המשמעות של להיות יועץ עסקי היא לדעת לשים את עצמך בנעליו של בעל העסק ולהתגבר איתו ביחד על המחסומים שעומדים בפניו בדרך להצלחה. היועץ צריך דבר ראשון להבין את מצב העסק, האם מדובר בעסק שנמצא משבר מתמשך, או במצב של קיפאון שבו המכירות לא מתקדמות. אחר כך צריך לאתר את המקור לבעיות, התחקיר של יועץ עסקי צריך לכלול ניתוח של המצב הפיננסי של העסק, פעילות מול מקורות המימון והבנקים, ותוכנית השיווק של העסק.
ייעוץ עסקי - ניתוח תזרים המזומנים
עסקים מסוימים מצליחים בדוח רווח והפסד אבל כאשר מסתכלים בתזרים מזומנים.התוצאה שונה לגמרי. ההבדל בין התזרים לדוח רווח והפסד הוא שכאשר מדובר על דוח רווח והפסד מדווחים על עסקאות שנסגרו, אבל הכסף לוו דווקא נכנס . במקרה של תזרים מזומנים מדווח רק על כסף שנכנס לחברה וכסף שיצא ממנה בפועל. כאשר התזרים מזומנים שלילי קשה לחברה לשרוד וקשה לה לעמוד בהתחייבויותיה. במהלך ייעוץ עסקי צריך לראות למה יש בעיה עם התזרים, לדוגמא בעיה של אשראי לקוחות לעומת אשראי ספקים - נותנים ללקוחות הרבה זמן לשלם והספקים דורשים תשלום מוקדם. במצב כזה החברה עומדת בפני קשיי נזילות ולא תחזיק זמן רב.
לגייס מימון לפעילות החברה
היום כשאתה רוצה לגייס מימון לחברה עומדות בפניך מספר אפשרויות:
- הבנק מתבסס על מערכת יחסים ארוכה עם הלקוח. היום חברה צריכה לשים לב האם היא חורגת ממסגרת העובר ושב או החחד של חשבון העסק. במקרה של חריגה הרבה פעמים נשלם ריבית מאוד גבוה, לכן חשוב לשים לב למסגרת האשראי של העסק. אם אנחנו יודעים שאנחנו לא יכולים לעמוד במסגרת האשראי הרבה פעמים עדיף לקחת הלוואה על מנת לא להיכנס לחריגה.
- לגייס מימון בבורסה – היום חברות רבות משתמשות בשוק ההון על מנת לגייס משאבים. היתרון הוא שהמימון בשוק גמיש והרביות שאנו משלמים יהיו לפעמים יותר נמוכות. מצד שני עלות החזקה של חברה ציבורית גבוה, והתקנות אליהן החברות הציבוריות מחויבות מדירות שינה מהמנהלים.
יועץ עסקי צריך לדעת מה הם מקורות המימון הנכונים עבור חברה או עבור פרויקט מסוים.
איל אלדר