בס"ד
שבת פרשת תזריע
"ככה אני! אין מה לעשות.."
אם היו מציעים לכם עוגה מפנקת או שיבולים, מה הייתם בוחרים?
סביר להניח שהייתם בוחרים בעוגה, המוצר המוגמר, שאנו נכין את הקמח בעצמנו ורק אז את העוגה? לא בא בחשבון, בטח שלא בדור שלנו...
פרשתנו פותחת בציווי על קיום ברית המילה ביום השמיני להולדת הבן.
"וידבר ה' אל משה לאמר, דבר אל בני ישראל לאמר אשה כי תזריע וילדה זכר.. וביום השמיני ימול בשר ערלתו". (ויקרא יב, א-ג)
כבר אלפי שנים, דור אחרי דור שעם ישראל מקיים את המצווה הזו, למול את הבנים.
כ"כ טבעי לנו, היהודים, שכשנולד בן זכר - מלים אותו ביום השמיני, בלי יותר מידי שאלות, ולא משנה כלל האם המשפחה של הרך הנולד שומרת תורה ומצוות או לא. יותר מכך, לא חסרים סיפורים על נערים בוגרים, שלא התאפשר להם לעשות ברית מילה בגלל אנטישמיות שהייתה בארצם, וכשעלו לארץ עשו ברית מילה גם אם זה בגיל 20 ויותר!
אך נשאלת שאלה גדולה, אם הקב"ה ברא אותנו ערלים, כנראה שכך הוא רצה, מדוע לנו בכלל לשנות את הבריאה המופלאה של ריבון העולם??
את השאלה הזו כבר שאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא, וכך מסופר:
"שאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא: איזה מעשים נאים - של הקב"ה או של בשר ודם? אמר לו: של בשר ודם. אמר לו: למה אתם מלים? אמר לו: אני הייתי יודע שעל דבר זה אתה שואלני, ולכן הקדמתי ואמרתי לך שמעשה בני אדם נאים משל הקב"ה. הביא לו רבי עקיבא שיבולים וגלוסקאות (עוגות). אמר לו טורנוסרופוס הרשע: אם הקב"ה רוצה במילה, למה אינו יוצא הוולד מהול ממעי אמו? אמר לו רבי עקיבא: שלא נתן הקדוש ברוך הוא המצוות אלא לצרף (לזכך) האדם בהם, לכך אמר דוד: כל אמרת אלוה צרופה".
(מדרש תנחומא תחילת פרתשנו)
במדרש זה רבי עקיבא מלמדנו את יסוד המצוות כולן.
טורנוסרופוס לא מצליח להבין מדוע צריך לעשות ברית מילה, מדוע לשנות את הבריאה של אלוקים? הוא לא מצליח להבין זאת כי הוא לא רוצה להבין זאת. זה נח לו להישאר כפי שהוא. בכך הוא מצדיק את מעשיו הרעים באיצטלא של תורה, של הצדק והמוסר.
"אני גנב? אנס? רוצח? חמדן? מה אתם רוצים ממני?? ככה הקב"ה ברא אותי! זה לא אשמתי!! למה לי לשנות את מה שברא אלוקים..."
לאדם קשה לקבל ביקורת, תמיד הוא מחפש להצדיק את מעשיו, לחפש אשמים אחרים, העיקר שהמצפון שלו יהיה נקי.
במצוות ברית המילה, התורה מלמדת את האדם שהקב"ה ברא את העולם ואת המציאות כולה חסרה. מדוע? כדי שאנחנו נתקן, שאנחנו נפעל, שנלמד לקחת אחריות על מעשינו. וזהו היסוד של התורה כולה, "אשר ברא אלוקים לעשות", לא באנו לעולם לנוח, "נח לו לאדם שלא נברא".. העבודה לא קלה, אך היא בשבילנו, כדי שנזכך את מידותינו בעמל ויגיעה ונזכה לגן-עדן בזכות ולא בחסד.
שבת שלום, איתמר .