דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לא כולם מתקדמים באותו קצב 

מאת    [ 13/03/2011 ]

מילים במאמר: 350   [ נצפה 4338 פעמים ]

נירה אלטלף

לימוד קריאה הוא תהליך מורכב, שבו לא כולם מתקדמים באותו קצב, מפני שלהתקדמות בתהליך יש קשר ישיר לשלב ההתפתחותי בו הילד נמצא. ילד לא יצליח ללמוד לקרוא אם אינו בשל לכך. לא אחת קורה שבתחילת כיתה א' ילדים עדיין אינם בשלים די הצורך וחלקם מתקשים לחלק מלים להברות (מודעות  פונולוגית) - יכולת שבלעדיה לא ניתן לרכוש קריאה. כעבור כמה שבועות של אימון, הם עוברים שלב התפתחותי ויכולים לחלק מלים להברות ללא כל קושי.  

ההתקדמות בשלבים ההתפתחותיים אינה קשורה ליכולות השכליות של הילד - ילדים בעלי פיגור שכלי יכולים ללמוד לקרוא - ואף על פי כן קורה לא פעם שילדים מוגדרים כמתקשים מפני שאינם רוכשים קריאה בקצב של בני כתתם. בחלק ניכר מהמקרים, אם מאתרים באיזה שלב התפתחותי הם נמצאים ומלמדים אותם בהתאם, הם יתקדמו וישלימו את תהליך רכישת הקריאה.

אחד המכשולים בנושא זה הוא דרך ההוראה הרגילה, הפרונטאלית, שבה המורה מלמדת את כולם אותו נושא, באותו זמן ובאותו קצב. בדרך זאת, ילדים שקצב התפתחותם שונה מקצב ההוראה שמכתיבה המורה - ייכשלו.

זאת הסיבה שבגללה אני טוענת שהוראת הקריאה חייבת להיעשות בצורה דיפרנציאלית - היינו: להתאים את ההוראה לשלב ההתפתחותי שבו נמצא כל אחד מילדי הכיתה. מורה שמלמדת את כל הכיתה אותו נושא, באותו זמן ובאותו קצב - משעממת את החזקים ומכשילה את החלשים. אותם ילדים עלולים לצבור פער ניכר בינם לבין בני כתתם ואם לא יזכו לעזרה המתאימה - הפער בינם לבין האחרים אף ילך ויגדל והם לא ילמדו לקרוא.

אני מאמינה בכל לבי שכל ילד יכול ללמוד לקרוא, לרבות ילדים בעלי לקויות קשות. אמונתי זאת התחזקה  ביותר משלושים שנות הוראה והדרכת מורים. שוב ושוב נוכחתי לדעת שגם אם ילד אינו רוכש קריאה ב'מכה ראשונה' - אין 'לוותר'. יש לנסות שוב ושוב, לאתר מה מפריע לו להתקדם בתהליך, לבדוק באיזה שלב הוא 'תקוע', ולקדם אותו לפי יכולתו ולפי קצב ההתפתחות האישית שלו - בסוף הוא ילמד.  

מובן מאליו כי כל שיטה טובה להוראת קריאה, כמו שיטת ליטף, צריכה לאפשר למורה או להורה לבדוק בכל שלב של רכישת הקריאה, מה הילד למד ויודע ומה הוא עוד צריך ללמוד. שיטה שאינה מאפשרת זאת, אינה טובה למתקשים, וגם לא למצטיינים שבילדים.

נירה אלטלף - מנהלת המרכז להוראה דיפרנציאלית ומכון ליט"ף.


המרכז להוראה דיפרנציאלית הוא גוף פרטי, שהוקם על ידי נירה אלטלף בשנת 1994, לאחר עשרות שנות ניסיון בהטמעת תכניות להוראת קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, ומיומנויות למידה בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים.


כל תכניות המרכז להוראה דיפרנציאלית פותחו על ידי נירה אלטלף כמיזמים פרטיים, הוערכו ויושמו על ידי עיריית תל אביב ומשרד החינוך.
כל תכניות המרכז להוראה דיפרנציאלית מוגנות בזכויות יוצרים.


נירה אלטלף היא מורה ומחנכת, יועצת חינוכית, ומפקחת ארצית לשעבר בגף חטיבות הביניים במשרד החינוך.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב