בדיקות סמים ואלכוהול לבעלי רשיון לרכב ציבורי
בישראל אין בדיקות ייעודיות שמטרתן חשיפה של שימוש באלכוהול ובסמים בקרב בעלי רשיון לרכב ציבורי. עם זאת, יש כמה תקנות המאפשרות פיקוח על נהגים בכלי רכב ציבוריים.
-לקראת קבלת רשיון נהיגה ברכב ציבורי המועמד לקבלת הרשיון חייב לעבור בדיקה רפואית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. אם בבדיקה עולה כי הנהג משתמש בסמים או באלכוהול, חובה על הרופא במכון לדווח על כך למשרד התחבורה, והנהג לא יקבל רשיון.
-נהגים בכלי רכב ציבוריים בני 50 ומעלה מחויבים לעבור בדיקה רפואית ולהמציא למחלקת הרישוי אחת לשנה אישור מרופא המעיד על מצב בריאותי תקין. על הרופא מוטלת חובת דיווח על הימצאות סימנים לשימוש בסמים ובאלכוהול.
אין בדיקה ייעודית לגילוי שימוש בסמים ו/או אלכוהול בקרב נהגים בכלי רכב ציבוריים. בעל רשיון לרכב ציבורי שנתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול ו/או סמים יאבד את רשיונו לרכב ציבורי באופן אוטומטי. לפי הלשכה המשפטית במשרד התחבורה, ההנחה היא שאדם אשר פרנסתו תלויה ברשיון הנהיגה לא יסתכן בשלילת הרשיון, ולכן יש להניח כי שיעור הנהגים בעלי רשיון נהיגה ברכב ציבורי המשתמשים בסמים ובאלכוהול זניח.
הרשות הלאומית למלחמה בסמים יוזמת בימים אלו החלת חובה של עריכת בדיקות סמים, תרופות ואלכוהול תקופתיות לנהגים בכלי רכב ציבוריים בישראל. כך על פי מסמך "בדיקות סמים ואלכוהול לנהגים בכלי רכב ציבוריים" של הכנסת, מרכז המחקר והמידע. מסמך זה נכתב לבקשת הוועדה לטיפול בנגע הסמים והאלכוהול, והוא בוחן את סוגיית בדיקות הסמים והאלכוהול לנהגים בכלי רכב ציבוריים.
על פי מסמך "עדכוני תקנות לכנס קציני בטיחות 6/2010" של אפנגר חנניה מנהל מחוז רישוי באר שבע והדרום-
החל מספטמבר 2008 שוטר רשאי לדרוש מנהג או ממונה על הרכב דגימת רוק מפיו לשם בדיקה אם מצוי בגופו סם מסוכן בניגוד לפקודה.
סירוב לבדיקה כמוהו כהודאה שהנהג שיכור או מסומם.
אלכוהול הוא סם - מתוך חוברת "האמת על הסמים" של "עולם ללא סמים"
הוא נמצא בקטגוריית המדכאים, כלומר הוא מאט תפקודים חיוניים. הוא גורם לדיבור כבד, תנועות לא יציבות, הפרעה בקליטות חושיות וחוסר יכולת להגיב במהירות. באשר להשפעתו על השכל, ניתן להבין אותו בצורה הטובה ביותר כסם שמפחית את יכולתו של האדם לחשוב באופן רציונלי ומעוות את כושר השיפוט שלו. למרות שהוא מקוטלג כמדכא, כמות האלכוהול שנצרך קובעת את סוג השפעה. רוב האנשים שותים כדי לקבל את ההשפעה המעוררת, כמו בירה או כוס יין ששותים אותם כדי "להשתחרר". אבל אם האדם שותה כמות שהיא גדולה מזו שהגוף יכול להשתלט עליה הוא חווה אז את ההשפעות המדכאות של אלכוהול. הוא מתחיל להרגיש "טיפש" או לאבד קואורדינציה ושליטה. מנת יתר של אלכוהול גורמת להשפעות אפילו יותר מדכאות (חוסר יכולת להרגיש כאב, הרעלה שבה הגוף מקיא את הרעל, ולבסוף חוסר הכרה, או גרוע יותר, תרדמת או מוות כתוצאה ממנת יתר רעילה ביותר). תגובות אלה תלויות בכמות האלכוהול ששותים ובמהירות שבה שותים אותו.
סימוכין
- הכנסת, מרכז המחקר והמידע-"בדיקות סמים ואלכוהול לנהגים בכלי רכב ציבוריים" -22 בינואר 2007- כתיבה: גלעד נתן
-"עדכוני תקנות לכנס קציני בטיחות 6/2010" של אפנגר חנניה מנהל מחוז רישוי באר שבע והדרום
שתייה ונהיגה
- מחיר הדמים שגבו תאונות דרכים בשנת 2007 היה 1,393 בני נוער שנהרגו עקב
נהיגה בשיכרות, כמעט ארבעה הרוגים בכל יום בשנה.
- תאונות דרכים הן הסיבה הנפוצה ביותר למוות בקרב בני נוער בארה"ב, והן אחראיות ליותר מאחד מתוך כל שלושה מקרי מוות של בני נוער אמריקאים. לפי נתוני המועצה הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב, 31% מהנהגים הצעירים שנהרגו על הכביש בשנת 2006, נהגו תחת השפעת אלכוהול.
לגבי רוב האנשים, אלה הן סטטיסטיקות - ייתכן שהן מזעזעות, אבל בכל זאת רק סטטיסטיקות. אבל למשפחות ולחברים של אלו שנהרגו כתוצאה מכך שבני נוער נהגו כשהם שתויים, כל מספר מסמל אובדן טרגי.
אלכוהול מעוות את הקליטות החושיות ואת כושר השיפוט של האדם. אנשים תחת השפעה של אלכוהול נכונים להודות בנקל, שזמן התגובה שלהם איטי יותר מאשר כשהם לא שותים, ושהם לוקחים סיכונים רבים יותר משהיו לוקחים אילו היו פיכחים.
המתנדבים של "עולם ללא סמים" פועלים על מנת להביא את "האמת על הסמים והאלכוהול" אל בני הנוער, בכל מקום שבו הם נמצאים. הארגון, אשר הוקם על ידי ארגון הסיינטולוגיה, כאחד מבין מגוון הפעילויות לשיפור חברתי שהתנועה יזמה, עובד עם בני נוער, הורים, מחנכים, ארגוני מתנדבים אחרים ועם כל מי שיש לו רצון לעזור לאנשים לנהל חיים נקיים משימוש בסמים.
http://il.drugfreeworld.org
http://drugfreeisrael.org
notodrugs@drugfreeisrael.org
כתובת למשלוח דואר : אילת מליס כהן, מסדה 36 חיפה 33075
© כל הזכויות שמורות ל"עולם ללא סמים"- Foundation for a Drug-Free World