האיחוד האירופי, המבקש להפוך לגוש הכלכלי המוביל בעולם, נמצא בשנים האחרונות בהתרחבות ניכרת, עם הצטרפותן של חברות חדשות מן הגוש המזרחי - ובהן פולין, רומניה, בולגריה הונגריה ומדינות נוספות. הצטרפות פולין לחברות האיחוד האירופי, ב - 1 במאי 2004, הביאה למצב בו אזרחות הפולנית, שלא זכתה בעבר להתעניינות רבה, הפכה לדבר נחשק בקרב רבים, שהם או בני משפחותיהם הינם בעלי שורשים בפולין. זאת לאור העובדה כי אזרחות פולנית וכן דרכון פולני, מהווים כיום הלכה למעשה כרטיס לאיחוד האירופי אשר עשוי להבטיח לחבריו עבודה במדינות האיחוד, זכות תנועה והגירה קלה וזכויות נוספות שאינן מבוטלות, כדוגמת הזכות ללימודים גבוהים במוסדות אירופה השונים, ועוד.
בנוסף, אזרחות פולנית מאפשרת לקבל אשרת שהיה בארה"ב, ללא קושי רב ובכפוף להשקעה כספית נמוכה בעסק בארה"ב (לעתים אף 25 אלף דולר בלבד), לנוכח אמנה הקיימת בין המדינות.
על רקע זה, גוברת בשנים האחרונות המגמה המתבטאת בנהירת עשרות ומאות אלפי בני אדם בעלי שורשים פולניים, במרוץ להשבת אזרחות פולנית, אשר אבדה או נשללה על ידי שלטונות פולין, שלא כדין.
מגמה זו בולטת במיוחד בישראל, בה ישראלים רבים, אשר בעבר נרתעו מהשגת אזרחות פולנית מטעמים שונים, וכן בשל ההיסטוריה וההקשרים הבעייתיים הנוגעים לפולין, החלו בשנים האחרונות לפעול במרץ לקבלת אזרחות פולנית או לשם השבת
אזרחות פולנית אשר נשללה מהם בעת שהיגרו מפולין, על מנת להבטיח את עתידם ואת עתיד משפחותיהם.
מספרם של הישראלים אשר החלו את התהליך לקבלת אזרחות פולנית , נאמד בלמעלה מ 4000, כאשר לפי אומדנים שונים, מספר הזכאים הפוטנציאליים לקבלת אזרחות פולנית מקרב הישראלים, עולה על מאה אלף.
מספר הזכאים נגזר מהוראותיהם של דברי החקיקה הרלוונטיים בפולין, המסדירים את הכללים בדבר אזרחות פולנית, והם חוקי האזרחות הפולנית משנת 1920, 1951 ו 1962. חוקים אלו קובעים כללים שונים בנוגע לזכאות לאזרחות פולנית, וכך, אדם שעזב את פולין בתקופה מסוימת, תחול לגביו, ככלל, החקיקה שהיתה תקפה באותה תקופה.
מחוקים אלו עולה בין היתר, כי אדם שעזב את פולין לפני שנת 1951, וקיבל אזרחות זרה או שירת בכוחות צבא זרים, איבד את אזרחותו, ולא יהיה זכאי להשיבה. זאת בשונה מתושבי פולין שעזבו את המדינה לאחר שנת 1951, אשר יהיו זכאים להשיב את אזרחותם (אף שזכות זו אינה חלה ביחס לאלו שויתרו על אזרחותם ואף לעתים אינה תקפה לגבי ילדיהם של הזכאים לאזרחות פולנית).
החוק משנת 1962 מרחיב מעבר לכללים אלו, וקובע שאזרחותם של אלו שעזבו את פולין בצורה חוקית, לא תישלל באופן גורף ובהתאם, רבים שעזבו את פולין החל משנת 1962 (לרבות ילדיהם), יהיו זכאים לקבל אזרחות פולנית.
בעקבות חקיקה מקילה זו אשר הביאה לנהירת רבים אחר אזרחות פולנית, נשמעים לאחרונה קולות של גורמים מקרב מדינות שונות, המבקשים להגביל את היקף הזכאים לאזרחות פולנית או דרכון פולני וכן את זכויותיהם של אזרחי פולין, באיחוד
האירופי.
על רקע זה וכן בשל הקשיים בהם נתקל האיחוד האירופי בקליטת מהגרים ממדינות מזרח אירופה העניות, יש המניחים, כי צפויות התפתחויות שיביאו ללחץ פוליטי מצד מדינות האיחוד האירופי לשינוי חוק האזרחות הפולנית לשם צמצום מספר הזכאים לאזרחות פולנית ולכרטיס הכניסה לאיחוד, ובהם מספר גבוה של ישראלים, דבר המדגיש את חשיבות השגתה של אזרחות פולנית, טרם תמורות אפשריות בנושא.
בנוסף, אזרחות פולנית מאפשרת לקבל אשרת שהיה בארה"ב, ללא קושי רב ובכפוף להשקעה כספית נמוכה בעסק בארה"ב (לעתים אף 25 אלף דולר בלבד), לנוכח אמנה הקיימת בין המדינות.
על רקע זה, גוברת בשנים האחרונות המגמה המתבטאת בנהירת עשרות ומאות אלפי בני אדם בעלי שורשים פולניים, במרוץ להשבת אזרחות פולנית, אשר אבדה או נשללה על ידי שלטונות פולין, שלא כדין.
מגמה זו בולטת במיוחד בישראל, בה ישראלים רבים, אשר בעבר נרתעו מהשגת אזרחות פולנית מטעמים שונים, וכן בשל ההיסטוריה וההקשרים הבעייתיים הנוגעים לפולין, החלו בשנים האחרונות לפעול במרץ לקבלת אזרחות פולנית או לשם השבת
אזרחות פולנית אשר נשללה מהם בעת שהיגרו מפולין, על מנת להבטיח את עתידם ואת עתיד משפחותיהם.
מספרם של הישראלים אשר החלו את התהליך לקבלת אזרחות פולנית , נאמד בלמעלה מ 4000, כאשר לפי אומדנים שונים, מספר הזכאים הפוטנציאליים לקבלת אזרחות פולנית מקרב הישראלים, עולה על מאה אלף.
מספר הזכאים נגזר מהוראותיהם של דברי החקיקה הרלוונטיים בפולין, המסדירים את הכללים בדבר אזרחות פולנית, והם חוקי האזרחות הפולנית משנת 1920, 1951 ו 1962. חוקים אלו קובעים כללים שונים בנוגע לזכאות לאזרחות פולנית, וכך, אדם שעזב את פולין בתקופה מסוימת, תחול לגביו, ככלל, החקיקה שהיתה תקפה באותה תקופה.
מחוקים אלו עולה בין היתר, כי אדם שעזב את פולין לפני שנת 1951, וקיבל אזרחות זרה או שירת בכוחות צבא זרים, איבד את אזרחותו, ולא יהיה זכאי להשיבה. זאת בשונה מתושבי פולין שעזבו את המדינה לאחר שנת 1951, אשר יהיו זכאים להשיב את אזרחותם (אף שזכות זו אינה חלה ביחס לאלו שויתרו על אזרחותם ואף לעתים אינה תקפה לגבי ילדיהם של הזכאים לאזרחות פולנית).
החוק משנת 1962 מרחיב מעבר לכללים אלו, וקובע שאזרחותם של אלו שעזבו את פולין בצורה חוקית, לא תישלל באופן גורף ובהתאם, רבים שעזבו את פולין החל משנת 1962 (לרבות ילדיהם), יהיו זכאים לקבל אזרחות פולנית.
בעקבות חקיקה מקילה זו אשר הביאה לנהירת רבים אחר אזרחות פולנית, נשמעים לאחרונה קולות של גורמים מקרב מדינות שונות, המבקשים להגביל את היקף הזכאים לאזרחות פולנית או דרכון פולני וכן את זכויותיהם של אזרחי פולין, באיחוד
האירופי.
על רקע זה וכן בשל הקשיים בהם נתקל האיחוד האירופי בקליטת מהגרים ממדינות מזרח אירופה העניות, יש המניחים, כי צפויות התפתחויות שיביאו ללחץ פוליטי מצד מדינות האיחוד האירופי לשינוי חוק האזרחות הפולנית לשם צמצום מספר הזכאים לאזרחות פולנית ולכרטיס הכניסה לאיחוד, ובהם מספר גבוה של ישראלים, דבר המדגיש את חשיבות השגתה של אזרחות פולנית, טרם תמורות אפשריות בנושא.
אלעד שרון משמש כיועץ משפטי לאתר אזרחות פולנית - דרכון פולני