ניהול משאבי אנוש הוא חלק מהניהול הכולל של הארגון שמתמקד בניהול המשאב האנושי. התפיסות השונות שעיצבו את התחום השתנו במהלך השנים ועברו מהתמקדות במערכת ובמנגנון עצמו לאיזון בין צרכי העובד ליעדים העסקיים של הארגון.
ניהול מש"א בארגון מתמקד לרוב במיון, גיוס וקליטה של כוח אדם, דאגה לרווחת העובדים ונושאי הטיפול השוטף שקשורים לעובדים. ניהול משאבי אנוש צריך להתבצע תוך איזון בו זמנית בין יעדיו העסקיים של הארגון לצרכי העובד בתוך הארגון.
מהי החשיבות של ניהול משאבי אנוש?תורות ניהול קודמות לא ייחסו חשיבות רבה לסוגיית ניהול משאבי אנוש. על פי גישות אלו ניהול משאבי אנוש אינו שייך לרובד האסטרטגי של החברה אלא לרובד הטקטי שלה כך תורות אלו היו מבוססות על ההנחות לפיהן מנהלים דואגים לתוצאות העסקיות של החברה ולא לשאלות ניהול משאבי אנוש.
עם השנים חלחלו תפיסות ניהוליות אחרות שמתמקדות גם בצרכי העובד ואף רואות בו רכוש יקר ערך של החברה.
הקשר בין ניהול משאבי אנוש ויעדי הארגון
האחראי על ניהול משאבי אנוש בארגון צריך להכיר את צורכי הארגון מבחינת כוח האדם. על אנשי המחלקה לדעת כיצד לתכנן בצורה נכונה את מצבת כוח האדם בארגון בהתאם למטרות העסקיות השונות. במסגרת ניהול משאבי אנוש צריך לדעת את מי מהעובדים ניתן לנתב לתפקידים מסוימים, מתי ישנו צורך בגיוס עובדים או מתי כדאי להפנות פעילויות מסוימות למיקור חוץ.
הקשר בין ניהול משאבי אנוש וצרכי העובד
כאמור, מלבד אחריות על ניהול צורכי הארגון, ניהול משאבי אנוש צריך להתייחס גם לאינטרסים של העובד. ניהול משאבי אנוש נכון מתבצע מתוך הבנה ששביעות רצון של העובד ממקום העבודה שלו היא תנאי מרכזי לעבודה יעילה שלו.
מחלקת משאבי האנוש צריכה לדאוג לעובד החל מרגע קליטתו בחברה ועד לסוף עבודתו. היא אחראית על קליטה טובה של העובד מבחינה מקצועית, ארגונית וחברתית במקום העבודה, על ניודו במסגרת הארגון, הצבת אתגרים ומסלולי קידום בשבילו כדי לענות על הצורך בחדשנות וקידום אישי.
מהי הדרך לאזן במסגרת ניהול משאבי אנוש בין יעדים עסקיים וצורכי העובד?
הצורך לתמרן בין שיקולים ואינטרסים של גורמים שונים הופכים את משימת ניהול משאבי אנוש לאחת מהמשימות המורכבות בארגון. ניהול משאבי אנוש שמבוסס על המטרות המשותפות של הארגון והעובד הוא זה שיוביל בסופו של דבר להתקשרות מוצלחת. לעומת זאת ניהול כושל יוביל לניתוק הקשר בין הצדדים.