חשיבות הרייקי בטיפול של ליקויי למידה
הרייקי הוא שיטה טיפולית, שנועדה להביא הקלה במכאובי גוף, אך ידועה גם ביכולתה לעזור במכאובי נפש כאי שקט, חוסר ריכוז ואף חרדה.
בעבודתי עם ילדים גיליתי את השפעתו המקלה של הרייקי על תופעות הידועות באופן כללי כליקויי למידה הנובעים מבעיות קשב וריכוז. המאמר נכתב מתוך ניסיוני המעשי העשיר.
במהלך עבודתי כגננת שילוב בנושא מוכנות לכתה א' בשיטות טיפול מקובלות התחלתי לשלב שיטות שונות שפיתחתי והתאמתי למצב זה. הרגשתי את הקשיים שבהם הילד נמצא וביקשתי להביאו למצב של יכולת למידה. חיפשתי דרכים להביא לרוגע, שקט נפשי וקשב, המשולבים בשמחה, חדוות יצירה וברצון ללמוד. מאחר ואני מוסמכת למאסטר רייקי, החלטתי לנסות את השיטה כטיפול תומך ומקדים לשיטות אחרות.
הרייקי מהוה כוח מרפא אנרגטי שמאזן את ערוצי הקליטה ערוצי התפיסה וערוצי התחושה. במקרים שמתגלים קשיים בריכוז קשב, מיקוד וחוסר שקט.
האינטראקציה של התפיסה החושית (מכלול ראיה-שמיעה-תחושה-שפה) משתפרת בזמן הטיפול כאשר היא מלווה בטיפולי רייקי. היא מעוררת גירויים חדשים ויכולות נסתרות ומעודדת את התמודדות הילד עם קשייו בתהליך הלמידה.
ההטענה הרגשית והתמיכה הרגשית בזמן טיפול הרייקי מעניקה לילד הרגשה של ביטחון - בדומה להרגשה שאנו חושבים שעו?ב?ר חש בבטן אימו או שתינוק מרגיש בקשר הסימביוטי עם אימו: תהליך של העברת אנרגיה מלווה באהבה בלתי אמצעית.
הרגשה בסיסית זו מגבירה את כוחות הנפש, ממקדת את הריכוז והקשב ומביאה לאיזון כללי.
השינוי בעקבות טיפול הרייקי מביא להתפתחות אישית. השינוי ניכר היטב ביכולות הלמידה.
פתיחת ערוצי הלמידה בעזרת האנרגיה החיובית שמועברת באמצעות מגע מעודדת את החיות האישית כלומר, הילד מגלה את התמיכה הפיסית והנפשית ומשתמש בהן כקביים להליכתו הראשונה בנתיב ההצלחה. האות הראשונה להיענותו היא גילוי חדות יצירה, התלהבות מהאימון המשותף ורצון להמשיך, המוטיבציה הבסיסית ללמידה משתנה לטובה.
המסקנה שלי מתוך ההתנסות באוכלוסיות מגוונות במסגרת החינוך המיוחד, שטיפולי הרייקי מאד חיוניים לתלמיד ככלי טיפולי שחייב להיות משולב בתהליך הטיפול והלמידה.
ההתקדמות בלמידה והתהליך הזורם של קליטה וביטוי עצמי גרמו לשינוי חיובי, הן בהתייחסות והן בתוצאות
אנרגית האהבה שמוזרמת בעזרת הרייקי, מחייה את היצירתיות ומהווה קרש קפיצה להעצמת כוחות נפש, תחושת יכולת ובטחון עצמי.
יש לשלב את טיפולי הרייקי במהלך הטיפול בקשיי למידה, ככלי אנרגטי חשוב שמלווה בהעברה ובהענקת אהבה, תוך ביצוע הכלה של המטפל בתהליך הצמיחה.
ההרפיה בזמן הטיפול נעשית על ידי מגע של תמיכה בחזה ובגב - לויסות רגשות ולויסות תחושות . המסאז' העדין ברגליים והנענוע של איברי הגוף מרגיעים ומאזנים את תופעת אי השקט .הטיפול האנרגטי של הרייקי פותח ערוצי למידה ?תוך זרימת אנרגיה שמנקה מחסומים.
המחסומים יכולים לבוא לידי ביטוי בתחום הרגשי, הפיסי, או החשיבתי.
מחסום בתחום החשיבתי יכול ליצור בלק אואוט ועל רקע זה תופיע בעיית זיכרון.
השוני בין טיפול זה וטיפולים אחרים הוא ההתייחסות והמאמץ לשחרור המחסום ולא רק לניסיון לפתור את בעיית הזיכרון.
תהליך טיפול הרייקי מתרחש בשלבים.
בשלב הפתיחה מתנהלת שיחה בין התלמיד למורה המטפל. השיחה מכוונת לנושאים אופטימיים כמו חוויה שמחה שהילד עבר במהלך השבוע.
גם הילד וגם המטפל משתמשים בבובת תיאטרון במהלך סיפוריהם.
כהכנה והערכות לקראת טיפול הרייקי נערך משחק תנועה ושיר, הילד והמטפל יושבים זה מול זה והילד מחקה את תנועות המורה. על שלב זה חוזרים כמה פעמים
טיפול הרייקי הוא המשך משחק התנועות וכאשר הוא מתחיל עיני הילד עצומות והוא צריך לנחש באיזה איבר בגופו הוא מרגיש תחושה של חום.
המורה מניח ידיים על הגב, על החזה, על הראש, על רגל שמאל, על רגל ימין, יד ימין , יד שמאל, תוך מתן דגש על שבע הצ'אקרות
דרך משחק זה נעשה תהליך של העברת אנרגיה שמביאה להרפיה כללית ולרגיעה נפשית. לאחר ההתרגעות מתחילה פעילות הוראה מתקנת משולבת ברייקי לדוגמא:
ציור והאזנה למוסיקה קלאסית. בדוגמא זו הילד מצייר ציור ושומע ברקע מוסיקה קלאסית.
המטפל עומד מאחוריו, ומזרים אנרגיה באמצעות טכניקות רייקי. המורה פותח ערוץ אנרגיה תחושתי עם מסר של אהבה ובטחון, דרך המגע בתלמיד בזמן שהוא מצייר והמוסיקה מושמעת,
בהמשך, מתווספת למגע גם העברת מסרים של אהבה הגנה ובטחון חלקם מילוליים וחלקם תחושתיים, כאשר המסר העיקרי הוא: "אני אתך" "אני אוהב אותך", "אני עוזר לך להתמודד עם הקושי שלך בדרך שאתה צועד בה", "אינך לבד, אני תומך בך".
בשלב הסיום חוזרים להוראה המתקנת, באמצעות דפי עבודה, כתיבת סיפור על הציור שצייר הילד, ומתן ציון סמלי באמצעות מדבקת חייכן.
הרייקי הוא שיטה טיפולית, שנועדה להביא הקלה במכאובי גוף, אך ידועה גם ביכולתה לעזור במכאובי נפש כאי שקט, חוסר ריכוז ואף חרדה.
בעבודתי עם ילדים גיליתי את השפעתו המקלה של הרייקי על תופעות הידועות באופן כללי כליקויי למידה הנובעים מבעיות קשב וריכוז. המאמר נכתב מתוך ניסיוני המעשי העשיר.
במהלך עבודתי כגננת שילוב בנושא מוכנות לכתה א' בשיטות טיפול מקובלות התחלתי לשלב שיטות שונות שפיתחתי והתאמתי למצב זה. הרגשתי את הקשיים שבהם הילד נמצא וביקשתי להביאו למצב של יכולת למידה. חיפשתי דרכים להביא לרוגע, שקט נפשי וקשב, המשולבים בשמחה, חדוות יצירה וברצון ללמוד. מאחר ואני מוסמכת למאסטר רייקי, החלטתי לנסות את השיטה כטיפול תומך ומקדים לשיטות אחרות.
הרייקי מהוה כוח מרפא אנרגטי שמאזן את ערוצי הקליטה ערוצי התפיסה וערוצי התחושה. במקרים שמתגלים קשיים בריכוז קשב, מיקוד וחוסר שקט.
האינטראקציה של התפיסה החושית (מכלול ראיה-שמיעה-תחושה-שפה) משתפרת בזמן הטיפול כאשר היא מלווה בטיפולי רייקי. היא מעוררת גירויים חדשים ויכולות נסתרות ומעודדת את התמודדות הילד עם קשייו בתהליך הלמידה.
ההטענה הרגשית והתמיכה הרגשית בזמן טיפול הרייקי מעניקה לילד הרגשה של ביטחון - בדומה להרגשה שאנו חושבים שעו?ב?ר חש בבטן אימו או שתינוק מרגיש בקשר הסימביוטי עם אימו: תהליך של העברת אנרגיה מלווה באהבה בלתי אמצעית.
הרגשה בסיסית זו מגבירה את כוחות הנפש, ממקדת את הריכוז והקשב ומביאה לאיזון כללי.
השינוי בעקבות טיפול הרייקי מביא להתפתחות אישית. השינוי ניכר היטב ביכולות הלמידה.
פתיחת ערוצי הלמידה בעזרת האנרגיה החיובית שמועברת באמצעות מגע מעודדת את החיות האישית כלומר, הילד מגלה את התמיכה הפיסית והנפשית ומשתמש בהן כקביים להליכתו הראשונה בנתיב ההצלחה. האות הראשונה להיענותו היא גילוי חדות יצירה, התלהבות מהאימון המשותף ורצון להמשיך, המוטיבציה הבסיסית ללמידה משתנה לטובה.
המסקנה שלי מתוך ההתנסות באוכלוסיות מגוונות במסגרת החינוך המיוחד, שטיפולי הרייקי מאד חיוניים לתלמיד ככלי טיפולי שחייב להיות משולב בתהליך הטיפול והלמידה.
ההתקדמות בלמידה והתהליך הזורם של קליטה וביטוי עצמי גרמו לשינוי חיובי, הן בהתייחסות והן בתוצאות
אנרגית האהבה שמוזרמת בעזרת הרייקי, מחייה את היצירתיות ומהווה קרש קפיצה להעצמת כוחות נפש, תחושת יכולת ובטחון עצמי.
יש לשלב את טיפולי הרייקי במהלך הטיפול בקשיי למידה, ככלי אנרגטי חשוב שמלווה בהעברה ובהענקת אהבה, תוך ביצוע הכלה של המטפל בתהליך הצמיחה.
ההרפיה בזמן הטיפול נעשית על ידי מגע של תמיכה בחזה ובגב - לויסות רגשות ולויסות תחושות . המסאז' העדין ברגליים והנענוע של איברי הגוף מרגיעים ומאזנים את תופעת אי השקט .הטיפול האנרגטי של הרייקי פותח ערוצי למידה ?תוך זרימת אנרגיה שמנקה מחסומים.
המחסומים יכולים לבוא לידי ביטוי בתחום הרגשי, הפיסי, או החשיבתי.
מחסום בתחום החשיבתי יכול ליצור בלק אואוט ועל רקע זה תופיע בעיית זיכרון.
השוני בין טיפול זה וטיפולים אחרים הוא ההתייחסות והמאמץ לשחרור המחסום ולא רק לניסיון לפתור את בעיית הזיכרון.
תהליך טיפול הרייקי מתרחש בשלבים.
בשלב הפתיחה מתנהלת שיחה בין התלמיד למורה המטפל. השיחה מכוונת לנושאים אופטימיים כמו חוויה שמחה שהילד עבר במהלך השבוע.
גם הילד וגם המטפל משתמשים בבובת תיאטרון במהלך סיפוריהם.
כהכנה והערכות לקראת טיפול הרייקי נערך משחק תנועה ושיר, הילד והמטפל יושבים זה מול זה והילד מחקה את תנועות המורה. על שלב זה חוזרים כמה פעמים
טיפול הרייקי הוא המשך משחק התנועות וכאשר הוא מתחיל עיני הילד עצומות והוא צריך לנחש באיזה איבר בגופו הוא מרגיש תחושה של חום.
המורה מניח ידיים על הגב, על החזה, על הראש, על רגל שמאל, על רגל ימין, יד ימין , יד שמאל, תוך מתן דגש על שבע הצ'אקרות
דרך משחק זה נעשה תהליך של העברת אנרגיה שמביאה להרפיה כללית ולרגיעה נפשית. לאחר ההתרגעות מתחילה פעילות הוראה מתקנת משולבת ברייקי לדוגמא:
ציור והאזנה למוסיקה קלאסית. בדוגמא זו הילד מצייר ציור ושומע ברקע מוסיקה קלאסית.
המטפל עומד מאחוריו, ומזרים אנרגיה באמצעות טכניקות רייקי. המורה פותח ערוץ אנרגיה תחושתי עם מסר של אהבה ובטחון, דרך המגע בתלמיד בזמן שהוא מצייר והמוסיקה מושמעת,
בהמשך, מתווספת למגע גם העברת מסרים של אהבה הגנה ובטחון חלקם מילוליים וחלקם תחושתיים, כאשר המסר העיקרי הוא: "אני אתך" "אני אוהב אותך", "אני עוזר לך להתמודד עם הקושי שלך בדרך שאתה צועד בה", "אינך לבד, אני תומך בך".
בשלב הסיום חוזרים להוראה המתקנת, באמצעות דפי עבודה, כתיבת סיפור על הציור שצייר הילד, ומתן ציון סמלי באמצעות מדבקת חייכן.
מומחית להוראה מתקנת ומדריכת מוכנות לכתה א' בשיטות יצירתיות חדשניות, המעניקות לילד בטחון בעצמו ובסביבתו, תוך כדי מיטוב כישוריו ומוכנותו לבית הספר.