בוכים כל הדרך לתאוריה
הדרך לרישיון הנהיגה עוברת תמיד דרך מבחן התיאוריה. אם בעבר תלמידי נהיגה (הידועים גם בכינוי "למד") חששו בעיקר מהמבחן המעשי (הטסט), הרי שכיום מבחן התאוריה הפך לאימתם. אם בעבר, תלמידי נהיגה חששו מהמתח וההתרגשות שיכשילו אותם במבחן המעשי, הרי שכיום הם חוששים מהשאלות המסובכות המופיעות במבחן התאוריה.
מבחן התיאוריה ? הלכה למעשה
מבחן התיאוריה נולד לבחון את ידיעותיו התיאורטיות של תלמיד הנהיגה במגוון נושאים: תמרורים וסימונים על הכביש, הכרת המנוע והחלק המכאני של הרכב, כללי פניה ועקיפה, תנאי הדרך ועוד. בדרך כלל נהוג לגשת למבחן התיאוריה לפני תחילת לימודי הנהיגה המעשיים, אם כי תלמידים רבים מתחילים ללמוד לתיאוריה במקביל לתחילת לימודי הנהיגה המעשיים. יש אף כאלו הסוברים כי הלימוד המעשי מקל על הלימוד התיאורטי, שכן התלמיד לא רק משנן חומר עיוני, אלא מיישם אותו הלכה למעשה, ורואה במו עיניו את כל החומר הלימודי.
כך או כך, תלמידי נהיגה לא יכולים לגשת למבחן המעשי אם לא עברו את מבחן התיאוריה. ישנם מורי נהיגה שמחייבים את תלמידיהם לעבור את מבחן התיאוריה עד השיעור ה- 10 (לערך), ואם לא עברו ? לא יוכלו להמשיך בשיעורים המעשיים.
מבחן תיאוריה או מבחן פסיכומטרי?
לאחרונה פורסם כי רק 1/3 מתלמידי הנהיגה (למד) הניגשים למבחן התאוריה עוברים אותו בהצלחה (עם פחות מ- 4 טעויות). נדמה כי משנה לשנה אחוזי ההצלחה במבחן הולכים ופוחתים, ומעבר בחינת התיאוריה הפך קשה יותר מתמיד. לאור מציאות זו, צצו להם כפטריות לאחר הגשם מאות בתי ספר המתמחים בהכנת תלמידים למבחן התיאוריה. משמעות הדבר היא שהתפתחה תעשייה שלמה סביב לימודי הנהיגה, ש"חולבת" מתלמידי הנהיגה אלפי שקלים בנוסף לעלות שיעורי הנהיגה שמגיעה לאלפי שקלים, לעלות של 44 ש"ח על כל בחינת תיאוריה, לאגרות השונות וכו'. כך שלמעשה, שוק לימודי הנהיגה מזכיר מאוד את שוק לימודי הפסיכומטרי.
גם מבחן התיאוריה עצמו הולך ונעשה דומה יותר למבחן הפסיכומטרי. תלמידים רבים, וגם מורי נהיגה, טוענים שהשאלות במבחן מנוסחות באופן מסורבל ובמטרה להכשיל. ניסוח השאלות והתשובות האפשריות הוא מסובך במיוחד, ונדמה כי הוא בודק יותר את יכולות הבנת הנקרא, הסקת מסקנות וכו', ולא את בקיאות התלמיד בידע התעבורתי הנדרש. גם הנושאים שבהם עוסקות השאלות במבחן התאוריה נראים לעיתים כלא רלוונטיים עבור תלמיד הנהיגה (כמו למשל: כיצד על הולך רגל לטייל עם כלבו בשעת לילה?).
משרד התחבורה, אשר מחבר את השאלות למבחן התיאוריה, טוען שמאגר השאלות מתעדכן כל הזמן, וייתכן שמדובר בצירוף מקרים חריג של מקבץ שאלות קשות יותר. בנוסף, טוען המשרד כי מאגר השאלות למבחן אמור להתעדכן בחודשים הקרובים, בעקבות הטענות על הקושי של השאלות. ייתכן שבעקבות העדכון, מעבר בחינת התיאוריה יהיה קל יותר מבעבר, וזו בהחלט בשורה משמחת עבור תלמידי נהיגה (למד) רבים.