לפי הגדרה זכיינות היא "שיטת שיווק המתבססת על שילוב של עסקים קטנים ברשת גדולה".
זכיינות היא מעין יחסי גומלין בין פירמה אחת גדולה לבין מספר לקוחות קטנים יותר שלהם ניתנה זכות להשתמש בשם של הפירמה הגדולה, במוצרים שלה ובמקרים מסוימים בשיטות שבהן היא פיתחה בעצמה. מצד שני אפשר להגדיר את שיטת הזכיינות כדרך להגדלת החברה.
זכיינים טובים יוכלו לעזור לקדם את החברה הגדולה הן אם מדובר על שמירת האינטרסים של החברה הגדולה ושמירה על החוקים שלה, אך מצד שני יכולים לפגוע בה אם מחירים למשל של החברה מדווחים על מחיר אחד ושל הזכיין גבוה יותר, או לחילופין נמוך יותר, באופן משמעותי.
איכות הזכיין המקצועיות שהוא מחזיק והמקצועיות שלו היא החלק החשוב ביותר ביחסים שבין החברה לבין הזכיין שמייצג אותה.
זכיין טוב הוא שילוב של עצמאי ושל שכיר. הוא יציית לנהלים שהחברה מכתיבה, ידווח למנהלי החברה במידה ויש בכך צורך והכי חשוב לא יברח ברגע הראשון שיקבל הצעה טובה יותר אל המתחרים.
חברה אשר רוצה להתפתח רואה כי זכיינות היא הדרך הנכונה עבורה יכולה לבנות את הזכיין שיתאים לנו ביותר . לדוגמא חברות אשר מחליטות כי מה שטוב עבורן כזכיין יהיה מי ששומר על הנהלים של החברה תציין בזמן הפגישות עם הזכיין כי היא מחפשת משהו אשר דומה יותר לעובד שכיר. לעומת זאת חברה אשר תחפש זכיין שנוטה יותר להיות יזם , תדאג לחפש מישהו שיוכל להציע שירותים חדשים שיוכלו להגדיל את החברה בצורות מסוימות.
אחת מהצורות השכיחות ביותרבכל מה שנוגע לעסקי זכיינות המוכרות ביותר הן מכונות הקפה אשר אנשים שונים רוכשים בכדי שעסק מכונות הקפה יגדל אך השם של החברות ימצא בכמה מקומות ויכנס לתודעה של אנשים. החברה תגדל אך לא תשקיע בכך כספים שאין ביכולתה להשקיע כך שבעצם היא יכולה להרוויח יותר כספים באותן ההוצאות. במקרים כאלה של זכיינות שני הצדדים אמורים להרוויח.
כותב המאמר הוא מרסל מזרחי מחברת נירוקס. אתרים מומלצים :
פורטל הזכיינות של ישראל, לימוזינה, גיטרות חשמליות, משרד חקירות