בעקבות מחקרי הדמית מוח ידוע כיום כי הנושא של קשב וריכוז קשור למעשה לארבע מערכות שונות במוח. המוכרת ביותר היא מערכת הקשב המתמשך, שאחראית על היכולת לשמור על רמת ביצוע קבועה לאורך זמן. מערכת נוספת קשורה לקשב הסלקטיבי, כלומר ליכולת להתמקד בגירוי הרלוונטי תוך התעלמות מהפרעות. מערכת הכוונת הקשב מייצגת את היכולת למקד את המבט תוך כדי מעבר ממיקום אחד לאחר כמו בקריאה. המערכת המשמעותית ביותר היא הקשב הניהולי המאפשר תכנון, ארגון וביצוע של פעולות מורכבות. מערכת זו קשורה לתהליכים של הסתגלות לשינויים, קבלת החלטות ומודעות עצמית. שיבושים במערכת זו יתבטאו בקושי להתמקד במשימה בשל מסיחים חיצוניים, ליזום התנהגות מתאימה, לשמור על מאמץ לאורך זמן ולהשתמש במשוב.
האבחונים המקובלים היום בודקים בדרך כלל את מערכת הקשב המתמשך בלבד באמצעות מבחני T.O.V.A לסוגיהם. גם הטיפול התרופתי מתאים בעיקר לבעייה בקשב מתמשך ובכל מקרה אינו מהווה פיתרון מושלם לקשיים בלמידה. תלמידים עם קשיים בקשב זקוקים לסיוע ברכישת דפוסי למידה יעילים. דפוסים אלה ייבנו באמצעות תרגול אינטנסיבי ופעיל המותאם לסוג הקשב הלקוי. תכנית כזו של אימון קשב יכולה לשפר את הביצוע במטלות אקדמיות שונות ולהפחית סימפטומים של חוסר קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות.
המחקרים מראים כי גירויים יכולים להביא בכל גיל לשינויים פיזיקליים וכימיקליים במוח. רכישת הרגלים חדשים מייצרת קשרים חדשים במוח וכך מפצה על כישורים לקויים.
האימון האישי מספק אסטרטגיות מפצות בחמישה תחומים מרכזיים:
1. האימון האישי יוצר התמקדות בהשגת מטרות - המאמן האישי קובע יחד עם המתאמן תכנית עבודה ולוח זמנים. הליווי הצמוד כולל מעקב אחר העמידה במטרות ובזמנים ויוצר מחוייבות ומסגרת.
2. האימון האישי מסייע בהתמודדות רגשית - המאמן האישי מנחה את המתאמן בזיהוי תחושות שליליות הנובעות מתסכול, מחוסר ביטחון ומדימוי עצמי פגוע, לרוב מיחס הסביבה. המתאמן לומד לייחס התנהגויות וקשיים ללקות הקשב ולהפחית תחושות אשמה וחוסר אונים.
3. האימון האישי מחזק את המוטיבציה - המאמן האישי מתאים את המשימות למתאמן ומציע מערכת של חיזוקים על מנת להבטיח התמדה בדרך למטרות. ליווי זה מטפל בנטייה של המתאמן להתחמק מהתמודדות ולשקוע לתוך ייאוש ופחד.
4. האימון האישי מייעל את ההתארגנות - המאמן האישי סולל עבור המתאמן את הדרך להשגת מטרותיו על ידי נטרול הסחות, הפרדה בין עיקר לטפל והערכה מתמדת של התהליך.
5. האימון האישי מאפשר לקיחת אחריות - המאמן האישי מספק בקרה אובייקטיבית על פעילותו של המתאמן. התהליך יביא לזיהוי תוצאות המעשים של המתאמן ולהסקת מסקנות בהתאם.
האבחונים המקובלים היום בודקים בדרך כלל את מערכת הקשב המתמשך בלבד באמצעות מבחני T.O.V.A לסוגיהם. גם הטיפול התרופתי מתאים בעיקר לבעייה בקשב מתמשך ובכל מקרה אינו מהווה פיתרון מושלם לקשיים בלמידה. תלמידים עם קשיים בקשב זקוקים לסיוע ברכישת דפוסי למידה יעילים. דפוסים אלה ייבנו באמצעות תרגול אינטנסיבי ופעיל המותאם לסוג הקשב הלקוי. תכנית כזו של אימון קשב יכולה לשפר את הביצוע במטלות אקדמיות שונות ולהפחית סימפטומים של חוסר קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות.
המחקרים מראים כי גירויים יכולים להביא בכל גיל לשינויים פיזיקליים וכימיקליים במוח. רכישת הרגלים חדשים מייצרת קשרים חדשים במוח וכך מפצה על כישורים לקויים.
האימון האישי מספק אסטרטגיות מפצות בחמישה תחומים מרכזיים:
1. האימון האישי יוצר התמקדות בהשגת מטרות - המאמן האישי קובע יחד עם המתאמן תכנית עבודה ולוח זמנים. הליווי הצמוד כולל מעקב אחר העמידה במטרות ובזמנים ויוצר מחוייבות ומסגרת.
2. האימון האישי מסייע בהתמודדות רגשית - המאמן האישי מנחה את המתאמן בזיהוי תחושות שליליות הנובעות מתסכול, מחוסר ביטחון ומדימוי עצמי פגוע, לרוב מיחס הסביבה. המתאמן לומד לייחס התנהגויות וקשיים ללקות הקשב ולהפחית תחושות אשמה וחוסר אונים.
3. האימון האישי מחזק את המוטיבציה - המאמן האישי מתאים את המשימות למתאמן ומציע מערכת של חיזוקים על מנת להבטיח התמדה בדרך למטרות. ליווי זה מטפל בנטייה של המתאמן להתחמק מהתמודדות ולשקוע לתוך ייאוש ופחד.
4. האימון האישי מייעל את ההתארגנות - המאמן האישי סולל עבור המתאמן את הדרך להשגת מטרותיו על ידי נטרול הסחות, הפרדה בין עיקר לטפל והערכה מתמדת של התהליך.
5. האימון האישי מאפשר לקיחת אחריות - המאמן האישי מספק בקרה אובייקטיבית על פעילותו של המתאמן. התהליך יביא לזיהוי תוצאות המעשים של המתאמן ולהסקת מסקנות בהתאם.
מיה שלק היא מומחית לאסטרטגיות למידה וקשב, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד מאוניברסיטת תל אביב וניסיון בעבודה עם סטודנטים ותלמידים עם לקויות למידה וקשב.