בניית אתר אינטרנט, מצאתם חברה שנראית לכם והחלטתם להתחיל לעבוד על בניית האתר.
בתחילת התהליך יושבים עם נציג החברה שמאפיין את האתר יחד איתכם ומחליטים על מרכיבי האתר, עיצוב, מבנה תפריטים ומנגנונים שונים.
לאחר אפיון האתר חתמתם על חוזה עבודה ויאללה, יוצאים לדרך, עכשיו ממתינים לעיצוב האתר.
לא הרבה אנשים מודעים לתהליך שמתחיל עכשיו, בניית אתר מחייבת את מעורבות הלקוח ועזרתו.
אתר אינטרנט משקף את פני החברה והעסק עבורו אתם בונים את האתר, מי כמוכם מכיר ומבין את העסק שלכם, בטח לא נציג החברה שישב איתכם ולא המעצב, רק אתם.
עיצוב האתר
שלב ראשון עובדים על עיצוב האתר. המעצב בונה סקיצה שמבוססת על האפיון שעשיתם ומעביר תמונה לביקורת של הלקוח.
עכשיו הכדור בצד שלכם, בצד הלקוח, חייבים לחשוב טוב ולהבין מה רוצים מהאתר, מה רוצים שישדר, צבעוניות, מבנה ועימוד התכנים והתפריטים ושאר המרכיבים. רק אתם יכולים להרגיש הכי טוב אם זה מדבר אליכם ומרגיש לכם נכון, ברור ומשדר מה שאתם רוצים לשדר לגולש.
אין זה אומר שאתם מעצבים את האתר, יש לקוחות שהמעורבות שלהם בעיצוב האתר והעברת ביקורת גורמת להם לחשוב שהם עיצבו את האתר. המעצב בונה ועושה את העיצוב, התפקיד שלכם הוא לא לעצב אבל כן להביע דעה, לתת כיוון ולקחת חלק בתהליך.
בניית האתר
שלב בניית אתר אינו דורש מכם מעורבות. עכשיו מחלקת הפיתוח והמתכנתים עובדים על קוד האתר ומחברים מערכת ניהול תוכן לעמודי האתר השונים.
הזנת תוכן
עכשיו הגעתם לשלב המייגע ביותר. לשלב הזה כדאי להתכונן מראש ולהכין חומרים בכדי לזרז את העבודה ולא לעקב עת עליית האתר לאויר.
כל עמוד באתר בנוי, מחובר למערכת ניהול תוכן ומעוצב. אבל אין בעמודים טקסטים ותמונות.
בכל מקרה שגרתי, הלקוח מכין את הטקסטים השונים לאתר, הלקוח מכיר את העסק שלו הכי טוב ויודע מה המסרים שהוא מעוניין להעביר.
לאחר שיש לכם את כל הטקסטים, יש להכניס אותם לכל עמוד בהתאם.
שימו לב, ברוב החברות, מחיר בניית האתר אינו כולל כתיבת תכנים, הגהה או תרגום. בניית האתר הסתיימה ברגע שיש לכם אתר מעוצב, בנוי ועם מערכת ניהול תוכן.
כתיבת תוכן, הגהה או כל דבר הקשור ביצירת התוכן הוא נושא נפרד. יש כותבי תוכן מקצועיים שיכולים לעשות זאת עבורכם אבל הסיפור הופך להיות ממש יקר.
לדוגמא, חברה יכולה לתמחר לכם את האתר מאוד יקר ולהגיד שהכל כלול, יתנו לכם שירות מלא ותקבלו אתר מוכן. אבל גם פה יש לשים לב, עדיין כתיבת התוכן דורשת מכם מעורבות, להסביר לכותב מה ועל מי העסק ופעילותו, לבקר את התוכן הנכתב וכמובן, שלא נשכח, הכל יגולם במחיר והאתר יעלה לכם פי כמה יותר מאתר בלי תוכן.
לסיכום – תיאום ציפיות
אל תהיו בגישה של אני מזמין אתר ומחכה לראות מה יצא בדיוק כפי שדמיינתי לעצמי.
התהליך דורש את מעורבותכם, דורש חוות דעת והכוונה, אין זה אומר שאתם מעצבים את האתר, כתיבת התוכן אינה שוות ערך לזה שאתם בונים את האתר.
יכול להיות גם שעמודים מיוחדים או מנגנונים שונים שרציתם לא יצאו כפי שדמיינתם וזה בסדר אם מעירים הערות ומבקשים תיקונים.
כל חברה גם דורשת אפיון על מנת להגביל את הלקוח שכן אם דמיינתם משהו אחד אבל בהסברה שלכם לנציג החברה אפיינתם משהו אחר איתו, המשהו האחר הוא ההזמנה שלכם ולזה החברה תיצמד. אם יהיה שינוי מהותי הדבר יהיה כרוך בתמחור מחודש וימי עבודה נוספים.
ככל שהלקוח ברור יותר, מבין ויודע להעביר את המסר והדרישות, ככה יהיו פחות טעויות ופחות בעיות והפתעות בתהליך.
לכן, המלצה שלנו, בואו מוכנים, תתחילו את התהליך כשאתם כבר יודעים מה אתם רוצים, המלצה שלנו:
1. תכנון מבנה האתר
- שרטטו לכם על נייר את מבנה האתר
- תכננו את מיקום התפריטים ושאר האלמנטים
- רשמו את שמות הכפתורים והכותרות החשובות
תכנון מוקדם יעזור לכם לעשות סדר בראש, קל יותר לנציג החברה להתייחס לבסיס ברור וכיוון מוצק
2. אתרי דוגמא
- הכינו אתרי דוגמא שנראים לכם, גם אם הם בתחום אחר משלכם
אתר דוגמא נותן למעצב הבנה לגבי הסגנון שאהבתם ואתם רוצים
3. תוכן
- כתבו על גבי מסמכי וורד את התוכן לכל העמודים
- הכינו תוכן גם למנגנונים השונים, לדוגמא, אם יש לכם מנגנון חדשות / באנר עם תקציר טקסט, רצוי שתכינו את הידיעות בכדי שהאתר לא יעלה ריק באיזור הזה.
בניית אתר אינטרנט טוב היא לא רק החברה שבונה את האתר, זה גם ניהול תהליך טוב מצד הלקוח, מוכנות, הבנה וגיבוש הצרכים.
מנכ"ל חברת דיג-איט פתרונות אינטרנט בע"מ מתמחים בבניית אתרים מקצועיים לעסקים קטנים ובינוניים www.dig-it.co.il