"קניתי עז" מספר יהודי לחברו, איפה תשים אותה, הרי אין לך דיר, אומר לו החבר, לא צריך דיר, אומר היהודי, היא תגור איתנו בבית, ומה עים הסירחון - שואל החבר, היא תצטרך להתרגל, אומר היהודי...
חברות רבות משתמשות בהשפעה על החושים שלנו, כדי להגדיל את נתח המכירות, או ליצור נאמנות למותג, רוב הפרסמות מופנות אל חוש הראיה, אך התברר שלחוש הריח השפעה גדולה מאד, כששותים יין מפעילים כמה חושים, מקישים כוס בכוס, כי ליצור צליל שמפעיל את חוש השמיעה, מריחים את היין בכדי להפעיל את חוש הריח, המבינים מבחינים בטקסטורה של הצבע, האם הוא בורדו יין, או כהה לילה, וכמובן שבשלב השתיה , בודקים עם החייך, האם היין אפיץ עם ארומה של תבלינים.
את חוכמת הריח השווקי הבינו מוכרי הפלאפל ומאפיות הלחם, כשכיוונו את ארובותיהם לכיוון הרחוב, כדי שחוש הריח יעבוד, ויפעיל את מיצי הקיבה, ויגרום לבני אנוש ללכת שבי אחרי ענן הריח המהביל, להיכנס למאפיה ולפתוח את הארנק, מי מאיתנו לא מכיר את התופעה, וניסה להילחם בה, אגב, אני גם לא מכיר אדם בעולם שלא אוהב לחם, עוד לפני שהתחום עיסקי זה נהיה לוהט, ועונה להגדרה המיקצועית "סביבת ריחות", יש הסבר לתופעה הזאת, כ-70% מהחלטות הקניה שלנו הם אמוציונליות, ונובעת מגורמים שאנחנו איננו מודעים אליהם, מחקרים מראים כי לחושי הריח והשמיעה יש השפעה חזקה על האזורים האמוציונליים של המוח, [למי שיש מוח], מה שאומר, חברה ששתמקד גם בחוש הריח, חוץ מחוש הראיה והשמיעה, הנאמנות למותג תגדל, והמכירות יעלו ב-70% .
אני רוצה להביא לכם כמה דוגמאות להמחשה, חנות יין שהחליפה את סוג מוזיקת הרקע בחנות, ממוזיקה רועשת לנעימה יותר, מכרה את אותה הכמות בקבוקים שנמכרו בעבר, רק הלקוחות עברו לקנות את היקרים יותר, בגלל הרוגע, והפדיון עלה בכ-20% ,יש מוצרים עם צלילים ידועים מראש, כמו הצליל של מכשיר הסלולאר של "נוקיה", או הרעש המיוחד של מנועי האופנועים של "הארלי דיוידסון", הצליל היחודי נותן גם בידול מהמתחרות שלהן, למשל יצרנית מכוניות היוקרה "רולסרויס" שמה לב , שבדגם המוביל שלה יש ריח יוקרתי, של עור צבי משובח עם ניחוח של דלק, שאליו נמשכים האנגלים, החליטה החברה לשכפל את הריח, עם הניחוח שמאפיין את דגם היוקרה "סילבר קלאב" ולשתול אותו גם ברכבים מהסדרות הנמוכות יותר, לפני שנתיים ביקרתי במפעל השולד של חברת "הרשי" בפנסלבניה, שם במהלך הסיור, הם מספרים לך, שעטיפת הכסף של השוקלד יחודית לשוקלד שלהם, תחת פטנט רשום, והצליל שמופק בזמן פתיחת החפיסה, רשום כפטנט רשום, נו שוין האמריקאים האלה עם השטויות שלהם,
היום ההבנה שמיתוג הוא למעשה יצירת קשרים רגשיים, בין הלקוח למוצר ו/או לחברה, לא פסחה גם על חברות נוספות לאלה שהזכרתי, לעיל, ישנם בתי מלון שמשתמשים בניחוחות יחודיים, ואפילו בתי חולים, משתמשים בניחוחות, צבעים, וקולות מתאימים ליצירת אוירה רגועה, במחלקות הילדים, בקרו בשניידר לילדים, ישנם בנקים בשוויץ שרוצים לגרום ללקוחות להרגיש בבית, הלקוחות נתקלים בניחוחות נעימים, כוסות קפה טרי, מהביל, וחם, כדי שירגישו רגועים ונינוחים, תחושה שלא בהכרח היינו מזהים לכתחילה עם מוסדות בנקאים, אצלי בכל אופן.
מחקר מעניין משנת 2007 העמיק את העדויות על הקשר בין חוש ריח, למנגנונים הריגשיים במוח שלנו, המחקר נערך בבית חולים צרפתי, באמצעות שימוש בריח על חולים, שאיבדו את הזיכרון ולעיתים את יכולת הדיבור, בעקבות טראומה, כך למשל, אחד הנפגעים חסר יכולת הדיבור, אשר לחדרו הוכנסו ניחוחות טבק, הגה את מילה "טבק" כמילה הראשונה שהשמיע לאחר עשרה חודשי שתיקה, אמנם המיתוג הרב חושי, עדיין לא הפך לנחלת הכלל, אך ככל שהמחקר מצביע על עדויות משמעותיות יותר, גדלה ההבנה, והנכונות של חברות רבות להתנסות בו, בחנות למוצרי אלקטרוניקה גדולה, שילבו באחת המחלקות ריח יחודי, שפותח לצורך יצירת "סביבת ריחות" הראה הניסוי, כי הלקוחות מבלים בכ-20%-30% יותר זמן באזור אלקטרוניקה זה מאשרבמחלקות אחרות, ואף הלקוחות נוטים יותר לומר, שמחלקה זו חדשנית עם נטיה למצוינות. כל האמור לעיל, נועד בשבילכם, בעלי החנויות והעסקים, ולא רק לחברות ענק, תנו לעסק שלכם אוירה של אסטתיקה, נקיון, ריח נעים, מיזוג אוויר טוב, תאורה נכונה, כדי שירחיבו דעתו של הקונה, תגלו שהלקוחות ישארו יותר זמן בחנות, והפדיון יעלה, תנסו לאפיין את אחת המחלקות/הפינות של החנות/המשרד, במוזיקה אחרת, במפזר ריח נעים וקליל, תראו שמחלקה זו תפרח, תיקנו אותי אם אני טועה,
אבי בנטוב - סמנכ"ל רשת קו עיתונות דתית הכותב הינו סמנכ"ל ברשת העיתונים הגדולה בציבור החרדי המונה למעלה מעשרה עיתונים בתפוצה ארצית של למעלה מ-200 אלף עותקים! הכותב מתמחה בתחום השיווק כעשרים שנה, מרצה במכללות לפרסום ושיווק, בעל טור במוסף "ביזנס" ומגיש פינה ברדיו קול ברמה, בתוכנית פרסום ושיווק, ומופיע ברשימת כותבי המאמרים של אתר האינטרנט , "כיכר השבת"