אימון תעסוקתי - לתיכנון וקידום הקריירה
מעט : נעמי גינת – מאמנת תעסוקתית מוסמכת
הצלחה אישית בקריירה היא ,לחיות במצב בו אנו מתפרנסים בכבוד, ממה שאנו נהנים ויודעים לעשות על הצד הטוב ביותר.
להצלחה בקריירה ישנה משמעות שהיא הרבה מעבר לתחום העיסוק ,לזמן המוקדש או לפרנסה! בעולם העבודה באים לידי ביטוי :נטיותינו והעדפותינו, כישורינו המולדים והנרכשים, המוטיבציה וההתכוונות שלנו להשקיע ולהתפתח, התקשורת הבין-אישית שלנו , נסיבות וניסיון חיינו.
אימון לקריירה הינו תהליך, במהלכו מגלה המתאמן את נטיותיו ויכולותיו, מגבש החלטה באשר לנתיב אליו יפנה , ובונה אסטרטגיית-פעולה להגשמת יעדיו.
האימון האישי מושתת על הקשר בין המאמן למתאמן, והוא מתקיים במרחב של הקשבה מלאה וקבלה ללא שיפוטיות. בסיוע המאמן- בודק המתאמן מה באמת חשוב לו בחיים, וביחד הם חותרים לצמצום הפערים בין ה-רצוי לבין ה-מצוי בחייו.
המאמן מסייע למתאמן לקבל החלטות משמעותיות , מבטיח שהמתאמן יישאר ממוקד במטרותיו, ויחתור להשגתן מתוך גישה פרו-אקטיבית.
אימון לקריירה יכול, אפוא , לעסוק בנושאים כמו :
^ יציאה ממסלול של עובד שכיר לפתיחת וניהול עסק-עצמאי ;
^ קבלת החלטה על מסלול הכשרה-מקצועית רצוי; מציאת מוסד-למודים
והשתלבות בו;
^ התקדמות בהיררכיית התפקידים של הארגון, תוך התמקצעות ושיפור מערכות-
היחסים הרלבנטיות ;
^ אימון מובטלים לקראת חזרה לשוק התעסוקה , תוך עיבוד העלבון,החשש
והדאגה, חיזוק הביטחון העצמי והפרזנטציה ; ועוד.
ההנחה ביסודו של כל אימון היא שהמתאמן הינו "המומחה לחייו ולעבודתו, שלם, בעל-תושייה ויצירתי". התפקיד העיקרי של המאמן בתהליך הוא לחשוף את היכולות הדומיננטיות של המתאמן ; מהן הוא שואב את גאוותו והישגיו, ועליהן אמורה ההערכה העצמית שלו להתבסס.
כך למשל אצל מתאמן בעל ADHD – יבלטו המקוריות, היצירתיות, והחשיבה "מחוץ לקופסא" . זאת בצד קשיים בניהול-זמן , ובעקביות להשלמת משימות.
העיסוק ב"תחומי התורפה" במהלך האימון – נועד לבחון :
א. האם ועד כמה הם משליכים על תפקודו ועל הערכתו-העצמית,
ב. "אילוף השדונים" – כלומר נטרול חסמים רגשיים ,אמונות ומחשבות בולמות ;
ג. הקנייה של אסטרטגיות חדשות, ושיפור המיומנויות הלוקות.
לדוגמא : כאשר המתאמן מתקשה לתכנן את הלו"ז שלו בצורה טובה, דוחה
ביצוע משימות ונוהג לאחר בקביעות לכל מקום - הדבר פוגם בהישגיו , בתדמיתו
בעיני עצמו ובאמינות שלו בעיני האחרים. המאמן יכול לסייע לו בהקניית
מיומנויות של ארגון וניהול זמן, ובלימוד שיטות לשימור השינוי בהתנהלותו, גם
אחרי תום האימון.
לסיכום : מטרת כל אימון היא לקדם שינוי בחיים. האימון אינו מתמקד בשינוי המתאמן, אלא במיצוי יכולותיו ומשאביו באמצעות ההגשמה של יעדיו .
הקשר עם המאמן המקצועי – מסייע לגלות נקודות מבט חדשות, לגבש החלטות ולהוציא מהכוח אל הפועל את הבחירות שנעשו.
נעמי גינת - מאמנת תעסוקתית וחונכת עסקית
יועצת חינוכית, מאמנת לזוגיות מומחית לבעלי ADHD
http://www.naomiginat.com