החל מה-1 באפריל 2010, הוקשחה מדיניות מתן דו"חות האזהרה. לדברי משטרת ישראל, ממחקר שבוצע עולה כי דו"חות האזהרה נמצאו לא יעילים מבחינה הרתעתית ולא מנעו מנהגים לנהוג שלא כחוק.
למעט חובת לקיחת האחריות שקיימת גם כיום, מדיניות ההקשחה מאופיינת בשינוי האלמנטים להגשת בקשה להמרה באזהרה: על נהג המעוניין להמיר דו"ח באזהרה להיות בעל וותק נהיגה של למעלה מ- 10 שנים. בנוסף, עליו להיות בעל 5 שנות נהיגה "נקיות מעבירות תעבורה" רצופות, כל זה בניגוד למצב הקודם בו היה על נהג להיות בעל וותק נהיגה של 5 שנים, וללא עבירה בשנתיים שקדמו.
כמו- כן הורחבה רשימת העבירות בהן לא ניתן להמיר את הדו"ח באזהרה, אשר כוללת:
• כל דו"ח של הזמנה לדין
• מעבר צומת ברמזור אדום
• עקיפת קו הפרדה רצוף
• מטען חורג
• חנייה בחניית נכים
• שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה
• אי עצירה בתמרור 'עצור'
מהמשטרה נמסר כי נתוני המחקר "לא הותירו ספק באשר להעדר ההרתעה של דו"ח האזהרה, ולמעשה עלה כי דו"ח זה נתפס בקרב הנהגים כ 'הזדמנות נוספת' ולא כאקט מרתיע. הרושם המוטעה המתקבל בקרב הנהגים הינו הרחבת 'פס טווח ההרשאה', ומכאן הירידה ברמת הציות לחוקי התנועה בקרב נהגים ש 'זכו' לדו"ח אזהרה. העובדות מדברות בעד עצמן.נהגים שקבלו 'דוח אזהרה' ביצעו בממוצע פי 2 עבירות תנועה מנהגים שקבלו דו"ח רגיל".
סוף דבר: רשימת העבירות בהן לא ניתן להמיר הדו"ח באזהרה הורחבה בצורה משמעותית וכיום למעט עבירה של נהיגה ללא חגורת בטיחות, שהינה נפוצה, ישנן מעט עבירות בהן תינתן אזהרה.
לא זו אף זו, הרחבת שנות הוותק ותקופת ההימנעות מכל עבירה שוללת כמעט לחלוטין אפשרות להמרה באזהרה.
מאמר זה נכתב על ידי ניר שלום - עורך דין תעבורה לכתובת האתר: http://www.nirshalom.co.il לשאלות בכל נושא ניתן לפנות אליי לנייד:052-5522461 או למייל nirshalomlaw@gmail.com