עכשיו כבר ברור שהפעילות בפייסבוק חשובה לכל עסק שרוצה להצליח. חשוב גם מאוד שיהיה לו דף עסקי ורצוי גם לפחות קבוצת עניין. היום נדון בשאלה מה היא בעצם קבוצת עניין?.
כשאני מדברת על קבוצה בפייסבוק, אני מתכוונת רק לקבוצות מהסוג החדש (אלו שהחלו את פעולתן רק בקיץ האחרון, קיץ 2010). אמנם עדיין קיימות ופעילות גם קבוצות מהסוג הישן, אבל היות שכבר לא ניתן ליצור קבוצות אלא ממודל 2010, אז הקודמות לא באמת מעניינות אותנו.
את קבוצת העניין פותח מנוי בפייסבוק שיש לו עניין בפתיחתה, הוא נותן לה את שמה ומגדיר את ההגדרות הראשוניות שלה. בין היתר הוא קובע (אם כי זה ניתן לשינוי בהמשך) אם הקבוצה תהייה פתוחה, סגורה או סודית. אבל ... מרגע שהקבוצה הוקמה, היא שייכת לכל החברים בה ולו רק למנהליה ולמי שהקים אותה. כלל חשוב נוסף בקבוצות, הוא שכל חבר בקבוצה יכול לצרף אליה את מי שהוא רוצה מבלי אפילו לשאול את רשותו לכך, ולמצורף נתונה האפשרות לבחור בין להישאר בקבוצה לבין לעזוב אותה בקלות.
מה בעצם ההבדל בין שלושת סוגי הקבוצות?
הסוג הנפוץ ביותר, באופן טבעי, של הקבוצות הוא הקבוצות הפתוחות. קבוצה פתוחה היא קבוצה שכל מי שמגיע אליה, גם אם הגיע בלי כל הזמנה, יכול פשוט ללחוץ על כפתור ולהצטרף אליה אוטומטית.
הסוג השני בנפיצותו הוא הקבוצות הסגורות. קבוצה סגורה היא קבוצה שכל מי שמגיע אליה, גם אם הגיע בלי כל הזמנה, יכול, אם מעוניין בכך, ללחוץ על כפתור בקשת הצטרפות, וכאשר אחד מחברי הקבוצה יאשר אותו ייהפך לחבר בקבוצה.
הסוג הפחות נפוץ מכלם הוא הקבוצות הסודיות. לקבוצה סודית לא ניתן להגיע מבלי להיות מוזמנים אליה. קבוצה מסוג זה יכולה להיות למשל קבוצת עובדים באותו מקום עבודה.
כשאנחנו פעילים בקבוצה, אנחנו משתתפים בשדה דיונים פורה ביותר. ברוב הקבוצות אכן נשמרים כללי נימוס והגינות נדרשים, והמשתתפים בהן נהנים מאוד מסוג הפעילות הזה. הדיונים שעולים על הפרק בקבוצה, קשורים לשמה ולנושא שלה, והם לרוב מאוד תורמים. לעתים מתגלה בקבוצה חוסר סבילות כלפי מצטרף שאינו מתנהג לפי הכללים הלא כתובים שלה, אבל זה בסדר – אורח בבית הרי צריך לנהוג על פי כללי הבית.
לקבוצה אפשר שיהיה יותר ממנהל אחד, ובעצם מספר מנהלי הקבוצה אינו מוגבל ותלוי רק בשיקוליהם של חברי הקבוצה.
יתרון נוסף של הקבוצות הוא האפשרות לשים בהם מסמכים שמרכזים מידע חשוב לחברי הקבוצה, מידע זה נשמר נגיש הרבה יותר מאשר הדיונים השוטפים שמתנהלים בקבוצה ומהר מאוד נעלמים אחורה בגלל דיונים חדשים שעולים.
החיסרון הבולט היחיד, לטעמי, של הקבוצות הוא העובדה שניתן לפעול בהן רק מתוך הפרופיל האישי ולא ניתן להגיע אליהן מהדף העסקי כאשר הוא משמש כפרופיל. אני מאוד מקווה שיבוא יום, ובקרוב, וגם זה יתוקן.
באופן כללי, אני ממליצה לכל עסק לפתוח לפחות קבוצת עניין אחת בפייסבוק ולהזמין אליה את לקוחותיו. ניתן לפלח את הלקוחות הפוטנציאלים, ולפתוח קבוצה מתאימה לכל פלח שוק. מומלץ, לדעתי, שהקבוצות הללו תהיינה פתוחות.
נוכחות אינטרנטית בראש גדול בשבילכם תמיד