מאת: שרית ארבל
"ישראלים לא יודעים לשווק" אמר לי פעם חבר אמריקאי המשמש כחוקר בכיר בחברת "גרטנר" העולמית. הם אומרים: "יש לי רעיון מצוין, אם אתה לא קונה אותו אותו אתה טיפש, ובזה מסתכמת אסטרטגית השיווק שלהם" "כל כך הרבה עסקים ישראלים עם טכנולוגיה וחדשנות יוצאים מן הכלל ראיתי נופלים על שיווק קלוקל" הוא מסכם.
ובכן, כאן זה המקום לאמר את האמת: על שיווק נכון יקום או יפול העסק שלנו. בשיווק אסור לשקוט על השמרים אפילו לרגע אחד. צריך ליצור פעולות שימריצו את העסק שלנו כל הזמן, ללא הפסקה. עסקים רבים מתחילים לפעול מכוחו של רעיון מצוין, מהקלות הרבה שבה ניתן לקבל הלוואות, ומיוזמה ואנרגיות של יוזמי העסק. אולם השיווק הנו הנדבך החשוב ביותר שיש לקחת בחשבון כי הוא עמוד התווך של העסק. אסטרטגית שיווק בוחרת את האופן בו אנו פונים לציבור הלקוחות שלנו - יחסי ציבור הם חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה.
האלמנטים המרכזיים ביחסי-ציבור אותם יש לקחת בחשבון הם:
1. איתור לקוחות חדשים - כלומר ייזום פעולות אשר יביאו את המידע לאנשים שטרם שמעו על העסק שלנו.
2. שמירה על קשר עם מתעניינים שטרם רכשו מאתנו- אנשים אלה עשויים לרכוש מאתנו בעתיד, או שיעזרו לנו להפיץ את המידע על העסק שלנו.
3. עידוד של המתעניינים או הלקוחות הקיימים להפיץ את המידע על העסק שלנו - מתוך תפיסה שאנשים נוטים להאמין להמלצות מחברים. תפיסה זו היא אסטרטגיה מובנית עליה מושתת כל עולם השיווק הרב-שכבתי.
4. שימור לקוחות קיימים - פעולה זו מעודדת לקוחות להשאר נאמנים לעסק שלנו. שימור לקוחות הנו הטרנד החם ביותר בעולם השיווק. ההשקעה בשימור הלקוחות היא קטנה בהרבה מאיתור לקוחות חדשים.
בסופו של יום יחסי-ציבור הם חלק בלתי נפרד מאסטרטגית השיווק. עסק המשכיל ליחצ'ן את עצמו, ישפר את המכירות שלו באופן משמעותי. בעל עסק המבטל את כדאיות וחשיבות יחסי-הציבור בוחר להעלם מן המפה.
"ישראלים לא יודעים לשווק" אמר לי פעם חבר אמריקאי המשמש כחוקר בכיר בחברת "גרטנר" העולמית. הם אומרים: "יש לי רעיון מצוין, אם אתה לא קונה אותו אותו אתה טיפש, ובזה מסתכמת אסטרטגית השיווק שלהם" "כל כך הרבה עסקים ישראלים עם טכנולוגיה וחדשנות יוצאים מן הכלל ראיתי נופלים על שיווק קלוקל" הוא מסכם.
ובכן, כאן זה המקום לאמר את האמת: על שיווק נכון יקום או יפול העסק שלנו. בשיווק אסור לשקוט על השמרים אפילו לרגע אחד. צריך ליצור פעולות שימריצו את העסק שלנו כל הזמן, ללא הפסקה. עסקים רבים מתחילים לפעול מכוחו של רעיון מצוין, מהקלות הרבה שבה ניתן לקבל הלוואות, ומיוזמה ואנרגיות של יוזמי העסק. אולם השיווק הנו הנדבך החשוב ביותר שיש לקחת בחשבון כי הוא עמוד התווך של העסק. אסטרטגית שיווק בוחרת את האופן בו אנו פונים לציבור הלקוחות שלנו - יחסי ציבור הם חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה.
האלמנטים המרכזיים ביחסי-ציבור אותם יש לקחת בחשבון הם:
1. איתור לקוחות חדשים - כלומר ייזום פעולות אשר יביאו את המידע לאנשים שטרם שמעו על העסק שלנו.
2. שמירה על קשר עם מתעניינים שטרם רכשו מאתנו- אנשים אלה עשויים לרכוש מאתנו בעתיד, או שיעזרו לנו להפיץ את המידע על העסק שלנו.
3. עידוד של המתעניינים או הלקוחות הקיימים להפיץ את המידע על העסק שלנו - מתוך תפיסה שאנשים נוטים להאמין להמלצות מחברים. תפיסה זו היא אסטרטגיה מובנית עליה מושתת כל עולם השיווק הרב-שכבתי.
4. שימור לקוחות קיימים - פעולה זו מעודדת לקוחות להשאר נאמנים לעסק שלנו. שימור לקוחות הנו הטרנד החם ביותר בעולם השיווק. ההשקעה בשימור הלקוחות היא קטנה בהרבה מאיתור לקוחות חדשים.
בסופו של יום יחסי-ציבור הם חלק בלתי נפרד מאסטרטגית השיווק. עסק המשכיל ליחצ'ן את עצמו, ישפר את המכירות שלו באופן משמעותי. בעל עסק המבטל את כדאיות וחשיבות יחסי-הציבור בוחר להעלם מן המפה.
http://www.saritarbell.com