בחלק השלישי של סדרת המאמרים המקצועיים על שיווק ומיתוג מטפלים אני רוצה לעסוק הפעם בנושא שמהווה את אחד משלבי המיתוג הראשוניים- עיצוב הלוגו. לוגו הוא אלמנט גרפי, איור או עיבוד טקסט שנוצר או עובד במטרה לסמל ולייצג גורם מסוים (בדרך כלל, ארגון או מוצר) ולהיות מזוהה עימו בתודעת הציבור.ברוב המקרים, ילווה הלוגו במלל (מה שמכונה בשפה המקצועית "סלוגן"). לעתים, ישולב המלל כחלק מהאלמנט הגרפי ולעתים הלוגו יכיל טקסט בלבד, ללא אובייקט גרפי נלווה. הלוגו מופיע על נייר המכתבים של הארגון, על המוצרים שלו, על המבנים שבהם הוא שוכן, על מדי עובדיו ובמקומות נוספים שבהם יש לזהות את הארגון. אם כן, כמתבקש מההגדרה הלוגו אמור להיות ויז'ואל כלשהו, תמונה, אשר בכל פעם שיופיע על הציבור לדעת מה הוא מייצג ואת מי הוא מייצג . חישבו על לוגואים מוכרים- הריבוע הכתום של אורנג', הסוויש של נייק, שלושת הפסים של אדידס ועוד. מה המשותף לכולם? כולם צורות פשוטות, קלות להבחנה והבנה ומזוהות בכל מקום בו הן מופיעות- החל מאתרי האינטרנט של החברה וכלה על המוצרים שלה וכרטיסי הביקור של עובדיה. בבואנו לעצב לעצמנו לוגו עלינו לענות לעצמנו על מספר שאלות מהותיות: מהם הערכים אותם מייצג הלוגו מהם צבעי הלוגו מיהו קהל היעד אליו אנו מכוונים את הלוגו כיצד הוא יראה בכל המדיות בו נבחר להשתמש בו כיצד ניתן לקשר אותו בצורה מושכלת אל הסלוגן (סיסמה פרסומית) שלנו ניקח לדוגמא את הריבוע הכתום של אורנג'. הסיבה ששם החברה והלוגו שלה הינם כתומים אינם פרוזאיים ונטולי מחשבה תחילה. נהפוך הוא. חברת אורנג' הינה בבעלות סינית. עפ"י תורת הצבעים הסינית הצבע הכתום מסמל תקשורת בין אנשים. הלוגו, או יותר נכון שם החברה וצבע הלוגו, מסמלים את מהות החברה,עיסוקה וערכיה. אין מדובר במסר ישיר של תקשורת אשר עובר באמצעות הלוגו אך השימוש בצבע הכתום, אשר עפ"י תורת הצבעים משדר תדר וערכים של "תקשורת" מהווה את אחד מנתיבי העברת המסר של המותג. חישבו על עצמכם- האם אין זה נכון שבכל פעם שתראו ריבוע כתום האסוציאציה הראשונית שלכם תהיה של המותג הסלולארי המצליח גם אם שם החברה אינו מופיע? זה מיתוג. זה כוחו של לוגו מוצלח. הלוגו, אם נחשוב על כך הוא בסה"כ….ריבוע כתום. לכאורה שום מחשבה גרפית מעמיקה לא הושקעה בתהליך יצירת הלוגו אך האמת היא שמאחורי הקלעים של תהליך המיתוג הושקעה מחשבה רבה ושיקולים פסיכולוגיים-שיווקיים רבי משמעות. אם כן, בבואכם לעצב לוגו חישבו פשוט. אל תיתפתו לייצר צורות גאומטריות מורכבות, דמויות ואלמנטים בעלי אפקטים של תלת מימד. זה מיותר ולא עובד. זיכרו את המשפט "הגאונות שבפשטות". מטרתכם הרי היא שהלוגו שלכם יהיה מזוהה עם המותג שלכם ויקבל ניראות אופטימלית בכל מדיה בו תשתמשו בו- אינטרנט, דפוס, מוצרים וכו'. כאשר אתם ניגשים לתהליך עיצוב הלוגו מטרתכם אינה יצירת אומנות או חשיפת האמן החבוי שבכם. אתם רוצים לייצר נראות, הזדהות, לשדר ערכים ותועלות. זה מספיק מורכב גם ככה מבלי שנסבך את זה עם גרפיקה מורכבת ומיותרת. חישבו על "ערכי המותג" שלכם. מהם הערכים העומדים בבסיס המותג שלכם כמטפלים? להשתמש, למשל, בצבע שחור בעיצוב לוגו של מטפל אשר אמור להקרין אמפתיה, הכלה, אנושיות והבנה הרי משיג את האלמנט ההפוך. לעומת זאת, שימוש בצבעים פסטליים רכים ישדר מסר מתאים ומדוייק יותר. מטפלים בעלי אוריינטציה רוחנית יותר וכאלו העוסקים באנרגיה, כדאי להם לבחון את השימוש בצבע הסגול אשר מסמל רוחניות. באופן כללי, שווה לכם לבדוק את משמעויות הצבעים בהם אתם עומדים להשתמש, מה משמעותם, מה הם משדרים, איזה מסר מעביר שימוש בכל צבע וצבע. עומס צבעוניות על הלוגו מחטיא גם הוא את המטרה, היו ממוקדים. אולי זה נשמע בנאלי ומובן מאליו, אך העזרו בשרותיו של מעצב מיומן. ברוב המקרים בהם תנסו לייצר בעצמכם את הלוגו הדבר לא יניב תוצאה מקצועית. זיכרו, הלוגו מייצג אתכם. אתם מעוניינים שהוא יעביר וישדר את המסרים הנכונים וראה בצורה מיטבית בכל מקום בו תשתמשו בו. מעצב טוב יידע כיצד לעמוד בכל הדרישות האלו. לסיכום- לוגו הוא שלב חשוב מאד בתהליך העיצוב, הוא יוצר נראות גרפית ברורה למותג שלכם (אתם…) ואמור לשרת אתכם בכל הפרסומים שלכם. טפלו בנושא בחוכמה ומקצועיות הנדרשת.
אורי שקד-טיפולים קצרי מועד. הרצאות,קורסים וטיפולים פרטיים . www.orish.co.il