הקשר בין זוגיות מוצלחת והורות בריאה
מאת: ניבה ליבנה
זוגיות והורות הן שתי מערכות היחסים המשמעותיות ביותר בחיינו.
שורה ארוכה של מחקרים מוכיחה מיתאם גבוה בין אופי התקשורת ההורית לבין קשיים אצל ילדים. לדוגמה, בני זוג המתמודדים עם מחלוקות באמצעות מריבות, צעקות, הפניית עורף ושתיקות – וילדים המפגינים סרבנות, עיקשות או אלימות כלפי סביבתם…
ההורים של עידו הוזמנו זו הפעם המי-יודע-כמה לשיחה עם יועצת ביה"ס.
עידו בן ה-9 מתקשה להתמודד עם כללים פשוטים. הוא מתפרץ בשיעור, מתווכח ומתחצף לעיתים קרובות, ומרבה לריב עם החברים כי אינו מוכן לקבל כללי משחק. למשל, כאשר בשיעור ספורט הקבוצה שלו הפסידה, עידו החליט שהוא הולך הביתה. כששומר ביה"ס לא איפשר לו לצאת, עידו קילל אותו ולבסוף התחבא בחדר האומנות, לא היגיע לשיעור הבא, וצוות ביה"ס חיפש אחריו שעה ארוכה.
הוריו של עידו נבוכים ומתוסכלים נוכח התנהגותו החריגה: עידו הוא ילד יפהפה, מבריק, תלמיד מצטיין וספורטאי מחונן. גם הרקע המשפחתי שלו מבטיח: רון, אבא של עידו הוא עורך דין מצליח, והאם, גלי, תוכניתנית בחברה גדולה.
לאחר שנתיים של ניסיונות חסרי הצלחה למצוא פתרון להתנהגות הילד, הם הופנו לייעוץ משפחתי. והמרצע יצא מן השק… רון וגלי אינם מפסיקים להתווכח באשר לדרך אותה יש לחנך את ילדיהם: רון משוכנע כי יש להעניש את עידו על התנהגות לא ראויה ולמנוע ממנו הנאות; גלי לעומתו טוענת שזו דרך חינוך נוקשה ומסרבת לתת לכך יד. כאשר עידו מקבל עונש מאבא לא לפתוח את המחשב יומיים, או להימנע מלשחק כדורגל אחר הצהריים, אמא מאפשרת לו לצאת ולשחק כל עוד אבא בעבודה.
כאשר ההורים אינם פועלים מתוך שיתוף, הכללים והחוקים אינם ברורים. מהר מאוד נמצא מולנו ילדים מבולבלים, מניפולטיביים הנוטים להתעקש והמתקשים לקבל החלטה בעצמם.
אנחנו מבלבלים אותם!
התקשורת הלקויה שאנו מנהלים עם בן זוגנו, יוצרת תהודה רגשית אצל ילדינו.
עידו קיבל מסר מהתנהגותם של הוריו, שכללים וחוקים אינם חד משמעיים. אפשר להגמיש אותם בהתאם לצורך.
בסיפור של עידו נעשתה שגיאה נוספת: הוא מבין שאמא לא משתפת פעולה עם אבא, ומהר מאוד הוא למד שזה בסדר להסתיר, שזה בסדר לא להישמע להחלטות.
בדרך זו אנו מאבדים את הסמכות ההורית לדרוש מילדינו לומר אמת ולהיות ישרים.
כבני זוג וכהורים, חשוב שההתיחסות שלנו תהיה אחידה ועקבית:
הדרכים בהן נבחר לתקשר יהוו מודל אשר יקנה לילדינו כישורים חברתיים ויקרין על חייהם ועל חיינו:
♦ דיאלוג מתחשב או עימותים וויכוחים
♦ היכולת לוותר או עמידה על פרינציפים
♦ אמון מול חשדנות ;
♦ התנהלות מכבדת מול "שליפות".
שיפור בדרכי תקשורת בין בני הזוג, והיכולת להגיע להבנה ולפתרון מכובד, מביאים בעקבותיהם שיפור דומה אצל הילדים.
גם אנחנו מגיעים אל שתי המערכות הללו, הורות וזוגיות, עם מטען הקשור קשר הדוק למבנה האישיות שלנו, ולערכים עליהם חונכנו ואותם אימצנו. אנחנו לא דף חלק ונקי עליו ניתן לכתוב סיפור חדש לחלוטין, אנחנו כבר תבנית נוף חיינו.
על המטען שאנו נושאים נוספת כעת גם האחריות העצומה של עיצוב הנוף המשפחתי שלנו, שייצר בעתיד את זה של ילדינו.
מהם החוטים המחברים בין זוגיות טובה להורות מוצלחת?
השאלות שנשאל את עצמנו יכולות לשמש לנו מצפן המסייע לעצב ולבנות את ההווה, מתוך חופש בחירה וללא כבלים מן העבר.
שהרי קיימת בנו ההטבעה אותה ספגנו בבית הורינו: האופן בו הם התנהלו כזוג וכהורים, וכיצד חווינו אותם.
מה נרצה לשמר משם?
אולי נרצה לשכפל את החוויה?
אולי נשאף לתקן,
ואולי חשוב לנו להימלט מאותה חוויה ולייצר מציאות הפוכה?
העבר שלנו "מתכתב" ללא הפוגה עם ההווה שאנו יוצרים.
כדי למצוא מענה לאותן שאלות חשובות, דרושה לפעמים תפנית, שינוי בחשיבה, המביאים לשינוי בהתנהגות ומסייעים לבנות מערכת יחסים בריאה ושמחה יותר.
אם רק תרצו←
יש באפשרותכם לרכוש את הכלים כדי ליצור מנגנון רחב ומאפשר,
שיהווה בסיס איתן לזוגיות שלכם.
♦ עד שנת 1995 עסקתי בארץ בחינוך.♦ חייתי בארה"ב ובקנדה במשך שתים-עשרה שנים, במהלכן סיימתי בהצטיינות תואר בפסיכולוגיה,חינוך ומינהל.♦ שבתי ארצה בשנת 2006, ולמדתי גישור וייעוץ זוגי באוניברסיטת תל אביב ובמכון "פתרונות".♦ בעלת קליניקה פרטית עצמאית לייעוץ זוגי ברמת השרון ובקריית אונו.♦ מאמינה בשיטת עבודה דינאמית של מטפל מעורב ומכוון.♦ דוגלת בגישה אינטגרטיבית, המשלבת אסכולות שונות בתחום הפסיכולוגיה, החינוך והפילוסופיה.♦ רואה בדרכי המקצועית שליחות – לסייע לזוגות ומשפחות לבנות יחסים יציבים ומאושרים.