במדינה בה אנו מוקפים בסיפורי זוועה על אנשים שרכשו מכוניות וגילו אחרי שעה שאיננה מתפקדת או שמהנוע שלהם כלל לא מקורי כפי שנמסר להם, שלא נדבר על אנשים שרכשו רכב וגילו לתדהמתם שהוא מעלה עשן בנסיעה הראשונה שלהם בעלייה, אין זה פלא שאין רוכש רכב יד שנייה ומעלה, שאינו לוקח את רכבו אל בדיקת רכב לפני קנייה.
בדיקת רכב לפני קניה היא משהו אמריקאי שהובא לישראל במהלך השנים, ואומץ על ידי משרד התחבורה שמאשר מכוני בדיקה ורישוי. בדיקה זו באה למעשה לאשר על ידי גורם אובייקטיבי, שהרכב הנמכר אכן ראוי להיות על הכביש וכל הפרטים שנמסרו עליו אכן נכונים. בעבר נהגו אנשים לקחת את הרכב אל מוסך ולבקש מהעובדים שם אישור לכך. אך מאחר והיה חשש שאותם מוסכים מכירים את אחד הצדדים או עלולים להיות מוטעים מסיבות כאלה ואחרות, הוחלט להעביר את הטיפול למכוני בדיקה אשר מקבלים אישור ממשלתי לכך.
למה חשוב לבצע בדיקת רכב לפני קנייה?
אומנם זו שאלה בנאלית אך חשובה. בסופו של דבר, רכב הוא הנכס היקר ביותר שאנו רוכשים אחרי דירה. לעיתים אנו מוצאים את כל החסכונות שלנו עליו. לפיכך, אם נרכוש רכב שלא ראוי להיות על הכביש או שאיננו שייך למי שמוכר לנו אותו, או כזה שיכול לאפשר לנו לנהוג עליו רק עד הפינה קרובה ולא יותר, הרי שבזבזנו את כל החסכונות שלנו לחינם. במקרים כאלה מותר להניח, שרוכש הרכב ייעלם עם הכסף ואנחנו נישאר בלי כלום.
מה מתבצע בעת בדיקת רכב לפני קנייה?
מכון הרישוי בודק למעשה מספר אלמנטים בעת הבדיקה:
• שילדת מנוע ומספר
• תקינות מערכת ההיגוי
• מצב צריכת הדלק של הרכב
• מצב פנים הרכב
• מצב הפח (האם הוא עבר שיפוץ או צביעה)
• מערכת הפליטה של הרכב
• כיוון הגלגלים
• מצב מערכת ההילוכים
לכך אפשר להוסיף בדיקות רישוי, כגון, האם הרכב משועבד, מעוקל, האם הרכב רשום על שם מי שמוכר אותו, האם ספר הטיפולים הוא אמיתי ואכן נרשמו בו כל הטיפולים שבוצעו.
הבדיקות מתבצעות בשני אופנים. בדיקה ממוחשבת, באמצעות האצת הרכב על מסלול מיוחד ואז בוחנים חלק מהאלמנטים שתיארנו, הבדדיקה השנייה היא ידנית והיא מתבצעת דרך העיניים. מטרת הבדיקה היא לאתר פגיעה או שינוי בשילדה, סימני מכות וריתוך, ועוד. הבדיקה חייבת להתבצע על ידי בעל ניסיון שמתמחה בשינויים במבנה הרכב.
ומי משלם על כך?
ובכן בדיקת רכב לפני קניה עולה 400-500 שקל בממוצע לרכב פרטי. בדרך כלל נהוג שאת הבדיקה משלם רוכש הרכב מאחר והוא מעוניין בה. חשוב לציין לא מדובר בחובה משפטית אך במידה והרכב עבר בעלות והוא לא נמצא במצב תקין, אזי האחריות תיפול על רוכש הרכב שהוא הבעלים הנוכחיים שלו.
המאמר מוגש בחסות אינדקס מכוני בדיקה/מכוני רישוי המקיף בישראל. האינדקס כולל את הרשימה המעודכנת והמקיפה ביותר ברשת של מכוני בדיקה/מכוני רישוי, מאמרים בתחום ועוד.