בשנים האחרונות, אנו עדים חדשות לבקרים לעליית מחירי הדלק בארץ כחלק מעליית מחירי הנפט בשוק הבינלאומי ומסי הממשלה הגבוהים. על פי הסטטיסטיקה הפשוטה נראה כי משנת 2005 ועד 2011 עלה מחיר הבנזין בארץ ב- 53%. המשמעות הכספית היא תוספת של כמה מיליארדי דולרים בשנה לקופת המדינה. עם זאת, לא רק משרד האוצר מרוויח מעליית המחירים ומחישוב מחירי הדלק כמו שהוא, אלא מרווח השיווק (הוצאות תפעול ורווח לליטר בנזין) גבוה אף הוא.
מסתבר כי דווקא ישראלים משיגים אירופאים אחרים בנושא צריכת דלק. למרות מחירי הדלק המאמירים, אזרחים רבים ממשיכים לנסוע באופן שהורגלו לו בעבר. התנהגות קשיחה זו יכולה לנבוע מחסרונה של מערכת תחבורה מפותחת, זולה ויעילה ולכן נסיעות ברכב פרטי הן מחויבות המציאות. מלבד זאת, חוסר היענות הציבור לחרם צרכנים או הפגנות רעשניות, לא מניע ומעודד את הממשלה להוריד את המיסים הגבוהים.
מה הבעיה בעצם?הן המיסוי הישיר והן העקיף אשר קיים בארץ, מהווה נטל על חופש התנועה של האזרחים. הגבלת זכות יסוד מהותית כל כך בחיי התושבים, כמוה כפגיעה בזכויות האזרחיות ובזכות האדם לפרנס עצמו. גם אם מחירי הדלק באירופה גבוהים יותר מאלה של הארץ, על פי טענות האוצר, הגורם החשוב הקובע את הנטל הוא הפער שבין השכר הממוצע ליוקר המחייה. כלומר ערך הכסף אל מול מחיר הדלק.
ניסיון להפחתת הנטל על ידי רכישת רכבים חסכוניים כמו רכבי דיזל או רכבים היברידיים, נתקל במיסוי גבוה אשר הופך את הרכישה ללא כדאית. כך הפכה תל אביב במהלך השנים למזוהמת אף יותר מלונדון הצפופה יתר, עקב כמות הרכבים הגדולה והמזוהמת הנכנסת אליה מדי יום.
מטרות מיסוי הדלקמחירי דלק בישראל מושפעים כאמור מהמיסים הכבדים הנלווים אליהם. למיסוי הדלק, על כל חסרונותיו לאזרח, יש כמה מטרות עיקריות. הברורה ביניהן היא העלאת הכנסות ממיסים, והפחות ברורה היא הפחתת הצפיפות בכבישים, זיהום האוויר וכדומה. על ידי הפחתת ההשפעות הנלוות, נעשה ניסיון לעודד תחליפים ירוקים יותר, כמו למשל רכיבה על אופניים, תכנון מסודר של הנסיעות ברכב הפרטי וכדומה.
משרד האוצר והמועצה הישראלית לצרכנות מציגים תמונה שונה המתייחסת להשוואת נטל המס בין ישראל לאירופה. משרד האוצר, מחד מדגיש כי נטל המס בישראל לא גבוה יותר מזה הנהוג באירופה. ואילו המועצה הישראלית לצרכנות דווקא טוענת את ההיפך. אלה וגם אלה לא מתייחסים לכך שהפחתת ההשפעות החיצוניות צריכות להתלוות לפיתוח תשתיות כמו תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ועידוד חלופות נקיות יותר כמו גז או חשמל.
האם אפשר לשלם פחות?בכדי לנסות לחסוך בדלק, הפתרון המהיר והמיידי הוא לנסוע פחות אולם לא תמיד הדבר מתאפשר מסיבות שונות. עם זאת, עם קצת מאמץ, אפשר להשיג חיסכון משמעותי בצריכת הדלק באמצעים שונים. אחד מהם הוא בחירת רכב אשר תצרוכת הדלק שלו מינימאלית. השוואת רכבים על פי פרמטר צריכת הדלק, יניב רכב חסכוני גם אם הוא קטן וקל יותר (נפח מנוע גדול לא בהכרח מצביע על תצרוכת דלק גדולה יותר).
כמו כן, נהיגה נכונה וחסכונית יכולה להועיל אף היא. מסתבר כי אופן הנהיגה משפיע באופן ישיר על צריכת הדלק. ההמלצות על נהיגה רגועה וחסכונית כוללות טיפים כמו חניה עם פנים הרכב כלפי היציאה, נסיעה במהירות השיוט בה הרכב צורך את כמות הדלק המינימאלית ושמירה על לחץ אוויר תקין בגלגלים.
אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.