שאלה ראשונה
האם יתכן שבוקר בהיר יצוץ מישהו ויגיד שאתמול התגלה לו בורא העולם - יאמינו לו - יש מישהו שזה קרה לו פעם - שמו משה.
נראה לכם שמשהו השתנה באופי של העם שלנו ?
2 יהודים = 4 דעות... במקרה בטוב, אנו עם ספקן ודעתן, ויכוחים הם התענוג שלנו.
אז מיציאת מצרים בהנהגת משה רבינו, קבלת התורה בהר סיני , 40 שנה במדבר, כתיבת התורה ע"י משה רבינו, הכניסה לארץ עם יהושע בן נון, כיבוש הארץ ,דוד המלך, בית המקדש שנבנה ע"י שלמה בירושלים, תקופת המלכים והנביאים, התפלגות הממלכה, חורבן בית ראשון, חורבן בית שני, יציאה לגלות של 2000 שנה, על כל זה אין ויכוח.
הכול היה.
מציאות.
בכול קהילה בכל דור ודור לאורך הגלות שמרו אבותינו על הטקסטים באדיקות. אוי ואבוי למי שמשנה מילה אחת...!
שאלה שניה
אם הכול קרה....למה כל הסיפור הזה - אנו עם ישראל .... בשביל מה ?
התורה
מתחילה מסיפור בריאת העולם על מנת להראות לנו שהמציאות היא התפתחות ולא קרתה ביום אחד פתאום יש עולם.....יש שלבים....
מהאדם הראשון וחוה עם חטא עץ הדעת, וירידת המציאות בעולם למצב של "קלקול" המצריך "תיקון" שישה ימי בריאה - עבודה של יצירת חיים שונים ושלבי אבולוציה, ובסופם שבת - מנוחה ,יום אחרון בו הכול מוכן...מושלם.
כך העולם עובר ששת אלפי שנה - עבודה. ובאלף השביעי - שבת. אם נציץ בלוח העברי נגלה שאנו בשלבים אחרונים של מציאות העולם במצב - עבודה.
שנה בה אנו נמצאים - התשס"ז - 5767 שנה לבריאת העולם = נשארו לנו 233 שנה.
העבודה ואותה בחרנו לעשות ומצד שני - הוא בחר בנו מכל עם, על כן אנו קרואים העם הנבחר.
סיפור
על מישהו שאבא שלו היה מנהל בית ספר... ואחרי גן חובה מסתבר שלפי החוק ומקום מגוריו הוא היה חייב ללכת לבית הספר שאביו מנהל, הוא לא זכה ל"פרוטקציה" בבית הספר חייו היו קשים - הוא היה חייב להיות התלמיד הכי טוב על מנת לזכות בציון טוב... תמיד שפטו אותו בחומרה על מעשיו...בחנו אותו בזכוכית מגדלת ! הוא גם כעס על אבא שלו לא פעם...למה אתה ככה איתי - ולמה זה מגיע לי....אני רוצה להיות ילד רגיל.... ויותר גרוע מזה כל הילדים תמיד הציקו לו, הוא היה צריך לשמש דוגמא לכל הילדים בבית הספר, ודרכו הוא גם שיקף לאביו המנהל את מצב התלמידים בבית הספר, בהתחלה בכיתה א' ביום הראשון הוא שמח - אני בבית הספר של אבא ...אך מהר מאוד התחילו הבעיות... הוא למד מתוך זה,ומשנה לשנה הוא השתפר וגם למד שלא צריך לכעוס על אבא כי הוא רק רוצה בטובתו בסוף כיתה ח' כולם ידעו שהוא התלמיד הכי טוב והכי מוכשר ובאמת מגיע לו להיות הבן של המנהל.
העבודה להיות עם סגולה ואור לגויים נראים אולי מושגים גבוהים
אך אם נבין זאת יהיה לנו יותר קל. נדע לבחור נכון,להתנהג כיאות,אל מול מצבים הן ברמה האישית והן ברמה לאומית.
גלות
היינו עם המורגל בניסים, ממצב של רוחניות גבוהה וחיבור של האבות : אברהם,יצחק ויעקב ובהמשך... נביאים היה להם דיבור ישיר עם בורא עולם והשגחה ברמת גילוי פנים הנקראת : שכינה (מלשון לשכון) היינו בנים הקרובים לאבא בבית ...
יכולנו להיכנס לכל חדר בבית אפילו לחדר השינה, הבית - ארץ ישראל, חדר השינה - בית המקדש, המיטה - קודש הקודשים. עקב "חטאינו" גלינו מארצנו - משמעו גירוש מהבית , לא היינו במצב של ראויים , קיבלנו קרבה גדולה מידי שלא יכולנו להכיל אותה ולא ידענו להתנהג כיאות ל"בנים". עברנו למצב של גלות זמנית מהבית, ולמצב של הסתר פנים של אבינו.
והוא שלח אותנו החוצה אל העולם הקר,הקשה והאכזר למשך כ 2000 שנה.
הומלסים אצל משפחות אומנות ומוסדות מנוכרים.... כשיצאנו לגלות לקחנו איתנו את התורה.
כמו טלפון סלולארי לאבא אפשר להתקשר כשיש קו...שכמשלמים את החשבון ....מי שמאבד את המכשיר איבד את הקשר. הטלפון היה נחוץ כשהיינו מחוץ לבית....והנה חזרנו לארץ - הוא החזיר אותנו הביתה. אך הוא ואנחנו היינו כל כך רחוקים וכל כך הרבה זמן ....אנחנו צריכים להשלים איתו קודם, ללמוד לדבר איתו ישירות....הוא בודק אותנו קודם.ואנחנו גם עדיין לא זוכרים את משמעות הבית שלנו. הדרך ללימודינו גם לא קלה, יש קשיי קליטה, יש כעסים על אבא ג"כ, יש שלא מכירים בו בכלל,
תם עידן התמימות לאחר גלות ושואה נוראה שקרעה את האמונה התמימה מליבות העם.
כי איך יתכן שיש אלוקים שנתן לדבר כזה נורא לקרות....
ועוד לעם שבו הוא בחר....ועוד קורא לו בניו...
מה נשתנה ?
לא בכדי אמרו חז"ל: בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו בליל הסדר כאילו הוא יצא ממצרים.
"והיגדת לבנך ביום ההוא...ואותנו הוציא משם למען הביא אותנו,
לתת לנו את הארץ אשר נשבע לאבותינו" פסח ,
חג החירות, "בחודש ניסן נגאלו ישראל ובניסן עתידין להגאל" והיא שעמדה לאבותינו ולנו - שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו, אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקדוש ברוך הוא מצילינו מידם. היא - התורה, היא - ההבטחה לאבות,
היא - ההשגחה העליונה .
הנהגה
התקופה בה היו מנהיגים גדולים ורבנים שלימדו אותנו הסתיימה, כל מנהיג ומורה רוחני היה בדור שהיה נצרך ונדרש לו, ובנוסף לכתוב ולהשאיר אחריו את הידע לדורות הבאים, היום אין לנו מנהיגים אך יש לנו את הנגישות לידע הרחב ביותר שהיה אי פעם, אז צריך לעשות את הדרך לבד... על מנת ללכת לבד צריך ללמוד מטעיות,אומץ ונחישות. תקומה מייד לאחר השואה הוקמה המדינה ....מוזר משהו....השינוי המהיר .
ראשוני המתיישבים בארץ מהעלייה הראשונה והשנייה וכן הישוב היהודי לפני קום המדינה לא היו ברובם אנשי תורה ואמונה אלא להיפך....אנטי לדת ותורה . מי שנתן את ה"סטרטר" פה בא ממקום של אידיאלים שונים לגמרי. כמו קומוניזם ,שיתוף, ערכים טובים, הם הקימו הם בנו והם תקעו את היתד.
אתחלתא דגאולה
הרב אברהם יצחק הכוהן קוק זצ"ל שחיי בתחילת המאה ראה במתיישבים הראשונים את אבן הפינה לגאולה והסביר במאמריו את התהליכים העתידים לקראת הבאות, וכי יש שלבים בגאולה - עליות וירידות...כמו שאמרנו בהתחלה .
היתפתחות.
תקופתנו עידן חדש שבו כל אחד לעצמו.
מחברה שדגלה בסוציאליות והקרבה למען המולדת יש לכל אחד את החשבון בנק שלו והוא יושב מול המחשב שלו, ואדישות אל מול מצבים לאומיים. היום אנו מגלים בעידן הנוכחי אנשים המחפשים את המעבר ....בדרכים שונות, אנשים נמשכים לרוחניות באשר היא,
לאט לאט וכן ברמה האישית עושים עבודת מודעות עצמית...
מושגים חדשים כמו חזרה אל הטבע...סדנאות : רייקי, הילינג,רפואה אלטרנטיבית וכו' מיסטיקה וקבלה הן מילים שבשגרה.
ובאמצעי התקשורת יש תוכניות חדשות על פרשת השבוע ויהדות.
חוגי בית שקשורים בנושאים אילו
גם כן ונראה שיש כאן מגמה חדשה של התחברות.
המאחד בין הכול, הוא שאנשים בוחרים בעצמם
את החיבור שלהם לרוחניות הפרטית
האם יתכן שבוקר בהיר יצוץ מישהו ויגיד שאתמול התגלה לו בורא העולם - יאמינו לו - יש מישהו שזה קרה לו פעם - שמו משה.
נראה לכם שמשהו השתנה באופי של העם שלנו ?
2 יהודים = 4 דעות... במקרה בטוב, אנו עם ספקן ודעתן, ויכוחים הם התענוג שלנו.
אז מיציאת מצרים בהנהגת משה רבינו, קבלת התורה בהר סיני , 40 שנה במדבר, כתיבת התורה ע"י משה רבינו, הכניסה לארץ עם יהושע בן נון, כיבוש הארץ ,דוד המלך, בית המקדש שנבנה ע"י שלמה בירושלים, תקופת המלכים והנביאים, התפלגות הממלכה, חורבן בית ראשון, חורבן בית שני, יציאה לגלות של 2000 שנה, על כל זה אין ויכוח.
הכול היה.
מציאות.
בכול קהילה בכל דור ודור לאורך הגלות שמרו אבותינו על הטקסטים באדיקות. אוי ואבוי למי שמשנה מילה אחת...!
שאלה שניה
אם הכול קרה....למה כל הסיפור הזה - אנו עם ישראל .... בשביל מה ?
התורה
מתחילה מסיפור בריאת העולם על מנת להראות לנו שהמציאות היא התפתחות ולא קרתה ביום אחד פתאום יש עולם.....יש שלבים....
מהאדם הראשון וחוה עם חטא עץ הדעת, וירידת המציאות בעולם למצב של "קלקול" המצריך "תיקון" שישה ימי בריאה - עבודה של יצירת חיים שונים ושלבי אבולוציה, ובסופם שבת - מנוחה ,יום אחרון בו הכול מוכן...מושלם.
כך העולם עובר ששת אלפי שנה - עבודה. ובאלף השביעי - שבת. אם נציץ בלוח העברי נגלה שאנו בשלבים אחרונים של מציאות העולם במצב - עבודה.
שנה בה אנו נמצאים - התשס"ז - 5767 שנה לבריאת העולם = נשארו לנו 233 שנה.
העבודה ואותה בחרנו לעשות ומצד שני - הוא בחר בנו מכל עם, על כן אנו קרואים העם הנבחר.
סיפור
על מישהו שאבא שלו היה מנהל בית ספר... ואחרי גן חובה מסתבר שלפי החוק ומקום מגוריו הוא היה חייב ללכת לבית הספר שאביו מנהל, הוא לא זכה ל"פרוטקציה" בבית הספר חייו היו קשים - הוא היה חייב להיות התלמיד הכי טוב על מנת לזכות בציון טוב... תמיד שפטו אותו בחומרה על מעשיו...בחנו אותו בזכוכית מגדלת ! הוא גם כעס על אבא שלו לא פעם...למה אתה ככה איתי - ולמה זה מגיע לי....אני רוצה להיות ילד רגיל.... ויותר גרוע מזה כל הילדים תמיד הציקו לו, הוא היה צריך לשמש דוגמא לכל הילדים בבית הספר, ודרכו הוא גם שיקף לאביו המנהל את מצב התלמידים בבית הספר, בהתחלה בכיתה א' ביום הראשון הוא שמח - אני בבית הספר של אבא ...אך מהר מאוד התחילו הבעיות... הוא למד מתוך זה,ומשנה לשנה הוא השתפר וגם למד שלא צריך לכעוס על אבא כי הוא רק רוצה בטובתו בסוף כיתה ח' כולם ידעו שהוא התלמיד הכי טוב והכי מוכשר ובאמת מגיע לו להיות הבן של המנהל.
העבודה להיות עם סגולה ואור לגויים נראים אולי מושגים גבוהים
אך אם נבין זאת יהיה לנו יותר קל. נדע לבחור נכון,להתנהג כיאות,אל מול מצבים הן ברמה האישית והן ברמה לאומית.
גלות
היינו עם המורגל בניסים, ממצב של רוחניות גבוהה וחיבור של האבות : אברהם,יצחק ויעקב ובהמשך... נביאים היה להם דיבור ישיר עם בורא עולם והשגחה ברמת גילוי פנים הנקראת : שכינה (מלשון לשכון) היינו בנים הקרובים לאבא בבית ...
יכולנו להיכנס לכל חדר בבית אפילו לחדר השינה, הבית - ארץ ישראל, חדר השינה - בית המקדש, המיטה - קודש הקודשים. עקב "חטאינו" גלינו מארצנו - משמעו גירוש מהבית , לא היינו במצב של ראויים , קיבלנו קרבה גדולה מידי שלא יכולנו להכיל אותה ולא ידענו להתנהג כיאות ל"בנים". עברנו למצב של גלות זמנית מהבית, ולמצב של הסתר פנים של אבינו.
והוא שלח אותנו החוצה אל העולם הקר,הקשה והאכזר למשך כ 2000 שנה.
הומלסים אצל משפחות אומנות ומוסדות מנוכרים.... כשיצאנו לגלות לקחנו איתנו את התורה.
כמו טלפון סלולארי לאבא אפשר להתקשר כשיש קו...שכמשלמים את החשבון ....מי שמאבד את המכשיר איבד את הקשר. הטלפון היה נחוץ כשהיינו מחוץ לבית....והנה חזרנו לארץ - הוא החזיר אותנו הביתה. אך הוא ואנחנו היינו כל כך רחוקים וכל כך הרבה זמן ....אנחנו צריכים להשלים איתו קודם, ללמוד לדבר איתו ישירות....הוא בודק אותנו קודם.ואנחנו גם עדיין לא זוכרים את משמעות הבית שלנו. הדרך ללימודינו גם לא קלה, יש קשיי קליטה, יש כעסים על אבא ג"כ, יש שלא מכירים בו בכלל,
תם עידן התמימות לאחר גלות ושואה נוראה שקרעה את האמונה התמימה מליבות העם.
כי איך יתכן שיש אלוקים שנתן לדבר כזה נורא לקרות....
ועוד לעם שבו הוא בחר....ועוד קורא לו בניו...
מה נשתנה ?
לא בכדי אמרו חז"ל: בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו בליל הסדר כאילו הוא יצא ממצרים.
"והיגדת לבנך ביום ההוא...ואותנו הוציא משם למען הביא אותנו,
לתת לנו את הארץ אשר נשבע לאבותינו" פסח ,
חג החירות, "בחודש ניסן נגאלו ישראל ובניסן עתידין להגאל" והיא שעמדה לאבותינו ולנו - שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו, אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקדוש ברוך הוא מצילינו מידם. היא - התורה, היא - ההבטחה לאבות,
היא - ההשגחה העליונה .
הנהגה
התקופה בה היו מנהיגים גדולים ורבנים שלימדו אותנו הסתיימה, כל מנהיג ומורה רוחני היה בדור שהיה נצרך ונדרש לו, ובנוסף לכתוב ולהשאיר אחריו את הידע לדורות הבאים, היום אין לנו מנהיגים אך יש לנו את הנגישות לידע הרחב ביותר שהיה אי פעם, אז צריך לעשות את הדרך לבד... על מנת ללכת לבד צריך ללמוד מטעיות,אומץ ונחישות. תקומה מייד לאחר השואה הוקמה המדינה ....מוזר משהו....השינוי המהיר .
ראשוני המתיישבים בארץ מהעלייה הראשונה והשנייה וכן הישוב היהודי לפני קום המדינה לא היו ברובם אנשי תורה ואמונה אלא להיפך....אנטי לדת ותורה . מי שנתן את ה"סטרטר" פה בא ממקום של אידיאלים שונים לגמרי. כמו קומוניזם ,שיתוף, ערכים טובים, הם הקימו הם בנו והם תקעו את היתד.
אתחלתא דגאולה
הרב אברהם יצחק הכוהן קוק זצ"ל שחיי בתחילת המאה ראה במתיישבים הראשונים את אבן הפינה לגאולה והסביר במאמריו את התהליכים העתידים לקראת הבאות, וכי יש שלבים בגאולה - עליות וירידות...כמו שאמרנו בהתחלה .
היתפתחות.
תקופתנו עידן חדש שבו כל אחד לעצמו.
מחברה שדגלה בסוציאליות והקרבה למען המולדת יש לכל אחד את החשבון בנק שלו והוא יושב מול המחשב שלו, ואדישות אל מול מצבים לאומיים. היום אנו מגלים בעידן הנוכחי אנשים המחפשים את המעבר ....בדרכים שונות, אנשים נמשכים לרוחניות באשר היא,
לאט לאט וכן ברמה האישית עושים עבודת מודעות עצמית...
מושגים חדשים כמו חזרה אל הטבע...סדנאות : רייקי, הילינג,רפואה אלטרנטיבית וכו' מיסטיקה וקבלה הן מילים שבשגרה.
ובאמצעי התקשורת יש תוכניות חדשות על פרשת השבוע ויהדות.
חוגי בית שקשורים בנושאים אילו
גם כן ונראה שיש כאן מגמה חדשה של התחברות.
המאחד בין הכול, הוא שאנשים בוחרים בעצמם
את החיבור שלהם לרוחניות הפרטית
יהושע הכהן וולף יליד 68 מעצב פנים מרמת גן מנחה סדנת היפתחות הפתוחה לקהל הרחב