כיצד לגלות מה מונע מהעסק שלך להתרחב ?
אני מאמינה שלכל דבר שקורה לנו בחיים יש סיבה .משהו גרם לדבר מה לקרות, לטוב ולרע. מקריות, מזל, גורל ואקראיות הינם המצאה שנועדה לכפר על חוסר אחריות, ומהווים תירוץ טוב וצידוק לאי הצלחה. אם רק היית מקפיד להתבונן ולחקור לעומק, היית מגלה שקיימת סיבה אמיתית, המונעת מהעסק שלך להתרחב.
כאשר באים לבצע אבחון עסקי, וכשיודעים לשאול את השאלות הנכונות על מנת לגלות את הסיבה האמיתית, את אותו גורם שמונע מהעסק להתרחב, וכאשר מבצעים פעולות בהתאם, אזי העסק יתרחב. הדבר דומה לאבחון רפואי. נניח שהגעת לרופא בטענה שכואבת לך הבטן. יכולות להיות לכך מגוון סיבות. יכול להיות שאכלת דבר מה מקולקל, ייתכן ששתית יותר מדי חלב, או ייתכן שזהו חיידק שתקף את בטנך.
עכשיו, נניח שהפסקת לשתות חלב, ולא אכלת דבר מה מקולקל, אזי הסיבה האמיתית הייתה חיידק שתקף את בטנך, ולכן הטיפול המתאים יהא נטילת אנטיביוטיקה. בדיוק באותו האופן, יש לבצע אבחון עסקי. נניח שכואב לך. שחלה ירידה בהיקף המכירות. אין מספיק הכנסות. יכולות להיות לכך מגוון סיבות. אנשי מכירות שאינם מוכרים מספיק, אין מספיק פניות מלקוחות חדשים, פקידת הקבלה עונה באופן המרחיק את הפונים טלפונית, התמחור גבוה יתר על המידה ביחס למוצר ולמתחרים, או שאנשי המכירות שלך אינם מתורגלים בטכניקות סגירה.
כעת אתה ניגש לטפל בבעיה ומתחיל לחקור ולבדוק – ובעצם לבצע אבחון עסקי. אתה מגלה שיש למעלה מ- 100 פניות מלקוחות חדשים מדי חודש – משמע הבעיה אינה נעוצה בכמות הפניות. אתה מגלה שהתמחור למוצר או השירות הינו הוגן וריאלי. אתה מגלה שאנשי המכירות יודעים למכור, ועד כה מכרו עסקאות בהיקפים מרשימים. לפתע אתה מגלה שפקידת הקבלה עונה באופן מרתיע ומרחיק את הלקוחות הפונים. אתה מחליט לפטר את פקידת הקבלה, ולהחליפה באחרת. ראה זה פלא, המכירות חוזרות להרקיע שחקים. מה קרה כאן ? חקרת, בדקת, גילית, ביצעת פעולה, ואכן הבעיה נפתרה – כלומר ביצעת את האבחון העסקי לעסק שלך. משמע – זיהית את הסיבה האמיתית אשר מנעה מהעסק שלך להתרחב.
כיצד אדע לאחר האבחון העסקי אם הסיבה האמיתית אכן אותרה ?
התשובה לכך פשוטה מאוד. אם לאחר החקירה ביצעת פעולה, שהובילה לפתרון הבעיה, כלומר חל שינוי לטובה משמע – איתרת את הסיבה האמיתית. לעומת זאת, אם לאחר ביצוע הפעולה, לא היה שינוי, דע שעליך להמשיך ולחקור, עד למציאת הסיבה האמיתית! הסיבה האמיתית תמיד תהיה סיבה שהיא פנים ארגונית, ושאם נטפל בה היא אכן תפתור את הבעיה, ותגרום לעסק להתרחב. הסיבה האמיתית לכך שהעסק אינו מתרחב, משתנה מעסק לעסק, כעת כל שעליך לעשות הוא לדעת לשאול את השאלות הנכונות.בעת ביצוע אבחון עסקי יש להקפיד על מגוון רחב של שאלות המקיפות את כל תחומי העסק. ניהול, שיווק, מכירות, כספים, כוח אדם – כמה שיותר מידע אשר יוביל בסופו של דבר לפתרון אשר יגרום לשינוי לטובה.
מדוע מומלץ לערוך אבחון עסקי על ידי יועץ חיצוני ?
ישנו יתרון משמעותי לכך שהאבחון העסקי יבוצע על ידי מאבחן מקצועי חיצוני.לא תמיד קל לנו לחקור ולחפש את הסיבה האמיתית, לעיתים עינינו מכוסות, בבחינת לא רוצים להסתכל, לא נעים לפטר עובדת, ועוד כל מיני שיקולים רגשיים שמונעים מאיתנו להתבונן באופן אובייקטיבי, ולזהות את הבעיה האמיתית. אבחון עסקי חיצוני מקצועי מעמת את כל האזורים הבעייתיים שלא העזנו להביט לעברם. על כן הייתי ממליצה לבצע אבחון עסקי מקצועי, על ידי מאבחן מקצועי חיצוני, שיחקור, וינבור עד לקבלת הסיבה האמיתית. אבחון עסקי אם כן הוא המפתח הפותח דלת לפתרון הסיבה האמיתית, אשר יפתח לך דלת להצלחה ולשגשוג.אני יכולה להבטיח לך, שאם תבצע אבחון עסקי מקיף ומקצועי, אתה בדרכך לפריחה ולשגשוג.
הדס כהן - יועצת עסקית בכירה, עוסקת בליווי עסקי, אימון עסקי, אימון אישי למנהלים, אימון אנשי מכירות. לעסקים שרוצים ויכולים הרבה יותר... www.upstat-business.com