מהו סקר וכיצד הוא יכול להועיל לי?
הסקר הוא סוג של מערך מחקרי אשר בדרך כלל עושה שימוש בשאלון ככלי לאיסוף הנתונים.
השאלון מכיל שאלות שיכולות להיות סגורות בהן הנשאל מתבקש לבחור תשובה אחת מבין מספר תשובות,
או פתוחות בהן הנשאל מתבקש לכתוב את התשובות בעצמו. השאלון יכול להיות מועבר במגוון דרכים:
פנים אל פנים - בדואר - טלפונית או במקרה שלנו, באינטרנט.
יתרונותיו הבולטים ביותר של השאלון (סקר) הם שהוא מתגבר על הטיות המראיין והמרואיין
(רצון של הנשאלים לרצות את המראיין או לשפר את הדרך שבה הם מצטיירים) והוא זול יותר.
בזכות יתרונות אלו הסקר הוא אחד המערכים הנפוצים לצורך איסוף מידע, צילום מצב
(התפלגות שכיחויות של משתנים, קשרים בין משתנים) וניבוי של התנהגות עתידית בעולם
המחקר ובעולם העסקי גם יחד. יחד עם זאת יש לזכור שסקר לעולם יהיה כלי מתאמי ואיננו
יכולים להסיק על סיבתיות .
בסיום איסוף הנתונים מתבצעת עבודת העיבוד וניתוח הסקר והנתונים שהתקבלו מהסקר.
על מנת שהסקר שלנו יהיה קרוב ככל שאפשר לשיקוף תמונת מצב אמיתית, עליו להיות מיצג.
כלומר עלינו לדגום מספר מינימאלי של אנשים (לרוב 30 איש) על מנת שהסקר ייצג את
המצב באוכלוסייה הנבדקת (הארגון).
במצב בו כל האוכלוסייה הנבדקת נכללת בדגימה, אין לנו חשש והסקר מהימן ככל האפשר.
בסיום עיבוד הנתונים לרוב נקבל תמונת מצב אודות המשתנים אותם נרצה לבדוק.
תמונת המצב לרוב תבוא לידי ביטוי בממוצעים של משתנים (וההפרשים בינם),
התפלגות שכיחויות של משתנים וקשרים בין משתנים. בעזרת נתונים אלו נוכל להרכיב תמונה
אודות מצב הארגון נקודת זמן אחת.
ניתן כמובן להשוות ממצאים אלו מול סקרים שנערכו בעבר על מנת לעמוד על מגמות בארגון.
בתקופה בה תחרות גוברת כמעט בכל תחום ושוק, קברניטי הארגון מנווטים את הארגון בתוך
סביבה אפופה בחוסר וודאות.
בדיוק בנקודה הזו הערך המוסף של הסקר בא לידי ביטוי. הסקר מאיר על מצבו של הארגון במגוון תחומים,
הוא עוזר בקבלת החלטות ויצירת אסטרטגיות, והוא משמש ככלי (בידי המנהל) ליציאה ממצב של חוסר וודאות.
מערכת הסקרים מאפשרת למנהלי הסקר קבלת תוצאות מידיות ומהירות של כלל הנתונים אשר התקבלו מן
הסקר או מהמשוב.
ביצוע הסקר האינטרטי מאפשר לכם לקבל את תוצאות נתונים הסקר בנלווה לתוצאות הסקר המוצגות באופן גרפי מלא.
תוצאות הסקרים וניתוחם מאפשר למנהל הסקר לקבל את הפילוחים הרלוונטים אשר הינו מעוניין בהם כלל אפשרויות מתקדמות של פילוחי וסינון שאלון.
עדי אזולאי | מנהל פיתוח עסקי | eSurvey