מבנה הבריאה עפ"י חכמת הקבלה
בשפת הקבלה, 'ספירה' הינה רובד בהתגלות האלוהית. זהו מונח בסיסי, המתאר את הספירות כמסמלות כוחות ורבדים שונים באלוהות. לפי הקבלה, האל ברא את הבריאה במבנה של עשר ספירות (ממדים), אשר כל אחת מהן, מהווה מדרגה רוחנית לגילוי האלוהות. כלומר, האל מתגלה באמצעות עשרה ביטויים שונים של כוח. והבריאה מתחדשת באמצעות עשר הספירות בכל רגע מחדש. לכל ספירה, ישנן יכולות וסגולות המייחדות אותה מהיתר. החיבור ביניהן מהווה את הבריאה כולה ומבטא את התגלותו של האור הבורא בתוך בריאתו.
מקובלים נוהגים לתאר את הספירות כ"צינורות" דרכם מזרים אור אינסוף אור בבריאה ובעולמנו אנו.
חכמת הקבלה מניחה, כי אין ביכולתו של האדם הנברא, לתפוס את האור האינסופי בהבנתו. אך עם זאת, ישנן רמות שונות של התגלויות אלוהיות, המתבטאות בספירות היורדות מהרמה המופשטת ביותר והקרובה ביותר לאור האינסופי, ועד לספירה המוחשית ביותר, המייצגת את ההתגלות הגשמית.
הספירה הגבוהה ביותר הינה ספירת הכתר; היא הקרובה ביותר לאור האלוהי, ונסתרת מתפיסתנו וחושינו הגשמיים. לעומת זאת, הספירה הנמוכה ביותר היא ספירת המלכות; ובה אנו חיים ופועלים. זו הספירה בה מתקיימים החיים הגשמיים של האדם והיא המציאות האלוהית הנגלית לאדם.
מערכת הספירות, מתארת את הקשר שבין האינסוף לסוף; הבריאה נוצרה בתהליך של השתלשלות והתגשמות מהאינסוף המופשט ועד לעולם הפיסי. האור האלוהי צמצם עצמו בנקודה, כדי להתלבש במלבושים שונים ברדתו לעולם החומר.
הקבלה גורסת, כי כפי שהבריאה בנויה במבנה של עשר ספירות, כך גם האדם בנוי מעשר ספירות (ממדים). בדרך זו, מחובר האדם לכל חלקי הבריאה. החלקים הגבוהים בנשמתו של האדם (חיה ויחידה) מחוברים לחלקים הגבוהים בבריאה (ל–3 הספירות העליונות: כתר, חכמה ובינה). ואילו החלקים הנמוכים יותר (נשמה, רוח ונפש) מחוברים ל – 7 הספירות התחתונות בעץ הספירות (חסד, גבורה, תפארת, יסוד ומלכות).
תנועת החסידות, הרואה באדם כנברא 'בצלם אלוהים', גורסת, כי הכוחות האלוהיים הבאים לידי ביטוי במערכת עץ הספירות, קיימים באדם ובנפשו בו זמנית. החסידות למעשה מצאה הקבלה, בין מידת הרחמים והנתינה, הנובעים מהספירות הימניות באופן כללי ומספירת החסד בפרט, ולעומתה, מידת הדין של הקו השמאלי בעץ ובפרט בספירת הגבורה, לבין הקונפליקט האנושי בין האהבה והשנאה הקיים אצל בני האדם.
לא זאת ועוד, האדם יכול להדבק באור גדול, באמצעות חיבור לעץ החיים על ספירותיו. בכך הוא מתחבר לחלקי נשמתו, המהווים כחלקים חווים בממדים/ספירות בתוך העץ.
עץ הספירות הינו כמעין מפה אנרגטית; כל ספירה מייצגת סוג אנרגיה, תדר ורטט ספציפיים. הספירות מצויות בתוך הבריאה, מנהלות יחסי גומלין זו עם רעותה, אך נותרות נפרדות.
הספירות מוארות מכוחו של אור אינסוף; אור וכוח הנמצאים בעץ הספירות ומחוץ למערכת הספירות, והוא אשר מטעין ומאיר את עץ הספירות. אור זה אינו מאיר את כל הספירות באופן שלם ומלא; אלא ישנו חלק מואר וחלק חשוך/אפל. החלק המואר הוא הצד הקמור ואילו החלק האפל הוא הצד הקעור. כינויים אלה ניתנו בשל היותן של הספירות עגולות, ולכל ספירה יש הטענה הן מהצד המואר בבריאה והטענה מהצד האפל. על האדם לבחור את הכוח הנכון והמתאים לו.
עץ הספירות
עץ הספירות בנוי לפי החוקים הבריאתיים; אחד החוקים הקוסמים הבסיסיים הוא, כי לבריאה שני קטבים – קוטב הימין, קוטב השמאל וקו אמצע.
קוטב הימין, הינו הצד הזכרי בעץ הספירות ותפקיד להעניק, לתת, להשפיע. מטעין את הבריאה ברוח האל, באהבה, במידת החסד והרחמים, בהתפזרות ונתינה ללא גבול.
קוטב השמאל, הינו הצד הנקבי בעץ ותפקידו לקבל, להיזון מהצד הימני בעץ. מטעין את הבריאה במחשבת האל, בצורך בקבלה, בגבולות ומידה, במידת הדין ובפחד.
קו האמצע, הינו הקו המחבר והמאזן בין שני הקטבים. הוא מקבל את הטוב אשר בשני העולמות. בשפת הקבלה, קו האמצע מכונה "אור החסדים", המכיל את הרצון לתת על מנת לתת.
כאשר הספירות סובבות שמאלה, (כנגד כיוון השעון), הן מקרינות את האור הקיים בהן. כלומר, מזרימות את הכוח האנרגטי לתוך הבריאה. כאשר הן סובבות ימינה (עם כיוון השעון), הן נטענות, מקבלות אנרגיה מהבריאה.
3 הספירות העליונות (כתר, חכמה ובינה), המהוות את המשולש העליון בעץ. משולש זה סובב שמאלה, בכדי לקורן את הכוח האנרגטי המצוי בו. אך בכדי להיטען, כל ספירה כשלעצמה סובבת ימינה. כל ספירה, ע"י הסיבוב ימינה נטענת מהספירה שמעליה.
7 הספירות התחתונות (חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד ומלכות), המהוות את שני המשולשים – האמצעי והתחתון בעץ, סובבים ימינה, כדי לקבל את הכוח הזורם מהמשולש העליון. אך כל ספירה, סובבת שמאלה, כדי לרוקן את הכוח שהיא מקבלת ולהזין את הספירה תחתיה.
בשפת הקבלה, שלוש הספירות הראשונות נקראות: ג"ר (ג' ראשונות) ו-"מוחין", מאחר והן מייצגות את הראש, המחשבה הפועלת בבריאה ובאדם.
שבע הספירות התחתונות, מכונות: ז"ת (ז' תחתונות) ו"ספירות הבניין", שכן הן מייצגות את גוף הבריאה והאדם. הן אחראיות על הרגש והעשייה בבריאה.
לכל אדם, לכל משפחה, לכל תהליך, מדינה חברה, יש עץ ספירת, עץ חיים.
הספירות
1) כתר - הספירה הראשונה והעליונה במערכת הספירות. מכונה "אין" ו"פרצוף אריך אנפין". מייצגת את החלל הפנוי, אשר ממנו נבעה בראשית הבריאה. ממנו ממשיכה לנבוע הבריאה. הספירה בה הכל כבר קיים בגדר פוטנציאל. הספירה אליה מזרים אור אינסוף את כוחו לתוך הבריאה. הכתר מהווה כמעין שלב ביניים, בין האחדת המוחלטת (הקיימת באור האינסוף) לבין הניצוץ הראשוני של קיום נפרד. לגבי האדם, הכתר מונח על ראשו וקשור אליו, אך הוא איננו הראש עצמו.
o לפי הקבלה החסידית, כתר אינה נחשבת לספירה. במקום לספור אותה כאחת מ-10 הספירות, בחסידות סופרים את הדעת. ראשית התיבות של חב"ד הן – חכמה, בינה ודעת.
2) חכמה - מכונה "פרצוף אבא". החכמה נאצלת מספירת הכתר ובה מתקיימת רוח האל. בספירה זו, מתחיל האור את המחשבה והתכנון של הבריאה. בחכמה מתגלה הרצון שהחל בכתר. בחכמה מתגבש הרעיון הראשוני, אשר קיים כפוטנציאל גלום בכתר. כל המציאות, אשר תתגשם בבריאה, על רבדיה והיבטיה, מוכלת בספירת החכמה. משפיעה ומחוברת למוח ימין בראש האדם.
3) בינה - מכונה "פרצוף אימא". הבינה היא התגלמות החכמה; בבינה מתרחשת מחשבת האל. כלומר, כיצד לממש את הרעיון שהחל בכתר והתגלה בחכמה. בינה מעניקה תוכן, צורה ופרטים לפוטנציאלים ולרעיונות הזורמים מחכמה. בינה היא הצינור המטאפיסי, המאפשר ל אור האלוהי לבוא לידי ביטוי.
בינה היא הספירה העליונה הראשונה הנגישה לו לאדם. כמו גם הראשונה בתהליך לידתן של הספירות, אשר מתחיל בה תהליך של צמצום המקרב אותה למחשבה האנושית. בה מתחילים להתגבש מושגי הזמן והמרחב, אשר לא קיימים בספירות הכתר והחכמה. היא הגשר בין האלוהי לאנושי, ובכדי להגיע להתגלות אלוהית, חייבים לעבור דרך ספירת הבינה. משפיעה מחוברת למוח שמאל.
דעת - על-פי רוב, דעת אינה נחשבת לספירה, אלא רק לפי חסידות חב"ד. היא מהווה את קו החיבור בין ספירות חכמה ובינה.דעת מהווה שער/פתח לספירות העליונות. היא מקור של השראה, מודעות והתפתחות. מאידך, היא משולת לדלת מסתובבת, אשר חציה פותח לצד המואר בבריאה וחציה השני לצד האפל.
4) חסד - ספירת האהבה האלוהית. אהבה ללא תנאי. ספירת הרצון לתת, נתינה ללא גבול. נדיבות. ספירה זו, מיוחסת לאברהם, בבחינת "חסד לאברהם". בגוף האדם, זרוע ימין מקושרת לספירת החסד, היד הנותנת. בחסד נוצרת התרחבות של התהליכים שהחלו בספירות שמעליה.
הצד השלילי של ספירת החסד הוא, נובע מהגזמה במידת החסד, אשר בתורה ובזוהר מובא בין היתר, בהקשר של גילוי עריות: "ואיש אשר?יקח את?אחתו בת?אביו או בת?אמו וראה את?ערותה והיא?תראה את?ערותו חסד הוא, ונכרתו, לעיני בני עמם;" (ויקרא כ', י"ז).
5) גבורה - ספירה בה באה לידי ביטוי מידת הדין. הצדק בצורתו המדויקת אך חסרת הרחמים. ספירה המאופיינת בקבלה (להבדיל מנתינה). ספירה בה מתעצבות המסגרות. המצמצמת את ההתרחבות שנוצרה בחסד. ספירת הגבורה מיוחסת ליצחק ובגוף לזרוע שמאל, היד המקבלת.
ספירת הגבורה מציבה את הגבול לספירת החסד. מקובלים רבים סוברים, כי מצידה השלילי של גבורה נובע הרוע בעולם. היא שורש הכאב והחיסרון.
6) תפארת - הספירה המגשרת ומחברת בין חסד וגבורה, בין נתינה וקבלה, בין דין ורחמים. ספירה הרמונית המשרה אהבה ויופי. בתפארת המאוזנת, באה לידי ביטוי מידת הרחמים, המהווה את שביל הזהב בין מידת הדין למידת החסד, ובין כוח המחשבה של הספירות העליונות ליבן כוח המעשה של הספירות התחתנות ובעיקר ספירת המלכות. ספירה זו, מיוחסת ליעקב (הלא הוא ישראל - ישר אל) ובגוף, מקושרת לחזה ולבטן.
ספירת התפארת, ממוקמת במרכז מערכת הספירות; היא נמצאת בין הספירות העליונות לבין הספירות התחתונות וגם בין קוטב הימני בעץ לבין קוטב השמאל. האמת המיוחסת לה, משתרעת לכל אורך הבריאה.
7) נצח - הספירה בה מתחיל תהליך ההגשמות והיצירה. למילה 'נצח' שתי פרשנויות; האחת, 'נצח' מלשון נצחיות. בין היתר, מרמז על נצחיותה של נשמת האדם. והפרשנות השנייה, מתייחסת לאלמנט הניצחון. זו הספירה בה מתבטאות ומתגלמות מידות האמונה והספק, זו לצד זו. מקום מושבן של הרגשות (בין היתר, הרגשות האנושיים). הספירה המייצגת את הדת. מחד, היא מהווה מקור ליצירה ופנימית אף לאומנות, ומאידך, ממנה נובעים הקשיים הרגשיים אותם עובר האדם. מיוחסת למשה ובגוף, לרגל ימין.
8) הוד - ספירה המחברת לרמת החומר. ספירה בה מתעצב האגו האנושי (הנפרד) והגאווה הארצית, כמו גם את הקשיים ברמת החומר; זאת בעיקר מאחר ובה מתגלם "חוק הסיבה ותוצאה", אשר מעניק לאדם את מידת האחריות על עצמו ועל חייו. ספירת ההוד בצידה החיובי, מעניקה את הכוח לבצע. יסוד מיוחסת לרבי שמעון בר-יוחאי ובגוף האדם, לרגל שמאל.
9) יסוד - הספירה המקבלת את השפע והכוח האנרגטי מכל הספירות שמעליה ומעבירה זאת לספירת המלכות. למעשה, היא משמשת כמעין גשר בין הכוח האלוהי בבריאה לחיים בממד הארצי בספירת המלכות. כלומר, מחברת בין העולם השמימי לעולם הגשמי. היא מחברת בין הרגשות אשר נובעים מספירת הנצח, לבין הגשמיות (והאגו) הנובעים מספירת ההוד. בנוסף לכך, משולה לאיבר המין הגברי.
יסוד מקושרת לדמותו של יוסף הצדיק "וצדיק יסוד עולם" (משלי י', כ"ה) .
10) מלכות - מכונה: "שכינה" ו"כנסת ישראל". ספירה זו מקבלת את האנרגיה הזורמת אליה מיסוד וסופגת דרכה את האור האלוהי. מהווה את כלי הקיבול של עץ הספירות. מלכות היא המקום, בו אנו חווים בתודעתנו את המציאות הקונקרטית. מציאת עולם החומר, עולם התופעות, כפי שהוא בא לידי ביטוי בחוויית הגוף הפיסי. כלומר, במלכות מתגבשת המציאות הגשמית.
היא משולה לנקביות ולדמות האישה בעץ הספירות. מקושרת לדמותם של דוד המלך ורחל אימנו.
· אחד הזיווגים החשובים המובאים בחכמת הקבלה, הינו הזיווג בין יסוד למלכות. כאשר יסוד משול לגבר ומלכות לאישה. באמצעות זיווג זה, מעבירה הבריאה את האנרגיה האלוהית לספירת המלכות.
ברכה ואהבה J
שלומית זקן
מטפלת ומדריכה הוליסטית מוסמכת בעלת ניסיון רחב בייעוץ והכוונה אישיים מנחה קבוצות ומפגשיים חברתיים בנושאי מודעות עצמית והתפתחות אישית. מעבירה קורסים בנושאי נומרולוגיה ומידע של העידן החדש. ברכת אהבה ושלום, שלומית זקן 050-2184877 href="mailto:zaken_shlomit@walla.co.ilzaken_shlomit@walla.co.il">">zaken_shlomit@walla.co.il