ארוחת הבוקר בבית שטורמן
ד"ר עפרה קינן
לפני שנים רבות מוניתי לניהול מוזיאון "בית חיים שטורמן" בעין חרוד. במושגים ישראליים היה זה מוזיאון בינוני בגודלו הפיזי ובמספר מבקריו. באותה תקופה, אמצע שנות השמונים פקדו את מוזיאון בית שטורמן למעלה מחמישים אלף מבקרים בשנה. רובם היו ילדים בכיתות ד'-ה', שהגיעו למוזיאון במסגרת "טיול שנתי", שבאותן השנים עוד כיכב במערכת החינוך.
לקבלת ייעוץ חינם הרשם http://www.make-mymuseum.com/contact.php
ארוחת בוקר: משעת אוכל לישיבת צוות זוטא
משהגעתי למוזיאון בית שטורמן, אותו פקדתי מעט מאד קודם לכן, נדהמתי לגלות כי העבודה אמנם מתחילה בשבע בבוקר, כנהוג בתנועה הקיבוצית (מזל שלא בשעה שש), אך בשעה שמונה, העפרון נופל מהיד, העבודה הארכיונית פוסקת, המנקות מותירות את הדלי והסמרטוט במקום, וכולם נאספים לארוחת בוקר."איזה בזבוז זמן" חשבתי לעצמי. איש איש במקומו יכול לקחת כוס תה או קפה, להוציא את הכריך שהביא מהבית, ולאכול את ארוחת הבוקר.
הניסיון להילחם בארוחת הבוקר בבית שטורמן
ניסיונותי להלחם בנוהג ארוחת הבוקר בבית שטורמן נכשלו כמעט מלכתחילה. בתירוצים מתירוצים שונים הוסיפו האנשים להתאסף בפינת הקפה, למצוא מקומם סביב השולחן ולאכול יחדיו. ואז "נפל לי האסימון". הבנתי כי זה רוח הארגון. כי הבית, בית שטורמן, שהיה כבר בן קרוב לחמישים, יש לו את "רוח המקום", רוח שלא רק שאין להלחם בה אלא ראוי לאמצה ולהנות ממנה.
ומה קרה בבית שטורמן?
עם בוקר הגיעו חברי הצוות לבית שטורמן מצוידים במיטב מאכליהם. זה הביא גבינה והאחר עגבניות, מהקיבוץ השכן הגיעו ביצים וירקות, ומהמושב הובאו גבינות מיוחדות. ויויאן, אם הבית של בית שטורמן, הייתה אוספת את הפריטים השונים ומכינה ארוחת בוקר לתפארה. ובשעה שמונה כמו הייתה אזעקה, כולם הגיעו. האוצרת מחדר התצוגה, אנשי החינוך מאולם ההסברה, הארכיונאי מהארכיון, ואני, המנהלת, מחדרי. כולם כולם התאספו במבוא, התיישבו סביב ההשולחן העגול והשיחה החלה לקלוח. זה סיפר על אשתו המצליחה כמורה, אחר על סרט שראה אתמול. אבל לא עברו דקות אחדות והשיחה נסבה על בית שטורמן. "היום", אמרה רכזת החינוך אנו קולטים בבית שטורמן קבוצה של 50 ילדים מבית הספר בעפולה. הם באים ל"העשרה" ועל כן ישהו בבית כ-3 שעות". "מה התכנית" אני שואלת. "הם לומדים על ראשית ההתיישבות בעמק", מסבירה סגנית אחראית מערכת החינוך. "איזו עזרה אתן צריכות ממני ומצוותי" שואלת אם הבית, "אנו זקוקים ל"אולם המים", משיבה רכזת החינוך.
וכך הולך ונמשך הרב שיח, רב שיח מול קפה וארוחת בקר בבית שטורמן, המאפשר לכולם להביע את דעתם לא רק על על אירועי יום אתמול בחייהם הפרטיים אלא בעיקר על תכנון הימים הבאים.
מארוחת בוקר לישיבה זוטא בבית שטורמן
כך הפכו ארוחות הבוקר המשותפות ישיבות זוטא. בהם הועבר מידע חשוב ביותר בין הארכיונאי למעצב, בין המנהלת לאנשי החינוך, בין האוצרים למקימי התערוכה. ומה הקשר בין הקדמה זו ליתרונותיו של המוזיאון הווירטואלי? הקשר מתמצה ב"רוח המקום".
לקבלת ייעוץ חינם הרשם http://www.make-mymuseum.com/contact.php
@כל הזכויות שמורות לד"ר עפרה קינן 2011
ד"ר עפרה קינן, מפתחת המיזם e-mymuseum.com להקמת מוזיאונים וירטואליים. פיתוח המיזם נולד על רקע עבודתה האקדמית כמרצה בתחומי הגיאוגרפיה התרבותית, שימור מורשת ומוזיאולוגיה, תוך דגש על מוזיאונים וירטואליים. בעבר ניהלה והייתה אוצרת ראשית של מוזיאון ומכון "בית חיים שטורמן". www.make-mymuseum.com