מה זה בכלל יחסי ציבור?
בסדרת הטלוויזיה "מד מן" מציגים את לידתו של תחום יחסי הציבור באמצעות אנקדוטה משעשעת – חברה שמוכרת בשר חזיר מעוניינת להעלות את המכירות, אך אין לה תקציב לקמפיין נורמלי ויעיל. מה מציעה לה הקופירייטרית בעלת התושייה? לביים מריבה בין שתי נשים על נתח בשר של אותה החברה, היא כמובן תמשוך את העתונות שתפרסם על כך כתבות. ואכן, חברת הפרסום משלמת לשתי שחקניות שמביימות מריבה, המריבה זוכה לסיקור עיתונאי וכך למעשה צופי "מד מן" עדים לראשונה לאקט יחסי ציבור של המשרד.
אז מה בעצם קרה כאן? במקום לקנות שטח פרסום בעיתון או ברדיו החברה יצרה אירוע שהתקשורת רצתה לסקר מטעמה. זהו חידוש מרענן וייחודי – במקום פרסומת שכמעט כל ילד יודע שהיא ממומנת ומפורסמת בגלל אינטרסים למכירה, קיימת האפשרות ליצור אייטמים תקשורתיים שנחשבים לתמימים ונטולי אינטרסים.
אם ניגש למקורות נוכל למצוא שיחסי ציבור הם למעשה פעילות תקשורת המונים שנוצרת במטרה להשפיע על הציבור או על קהל יעד מסוים לשם מטרה מסוימת, בדרך כלל מכירתית או תודעתית. יחסי ציבור נחשבים למהותיים בעתות משבר עבור גוף מסוים. לדוגמא – בזמן פרשת רמדיה לדוגמא הניהול של יחסי הציבור היה רחוק ממושלם, כך לדעת רבים מתחום יחסי הציבור.
יחסי ציבור ותקשורת – איך זה עובד?
בתחילת הדרך תחום יחסי הציבור היה חדשני ולא ממוסד, אך כיום התחום ממוסד כמעט לגמרי וכדי לקבל שירותי יחסי ציבור פונים חברות מסחריות, פוליטיקאים, ממשלות, אישים מתחום האמנות ועסקי השעשועים וגופים נוספים למשרדי יחסי ציבור. לעיתים בוחרים אותם גופים להעסיק איש יחסי ציבור (יחצן) אישי. אותם אנשי יח"צ פונים לעיתונאים בכל המדיות – טלוויזיה, רדיו, אינטרנט ועיתונות כתובה, כדי להכניס אייטמים.
לימודי יחסי ציבור
כיום לא ניתן ללמוד תואר ראשון ביחסי ציבור, אך בהחלט ניתן ללמוד לימודים אקדמיים שיוכלו לסייע לכם להתמקצע ולשפר את כישוריכם לקראת קריירה בתחום יחסי הציבור. הלימודים שנחשבים לרלוונטיים במיוחד עבור התחום הם תואר ראשון בתקשורת. חשוב לא לבלבל בין תואר ראשון בתקשורת לתואר ראשון בקלינאות תקשורת - ההבדל ביניהם מהותי, שכן, תואר ראשון בקלינאות תקשורת מתמקד בטיפול בהפרעות תקשורת.
מה בעצם עושה היחצן?
עם סיום לימודי תקשורת או לימודים אקדמיים אחרים ניתן להשתלב יותר בקלות במשרדי יחסי ציבור, שמחפשים תמיד כוח אדם חדש ורענן. אז מה בעצם עושים היחצנים? מייצרים עבור העיתונאים מידע רלוונטי שיאפשר ללקוחותיהם להתפרסם. בעבודתו היומית מפיק היחצן הודעות לעיתונות, שנקראות גם קומוניקטים – אותן הודעות צריכות להיות מעניינות ו"מפתות" כדי שהעיתונאים ירצו לפרסמן. בנוסף יוצרים היחצסים אירועים תקשורתיים שונים כמו השקות, מסיבות ותחרויות שונות.
בנוסף קיים תחום אפור של יחצנות בטוקבקים בכתבות עיתונאיות. כיום התחום נושק גם לתחום המדיה החברתית ומשרדי יחסי ציבור רבים בוחרים לפתוח מחלקות "ניו מדיה".
פורטל מכללות - כל המידע על לימודים במכללות המובילות בישראל, בואו לקבל מידע ולהירשם למגוון מכללות