פייסבוק הופכת בשנים האחרונות לכוח שיווקי עצום עבור מותגים וחברות. לאחר שהרשת חצתה את קו חצי מיליארד הגולשים , כבר ברור מעל כל צל של ספק שפייסבוק פה בשביל להישאר ואלו מאיתנו שלא יפנימו זאת – יפסידו כסף רב.
כמו שזה נראה כרגע, פייסבוק לוטשת עיניים בשנים הקרובות אל תחום המסחר האלקטרוני ואנו כבר יכולים לראות סימנים מעידים לכך בשנה האחרונה. פייסבוק עושה מאמצים כבירים למשוך אליה את הסוחרים ובעלי החנויות באינטרנט. פייסבוק מקווה למשוך גולשים להישאר זמן רב יותר בפייסבוק באמצעות אפליקציות וחנויות מכירת מוצרים אונליין דרך דפי האוהדים בפייסבוק. באמצעות תהליך זה , מקווה פייסבוק להגדיל את רווחיה מפרסומות שיוצגו לגולשים בזמן שהייתם בדפי פייסבוק השונים ולהוות תחליף לחנויות המסחר האלקטרוניות הגדולות בשוק באתרי איביי ואמאזון.
מה הסטטיסטיקות אומרות?
על אף הניסיונות הגוברים של פייסבוק, גולשים רבים עדיין אינם רואים בפייסבוק כפלטפורמה למכירת מוצרים אלא יותר ככוח מניע של גולשים לאתר ולאתרי מכירות אחרים ברשת. לפי סקרים שנעשו בשנה האחרונה בארה"ב , משווקים ובעלי חנויות אכן מתעדים להיכנס לשיווק ולמכירת מוצרים דרך הפייסבוק. קרוב ל- 70 אחוז מהסוחרים מתכננים להשתמש בפייסבוק ככלי להנעת גולשים לעבר החנויות האלקטרוניות שלהם ברשת. למעלה מרבע מהנשאלים מתכננים אפליקציות מסחר דרך הפייסבוק במהלך השנה הקרובה.
אפליקציות ואפשרויות סחר בפייסבוק כיום
בשנים האחרונות קמות אפליקציות רבות שמנסות לייעל ולבנות חנויות מסחר אלקטרוניות בפייסבוק. אחת האפליקציות המוכרות ביותר כיום היא Payvment. סטארט אפ זה מאפשר להפוך את דפי האוהדים שלנו לחנויות פרונטאליות אונליין לגולשים בפייסבוק בשילוב אמצעי תשלום כמו pay pal וכרטיסי אשראי. אפליקציה נוספת היא Social-ly הישראלית – פלטפורמה לבניית חנויות בפייסבוק. מציגה כיום מבחר חנויות של שעונים , מוצרי חשמל ואף חנויות לרכישת כרטיסי טיסה לחו"ל דרך הפייסבוק. החברה מאפשרת לבנות חנויות בפייסבוק בשלל תחומים ובכל השפות.
מסחר אלקטרוני בפייסבוק – לאן זה הולך?
כמו שזה נראה כרגע, הסחר האלקטרוני דרך פייסבוק עדיין נע בהיקפים קטנים. לשם השוואה , אם איביי מוכרים בכל שנייה סחורות בשווי 2,000 דולר, בפייסבוק נמכרות בכל שנייה סחורות בשווי 1.16 דולר. אבל כמו שכולנו יודעים המצב בר שינוי ופייסבוק יכולה עם הזמן להתחיל לנגוס בחנויות אלקטרוניות אחרות ברשת כמו איביי, אמאזון וחנויות קטנות אחרות. היתרונות של פייסבוק ברורים- זהו המקום בו הגולשים שוהים את הזמן הרב ביותר, אפשר לשווק מוצרים כחלק מהפעילות של דפי האוהדים ולהעניק הנחות וקופונים לאוהדים של כל דף / חנות. אז אולי לפייסבוק יש עוד דרך ארוכה, אבל אנחנו היינו מהמרים שעוד יחולו שינויים בתחום ועלינו לפקוח עיניים.
קרן כהן - מתאמת פרויקטים ב Guru4rent - בית תוכנה בעל ניסיון רב באפיון ופיתוח מערכות אינטרנטיות מורכבות. מתמחה בעיקר בפיתוח אתרים יעודים, בניית אתרים בהתאמה אישית, קהילותWEB 2.0 , פורטלים ועיצוב ממשקי GUI.