הסוגיה הפרטית שלי, סביב מכשירי הצריבה כיום, היא סוגיה של "צרות של עשירים". משום שהמחיר אינו מהווה מכשול לגבי החלטת סוג הצורב. צריך או לא צריך הוא מה שיקבע את החלטתי או בחירתי בסוג הצורב.
בתחילת דרכי השתמשתי בצורב/מכשיר אחד, פשוט, פרימיטיבי, שענה לי במאה אחוזים ל דרישותי, בגין חוסר ידע, בורות בתחום, שכל מה שעניין אותי - שימשיך לתפקד, כי קדחת הצריבה היית בעוכרי. ההוראות בגינו היו פשוטות:- לחמם. לצרוב, להחליף ראשים לפי הצורך, והפסקה לאחר 30 דקות, כי המכשיר אינו מצוייד בטרמוסטט, ולמרבה החרדה, גם ללא שנאי הקובע את גובה הטמפרטורה אותה אבחר.
מתוך אילוצים אלו, הטכניקה והשליטה במכשיר הופכים להיות ראויים לציון, והמכשיר, כברירת מחדל הפך להיות "מטה קסמים". על מנת שלא לעשות הפסקות, רכשתי עוד מכשיר, וכשהאחד נח, השני עובד........ עלות שני המכשירים בזמנו יחדיו הגיעה ל- 240 - 260 שקלים, כשאני מרוויחה עוד סט של ראשים.
המכשיר מגיע עם 6 -7 ראשים:-
האחד עגול, מיועד לכתיבה. קווי מתאר ויכולת צריבה במקומות שקשה להגיע אליהם, או לתמרן בתוכם. רבים יטעו (בתחילת דרכם) ויאמצו את כל טכניקות הצריבה איתו, משום היותו נוח, ובטוח.
הראש השני - מיועד להצללות, ובעגה המקצועית אני קוראת לו סקיו(SKEW) האוניברסלי, שצורתו כעין מכחול אלכסוני, שכל הצדדים שלו ברי עבודה לצריבה. ביכולתו ליצור עם תנועת היד הנכונה את הסוגים והטכניקות של הצריבה. עם הזמן מי שבקיא בחומר ובצריבה ישתמש רק בו.
ראשים נוספים - המטבעונים, כמעין חותמת, שבעת לחץ אחיד איתו על העץ יפיק את הצורות הנמצאות עליו. שימושו די נדיר, כי עם הזמן ההתלהבות מהפונקציות שלו פוחתות, והשימוש הופך להיות זניח, אם בכלל.
הסכין - סכין המתחברת עם מתאם לראש הצורב, והוא מתאים לחיתוך קרטונים, פלסטיקים קשיחים, וקלקר. המיוחד בתוצאות שלו, הן ביטול כמעט מוחלט של סגסוגת החיתוך.
ראש להלחמה - במהות המכשיר הינו מלחם.
ראש נוסף - לכתיבה יצירתית, ותחנת עגינה למכשיר.
המכשיר הספציפי הזה, עליו אני דנה מגיע לארץ מ- 2 ארצות מוצא. האחת גרמניה, והשניה קוריאה. המכשיר מקוריאה, אמין (כמו מקבילו) והוא מגיע ממפעל המתמחה בכלים לאלקטרוניקה עדינה. המכשיר המגיע מגרמניה, מצוייד בקיט דומה של ראשים, והתבריגים זהים, כך שניתן לחבר ראשים מזה לזה. עוצמות האנרגיה של שניהם זהות, ושניהם מותאמים לצרכי החשמל בארץ, ומגיעים עם הארקה.
שניהם, כמובן מגיעים ללא טרמוסטט, או שנאי לויסות חום. הצריבה היא שגורמת לקירור המכשיר לחליפין, ועוזר בזה, שהמכשיר לא יתחמם לריק, וישרף. אם נשמעים להוראות היצרן, מנוחה סבירה, וללא שימוש בלחץ פיזי - אפשר להשתמש בו שנים ארוכות.
כמה מילים על צורתו של המכשיר:-
צורתו היא בעוכריו. אורכו כי 20 ס"מ, אבל, עוביו באיזור האחיזה מקשה לעיתים. ואם רגישים מאוד לחום, ישנה אפשרות שלאחר 15 דקות צריבה - החום המגיע מראש המכשיר יפריע. ינטרל, ויגרום לצורך להפסיק לצרוב או אי התחברות מנטלית למכשיר הנ"ל.
כל הנאמר לעיל, יכול לגרום לקורא לפסול מלכתחילה את המכשיר. לדעתי, כיום, מכשיר זה מיועד לאנשים סקרנים לגבי הצריבה על עץ ורוצים להתנסות. אך מצבם הכלכלי לא מתיר ויתיר להם לטפס ב"מעמד" המכשירים. הוא נקודת התחלה טובה לאנשים שאינם חוששים מקשיים, מכמה מכשולים פיזיים שיכולים עם הזמן להתפוגג, בגין להט ואהבה לנושא. כמובן, שעם הזמן, והתוצאות אפשרי בהחלט לבחון את היכולות הכלכליות להתקדם באיבזור הכלי הבא.
משך 3 שנים צרבתי עם המכשירים הללו, וגם לימדתי ומלמדת עדיין - עשיתי כל כך הרבה טעויות עד שלמדתי להפעילו, ויש לי הרבה ריגשי תודה שפגשתי בו. משום שהוא "לימדני" כיצד עושים זאת נכון. הוא ירית הפתיחה עבורי ליתר המכשירים שאפגוש בעתיד.
אז, לסיכום המכשיר הראשון מתוך לא מעט שקיימים בשוק:-
נכון שאינו נוח. אבל הוא זול ונגיש.
נכון שאינו חכם. אבל הוא מתמודד היטב עם כל סוגי העץ שיפגוש.
נכון שלא ניחן בהנדסת אנוש. אבל, היי! אם יתפגר, או נמאס לנו מהנושא - הנזק אינו גדול כל כך, וגם אינו תופס מקום בבויידם!
וכמו שאני מציינת תמיד:-
הצריבה על עץ אמורה לענג, לפתח ולהעשיר אותנו באושר עצום.
שמרו על בטיחותכם, ועשו הכל שגם הסביבה תהנה מבטיחות והיופי שביצירה.
שלכם, שריתוש.
כל הזכויות שמורות לשרית צור
עריכה, הגיה, ושכתוב.
מאחורי 11 שנות צריבה על עץ, תוך פיתוח שיטה שונה מהשיטה המקובלת המסורתית. החדרת הציור/רישום לתוך העץ, גירוי יכולות ציור, שיטות צביעה ושליטה בצבעי המים על כל צורותיהם. אמנות, הערוי המתמיד לחולים במחלה זו-המוטו שלי! באתי. ראיתי. ניצחתי. http://www.saritush.com/
>