דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שפת נשמאמי . חוזה כרמלוס 

מאת    [ 28/05/2011 ]

מילים במאמר: 1743   [ נצפה 6332 פעמים ]

שפת נשמאמי חוזה כרמלוס

שימוש בשפת נשמאמי הוא אחד המפתחות להצלחה.

שימוש בשפת נשמאמי בעקביות בהתמדה תוך דוגמא אישית מעצימה את ילדנו ומובילה אותו להצלחה בכל תחומי החיים , לתחושת אושר תחושת הגנה ולביטחון עצמי גבוה

שפת נשמאמי מייצגת מערכת דפוסי חשיבה מתאימים לחינוך ,למידה לחשיבה מותאמת במטרה להעניק תחושת נשמאמי לילדנו ,והיא מחזקת ומשפרת את הבטחון העצמי, מעודדת את שמחת החיים,מכוונת לחשיבה חיובית ומעניקה תחושת אהבה .

שפת נשמאמי היא שפה המחנכת להתנהגות מתאימה.

שפת נשמאמי היא דרך תקשורת חיובית בין הורה לילדיו,בין גננת לילדי הגן , בן מורה לתלמידיה שפותחה כחלק ממודל נשמאמ"י ע"י חוזה כרמלוס . במהלך תהליך החינוך החדש לומדים הורים וילדים לעשות שימוש בשפת נשמאמי בתקשורת החיובית שלהם עם הורים וילדים אחרים. תפקיד שפת נשמאמי הוא הכוונת ההורים בהתאם לערכים ,עקרונות ואמונות שלהם בגידולם ילד נשמאמ"י . שפת נשמאמי חשובה וחיונית לתהליך ההתפתחות והצמיחה של ילד מצליח , מאושר ובעל ביטחון רב. ייחודה של שפת נשמאמי היא בכך ששפה זו מאפשרת להורים לכוון ולהעצים את ילדם בהתאם לערכים דמוקרטים , הומנים , עוצמתיים תוך קבלת הילדים ורצונותיהם, ההורים משתמשים כמתווכים ,בין ילדם למציאות -העולם וחוקיו . ההורים פועלים למען ילדם , לעזרה ומתן כלים להצלחה. תפקיד ההורה הוא לתווך במצב בו רצונות ילדם מנוגדים - לא מתאימים לחוקי הטבע . תפקיד ההורים הוא להציג את הגבולות ולא להציבם ( הצבת נעשית ע"י המציאות -הטבע ) כך ש"אין מצב " שבו רצונות הילדים מנוגדים לאלה של ההורה... שפת נשמאמי מחזקת את התקשורת החיובית והבונה בין ההורים לילדהם . השימוש בשפת נשמאמי מקנה לילד ראיה מתאימה על העולם ,מסרים ברורים והכיוונה , המתאימים לגיל וליכולת ולמציאות החדשה ,השפה מאפשרת שידור נוכחות מתאימה של ההורים, הנחוצים על מנת לגדל לעזור - לתמוך- לכוון לילדים להצלחה , לאושר ולחיזוק הביטחון העצמי ובכלל להתבגר ולהיות אדם מצליח ומאושר . ולתפקד בצורה המתאימה ביותר על פי יכולותיו האמיתיות ובאופן התואם את ציפיותהם ערכיהם, עקרונותיהם ואמונתם של הוריו . הכל עניין של חשיבה

לדוגמא המילה "בעיה" יש בה (קונוטציה )משמעות לוואי שלילית המעוררת מחשבות על קושי, מכשול, לא רצוי,עיכוב, תסכול, ייאוש.

המוח חווה את המילה "בעיה" כאיום, ומפעיל את המנגנון ההשרדות "הלחם-ברח" מצב שנגרם בעקבות חסימת הקשר של קליפת המוח הקדמית שגורמת להפסקת היכולת לחשוב באופן רציונלי, שקול ויצירתי.

וישנה תחושה שלא ניתן להגיע לפתרון מוצלח.

אז במקום לומר בעיה נאמר אתגר וכך המוח יכוון ויעורר במוחנו המחשבה של התמודדות ויפתחו בפנינו יותר מחשבות על אפשרויות לדרכי פעולהמתאימות והמובילות להצלחה .

שפת נשמאמי היא שפה שהשימוש במלים נותנות תמונה מתאימה ברורה וקונקרטית של המחשבה שאליה אנו מתכוונים. לשם כך יש לנסות ולהימנע להשתמש במלים : לא, אל, אסור, בלי ועוד

שפת נשמאמי מיטיבה ומתאימה למוח האנושי : למוח האנושי יש ייצוג עבור תיאורים חיובים .במערכת החינוך הישן שמענו והתרגלנו לשמוע שפה שלילית עם שימוש רב במילים לא וגם "אל תלך." "אל תצעק"

בשיטת החינוך נישן ישנו שימוש רב במילים "לא" ו"ואל" . מחקרים רבים כבר הוכיחו שמוחו של בנאדם לא "שומע" את המילה לא.

לדוגמא : נסו לא לחשוב על פיל כתום . ההשפעה היא בדרך כלל הפוכה. והצורך לקיים את מה שאסור גדול מאוד. כמוכן ילדים רבים השומעים במהלך היום רק שלילי , שלילי שלילי : לא ולא ולא , אל ואל ואל : "לא לקפוץ על הספה!" "תזהר שלא ישפך לך!" "אל תטפס כל כך גבוה!" ועוד ....

הורים יקרים שימו לב למספר משפטי שלילה בהם אתם משתמשים ביום אחד.

נכון, החיים דינמים והמציאות משתנה וכולנו נמצאים בתהליך למידה אינסופי, אך החיים יכולים להיות הרבה יותר יעילים ובאור חיובי.

כדאי תמיד להציע חלופה להתנהלות שלדעתכם לא מתאימה :

במקום "לא לקפוץ על הספה" יש לומר : אתה יכול לקפוץ על המיטה שלך .

במקום "תזהר שלא ישפך יש לומר כדאי שתשתה לאט לאט"

במקום "אל תטפס כל כך גבוה", פשוט תעמדו מתחתיו ותגידו עכשיו שאני ומרת ליך ויש לך רשת הגנה אתה יכול לטפס ,ואפשר להוסיף "כל הכבוד! אתה אמיץ!"

כשמשתמשים בשפה שלילית ילדים ומבוגרים רבים לא מבינים ממש כיצד עליהם לפעול - ולהתנהל ,

כי החשיבה לא ברורה ואינה מוחשית ... הילד אולי מבין מה אסור לו לעשות אך לא מבין מה מותר .
כך ששפת נשמאמי היא קצרה וקולעת היוצרת ביטחון אצל הילד וגם אצל המבוגר .
בהיותה של שפת נשמאמי ברורה,חיובית וקונקרטית היא מחייבת את הילדים וההורים לקחת אחריות על דבריהם
השימוש בשפת נשמאמי אינה מאפשרת מקום להתחמקות ואינה משאירה מקום לאי התאמה או לאי-הבנה .
לפיכך שפת נשמאמי מתאימה מאד וחיונית למערכת קשר חיובי מחייב בין הורים לילדם . קשר חיובי זה יוצר ביטחון לקשר המשפחתי ומהווה הכנה לחיים משותפים מלאים עם בן- בת זוג ,עם הצלחה הנאה וסיפוק.

דוגמאות נוספות לשפת נשמאמי במקום לומר אני מרשה לך יש לומר אני מאפשר לך במקום לומר זה קשה לי יש לומר זה מאתגר אותי במקום לומר זה מעצבן אותי יש לומר זה גורם לי אי נוחות במקום לומר יש לי בעיה יש לי קושי -אתגר במקום לומא משבר יש לומר הזדמנות במקום לומר לעשות לעשות יש לומר להתנהל במקום לומר לא בא לי יש לומר לא מתאים לי במקום לומר נאות - ראוי יש לומר מתאים במקום לומר קשה -מסובך יש לומר מורכב במקום לומר עצבני יש לומר סוער במקום לומר אסור יש לומר לא מתאים ( עדיפות לומר מה מתאים (= מותר ) במקום לומר לך מפה יש לומר תהיה שם...( כנס בבקשה לחדר )
במקום לומר טעות שגיאה כישלון יש לומר אי התאמה ( אתה מתנהג בצורה לא מתאימה ) כאמור ,התחושות, המחשבות והאמונות שלנו באות לידי ביטוי באופן בו אנו מדברים לפיכך כאשר ילד אומר "נכשלתי ב..." החוויה הפנימית שלו היא של תבוסה. תחושת הכישלון גורמת לו לחוסר אונים וייאוש, אשר מניעים לאי עשייה.

אי עשייה מהווה פעמים רבות כשלון בפני עצמו וכך הלאה והלאה...
כאשר הורה גננת אומרים "טעיתי ב..." החוויה הפנימית של הילד היא של מעשה שגוי, של התנהגות שאינה הולמת ראויה של את המצב.

טעות היא סטייה מן הנכון, עקב אי-ידיעה, היסח הדעת או שיפוט לקוי.

( מיותר לציין שמה שנכון למשפחה שלי לא נכון למשפחה אחרת , מה שנכון עכשיו יתכן ויהיה לא נכון מחר ... )

אך כאשר מטים את המילה טעות וקושרים אותה לילד באופן אוטומטי קושרים בין האירוע לבין תחושת הערך של הילד כאדם ובין היכולות שלו להצליח בפעם הבאה.
אמנם במילה טעות גלומה הלמידה. את הטעות אפשר לתקן, לשנות, לבחור מחדש אך כאשר מטים אותה ומשייכים אותה לילד ישנה תחושה של כישלון .
למעשה טעות הופכת לכישלון רק כאשר מוותרים, רק כאשר מפסיקים לצעוד בדרך. אך זה לרבות מה שקורה כאשר אומרים לילד : טעית .
שפת נשמאמי מחליפה את המילה "טעות" בהתנהגות פעולההתנהלות בצורה בדרך לא מתאימה . כשאנו משתמשים במילים : התנהגת בצורה לא מתאימה " יש למה לשאוף לצפות להתנהלות אחרת , אפשר לתקן, לשנות ולבחור מחדש , לשפר וללכת בדרך מתאימה .

כמוכן היא לא קיצונית ( כמו כישלון והצלחה ) ניתן לדרג אותה : לא מתאים , כמעט מתאים ,מתאים , מתאים מאוד ...

 

כמו כן הורים וגננות רבות משתמשים במילה "אבל ", ולרוב לא בצורה יעילה .

השימוש הלא מתאים במילה "אבל " הוא כל כך פופולרי בגלל שלא לימדו אותנו כיצד יש להשתמש בה .

ולפיכך המילה עצמה אף לא מובנת לנו ...

ישנה חשיבות לשימוש מתאים במילה "אבל "מכיוון שהדבר משפיע על המוח שלנו ועל ההתנהגות שלנו .

תפקידה של המילה "אבל " לחבר בן שני מצבים : לדוגמא :

1.מחר אני רוצה לטייל ולשחק בגן השעשועים

2. מחר ירד גשם

כשמוסיפם ומחברים את המשפטים עם המילה "אבל " מקבלים את המשפט :

מחר אני רוצה לטייל ולשחק בגן השעשועים אבל מחר ירד גשם .

מה שמבינים מכך ש: אני לא אטייל ולא אשחק בגן השעשועים כי מחר ירד גשם .

אך ניתן להחליף את מיקום המשפטים :

מחר ירד גשם אבל אני רוצה לטייל ולשחק בגן השעשועים .

ואז מבינים ש : אני אטייל ואשחק מחר בגן השעשועים למרות שירד גשם מחר .

על ידי כך שהחלפנו והתאמנו נכונה את מיקום המשפטים קיבלנו חוויה והבנה חיובית .

זהו תפקידה של המילה אבל : לשים את המידע שקדם לה ברקע ( תפל ) ולהבליט (עיקר )את כל המידע שבא אחריה

המוח שלנו בנוי כך כשאנחנו מתמקדים ברעיון -חפץ -מצב ,אנו " לפתע " רואים - חושבים -חשים יותר ממנו במציאות הקרובה .

אנו ממגנטים את המצב-חפץ - תחושה .

לדוגמא : נשים בטיפולי פוריות או נשים בהריון "פתאום" רואים יותר נשים בהריון בסביבה הקרובה .

דוגמא נוספת : כאשר אנחנו מתכננים לקנות רכב מדגם מסוים " פתאום" אנו רואים יותר ויותר רכבים מהדגם שאנו רוצים לקנות .

המוח שלנו ממגנט את מה שאנחנו משדרים ,אנו רק צריכים להושיט יד ולקחת ( הרי כמעט כל הדברים שאנו רוצים כבר קייימים )

כאשר אנו מתמקדים בחפץ- מצב- תחושה כלשהיא , המוח מסנן את כל השאר מסביב וגורם לנו לראות יותר מאותו חפץ- מצב- תחושה .

כאשר אנו מבינים זאת אנו יכולים למגנט שפע , הצלחה, כסף ועוד...

לפיכך ישנה חשיבות רבה לדרך הביטוי שלנו , למה שאנו משדרים לעולם , לדרך החשיבה שלנו , למה שאנו מגנטים לדוגמא : כשאנו מדברים בשפת נשמאמי אנו שולחים למוח מסר שאומר תתמקד בכן ובחיובי , המוח מקבל את המסר ונענה לו .

ולהפך כאשר אנו מדברים בשפה שלילית אנו שולחים למוח מסר שאומר תתמקד בלא , המוח מקבל את המסר ונענה לו ואנו נכשלים .

בבחירה שלנו בידנו ( =בשכלנו ) לבנות או להרוס את ההצלחות שלנו ,לגרום שהחוויות שלנו יהיו טובות ונעימות או לא .

כשמתחילים להשתמש בשפת נשמאמי פתאום מבינים איך כמעט כולם ( הורים וגננות ) משתמשים באופן לא מתאים במילה אבל ואיך היא בד"כ הורסת וגורמת לנו לשדר שלילי ,ולאט לאט לומדים להשתמש במילה אבל באופן מושכל ומתאים : וזוכרים לומר משפט אופטימי אחרי המילה אבל )

למתחילים אני ממליץ להחליף את המילהאבל במילה למרות .

המילה למרות מתמקדת את הההבעה לכל מה שהיה לפני -שקדם כך שהוא הופך לרקע -לתפל .

וכן המילים : יחד עם זאת , שומרים על רמה אחידה של מיקוד על מה שבא לפני ואחרי .

לדוגמא מגן הילדים : ילד קטן ,בונה מגדל מקוביות : הוא בונה מגדל בן 3 קוביות ואז המגדל נופל :

הילד אומר : המגדל נפל אבל בניתי 3 קומות ,ואני חש באוויר שישנה התרגשות של "אני אנסה שוב והפעם אצליח יותר " שלילד יש תחושת מסוגלות חזקה ...ואז הילד מנסה שוב ושוב וכך הוא לומד ,מתקדם מצליח ותחושת הנשמאמי שלו מתחזקת והוא חש אושר .

לעומת זאת כאשר ילד אחר באותה סיטואציה אומר : "בניתי 3 קומות אבל המגדל נפל " ישנה תחושה של אכזבה ותחושה של אי מסוגלות , ומיד באה תגובה מצד הילד : " לא בא לי לבנות מגדל " . הילד מוותר וחש עצב ואף כעס .

חוזה כרמלוס ,B.E.D בחינוך מיוחד -תראפיה באומנות תנועה ומוסיקה . גנן ,מחנך ומורה עם ותק של 20 שנה , מחבר ספרי ילדים מאמן משפחתי זוגי ואישי,מגשר , מנחה הורים נוער וילדים מנהל בלוג בנושא חינוך ומשפחה ,מרצה ומנחה סדנאות בנושאי משפחה הורות זוגיות ושינויים בחיים.כותב ומפיץ את "נביא ממתקים " עלון אינטרנטי להורים בנושאי יחסים ותקשורת במשפחה, המופץ ללא תשלום באמצעות המייל. לקבלת העלון נא לפנות לדוא"ל josecaramelos@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב