זכיינות היא רכישת הזכות לפתוח עסק תחת מותג עסקי קיים ומצליח. מעניקת הזיכיון היא בדרך כלל חברה מקומית או בין לאומית המעוניינת להתרחב באמצעות יזמים פרטיים אשר פותחים באמצעות הזיכיון סניפים עצמאיים של הרשת ומשמשים כנציגיה.
שיטה זו מאפשרת לעסקים גדולים להתרחב לשווקים חדשים ולא מוכרים דרך היזמים הקטנים הפועלים בסביבתם המוכרת, ומאפשרת לאותם יזמים קטנים לפתוח עסק ללא הצורך לבנות בעצמם את המותג והמוניטין שלו. הרשת עצמה חוסכת את ההשקעה הכרוכה בפתיחת סניף חדש, והיזם חוסך חלק ניכר מהעלויות של פרסום ושיווק העסק החדש, כי הוא למעשה הופך להיות חלק מעסק קיים ומצליח.
החיסרון מצד היזם הוא באובדן השליטה על היבטים רבים בעסק והפקדתה בידי מעניקת הזיכיון.
הזכיין מחויב בחוזה לעמוד בתנאים ובהנחיות של הרשת מעניקת הזיכיון. תנאים אלה, הנוגעים לכל היבט בניהול העסק, נקבעים על ידי הרשת על מנת ליצור מראה אחיד לכל הסניפים, רמת מחירים אחידה וכן הלאה. המידע הנ"ל מופיע בתיק הזיכיון של העסק, המפרט את כלל הנהלים והדרישות מרוכש הזיכיון. לעתים יקבל היזם חופש מסוים בחלק מהתחומים, כמו עיצוב החלל או ניהול הסחורה, ולעתים כל הסניפים של הרשת יידרשו להיות בעלי אותו מראה בדיוק.
בחלק מהמקרים מעניקת זכיינות תשלח אנשים מטעמה להדריך את עובדי העסק ומנהליו, וכן תעניק ליווי לעסק על מנת להבטיח את הצלחתו וכן על מנת לוודא כי הזכיין ממלא אחר כל הדרישות שנקבעו בהסכם בין הצדדים.
בדרך כלל רכישת זיכיון כרוכה בתשלום חד-פעמי עבור הזיכיון, וכן בהעברת תמלוגים חודשיים בגובה שנקבע מראש על הרווחים מהעסק. גובה התמלוגים עשוי להשתנות בהתאם להצלחת העסק, למיקומו ועוד, וכן במשא ומתן שיתקיים על הזיכיון עצמו.
כותב המאמר הוא מרסל מזרחי מחברת נירוקס. אתרים מומלצים :
פורטל הזכיינות של ישראל, לימוזינה, שכפול דיסקים