השכל" אלא דווקא הדרך לתובנה אוניברסלית, שמורה כי התפיסה השכלית, שנשענת על קלט חושי אודות המציאות הגשמית, אינה ערובה לנכונות הכלים והאמצעים שיוליכו אותנו להבנה של "מציאות אמיתית" אלא מהווה חלק ממכלול של "תפיסה מועצמת" שתאפשר חיפוש וגילוי "האמת" הנסתרת. התפיסה הרוחנית, והחוויה המיסטית שברובה אינה מובנת עבור "השכל הישר" אינן מובילות ליישומים מעשיים. אך יש בן כדי לספר וללמד על מציאויות שמעבר לנו - לא כל שכן לסייע לנו לפתוח את "השער הנעול" ולגלות סודות חבויים אודות הסיבות לבריאה, העילה לקיומנו בעולם והתכלית שבקיום האדם ביקום.
תורת הקבלה היהודית הינה הגישה שמוצעת כאן לדעת עולמות עליונים. בהיותה התיאוריה הרוחנית המקיפה, הכוללת והמעמיקה ביותר בהשוואה אל כל התיאוריות הרוחניות האחרות שמוצאן מתרבויות אחרות. ולכן, המטרה בלימוד של תורת הקבלה היהודית תהא, אם כך, לסייע בפתיחת השער הנעול ובכניסה מודרגת, כפי חפצו של כל לומד, ולאפשר לחלק מהלומדים בשקידה אולי אף הצצה מרחוק ולרגע קט אל מה שחבוי מאחורי השער.
וזהו הסוד: רצונו של האדם לפתוח את השער לפנימיות של הנסתר מהצד האחד ולגלות את הפתיחות פנימית שבו מהצד השני - אלו התנאים לקבלת המפתח המיוחל.