מצלמת הולגה שייכת למשפחת מצלמות הצעצוע מפלסטיק אבל מעמידה מספר אתגרים בפני הצלם , - כך שהפכה מצעצוע למעין אבן בוחן ליכולתו של הצלם,
http://en.wikipedia.org/wiki/Holga
הבעיתיות של המצלמה נובעת משתי סיבות עיקריות - אין כמעט שליטה טכנית והצילום מבוצע ללא חיתוך בהדפס,
הדבר דורש מהצלם ראיה צילומית מצויינת, תכנון מראש של הצילום עם "חזון" - איך תראה התמונה הסופית אחרי הדפסה,
וקבלת החלטות מראש בידיעה שחיתוך חלקי של התמונה כמעט ולא בא בחשבון
כיון כאשר "פסגת הצילום" זה צילום דיגיטלי עם אפשרות לבצע את רוב השינויים במחשב - לאחר הצילום, ולהביא את הצילום ע"י עיבוד גרפי לשלמות רצויה , - צילום במצלמה כזאת זה שגעון לא קטן.
מסביב למצלמה הזאת נבנו הרבה אתרי "שיפוצי מצלמה" שמסבירים איך לבצע שיפורים טכניים במצלמה שתפקידם להפוך אותה מצעצוע לכלי יותר רציני או מכובד, למי שרוצה בזאת
למרות הקשיים יש משוגעים-לדבר שמעדיפים מצלמה כזאת על מצלמות דיגיטליות או מצלמות רגילות כאשר דוקא הקשיים הם האתגר האמיתי ליצור צילום טוב
במוזאון לאמנות ישראלית בר" נפתחו אתמול 2 תערוכות צילום אחת של קרייג אריאב בשחל"ב ושניה של עלמה מכנס - בצבע,
שתי התערוכות מצולמות במצלמת הולגה, שתיהן שונות אחת מהשניה בתפיסה הטכנית של המצלמה ושתיהן שוות ביקור למי שאוהב צילום לא שגרתי
בצילומים של עלמה יש את כל המאפינים ה"רעים" של מצלמת הולגה - חדירות אור, טשטוש וצבע דהוי - אבל יש גם את המבט האינטימי וההתעלמות מבעיות טכניות כפי שרק מצלמה זאת יכולה ליצג והם הגדולה האמיתית של המצלמה - השגאות והדפקטים הקטנים שמקרבים אותך אליה כמו חיבה לילד שאינו מושלם ומבצע תעלולים
הצילומים של אריאב מביאים את צילומי ההולגה הנקיים ללא חדירות אור והמאפינים הבעיתיית שלה - אבל עם החיתוך הקלאסי, חוסר חדות והכהיה בקצות התמונה כפי שמצלמה זאת נותנת, עם אמירה צילומית מצויינת ובגודל הדפסה של 100 * 100 ס"מ תוך התעלמות מכוונת ומוצלחת מהבעיות הטכניות שאינן רלונטיות לאמירה הצילומית
בניגוד למצופה , - שצלמים שיצלמו במצלמה מסוג זה יהיו צלמים זקנים שלא מסוגלים להתמודד עם טכנולוגיה מודרני, נראה שהצלמים שאוהבים מצלמות אלו מתחלקים לשני סוגים עיקריים- צלמים ותיקים שבעי טכנולוגיה שפשוט מחפשים תוצאות שנראות לא-סטריליות כמו הצילום הדיגיטלי ומחפשים את השגיאה האלוהית, וצלמים צעירים שמנסים למרוד במוסכמות ולהביא מבט שאינו תלוי בטכנולוגה מתקדמת אלא ברעיונות צילומיים ואמירה שאינה טכנית
http://en.wikipedia.org/wiki/Holga
הבעיתיות של המצלמה נובעת משתי סיבות עיקריות - אין כמעט שליטה טכנית והצילום מבוצע ללא חיתוך בהדפס,
הדבר דורש מהצלם ראיה צילומית מצויינת, תכנון מראש של הצילום עם "חזון" - איך תראה התמונה הסופית אחרי הדפסה,
וקבלת החלטות מראש בידיעה שחיתוך חלקי של התמונה כמעט ולא בא בחשבון
כיון כאשר "פסגת הצילום" זה צילום דיגיטלי עם אפשרות לבצע את רוב השינויים במחשב - לאחר הצילום, ולהביא את הצילום ע"י עיבוד גרפי לשלמות רצויה , - צילום במצלמה כזאת זה שגעון לא קטן.
מסביב למצלמה הזאת נבנו הרבה אתרי "שיפוצי מצלמה" שמסבירים איך לבצע שיפורים טכניים במצלמה שתפקידם להפוך אותה מצעצוע לכלי יותר רציני או מכובד, למי שרוצה בזאת
למרות הקשיים יש משוגעים-לדבר שמעדיפים מצלמה כזאת על מצלמות דיגיטליות או מצלמות רגילות כאשר דוקא הקשיים הם האתגר האמיתי ליצור צילום טוב
במוזאון לאמנות ישראלית בר" נפתחו אתמול 2 תערוכות צילום אחת של קרייג אריאב בשחל"ב ושניה של עלמה מכנס - בצבע,
שתי התערוכות מצולמות במצלמת הולגה, שתיהן שונות אחת מהשניה בתפיסה הטכנית של המצלמה ושתיהן שוות ביקור למי שאוהב צילום לא שגרתי
בצילומים של עלמה יש את כל המאפינים ה"רעים" של מצלמת הולגה - חדירות אור, טשטוש וצבע דהוי - אבל יש גם את המבט האינטימי וההתעלמות מבעיות טכניות כפי שרק מצלמה זאת יכולה ליצג והם הגדולה האמיתית של המצלמה - השגאות והדפקטים הקטנים שמקרבים אותך אליה כמו חיבה לילד שאינו מושלם ומבצע תעלולים
הצילומים של אריאב מביאים את צילומי ההולגה הנקיים ללא חדירות אור והמאפינים הבעיתיית שלה - אבל עם החיתוך הקלאסי, חוסר חדות והכהיה בקצות התמונה כפי שמצלמה זאת נותנת, עם אמירה צילומית מצויינת ובגודל הדפסה של 100 * 100 ס"מ תוך התעלמות מכוונת ומוצלחת מהבעיות הטכניות שאינן רלונטיות לאמירה הצילומית
בניגוד למצופה , - שצלמים שיצלמו במצלמה מסוג זה יהיו צלמים זקנים שלא מסוגלים להתמודד עם טכנולוגיה מודרני, נראה שהצלמים שאוהבים מצלמות אלו מתחלקים לשני סוגים עיקריים- צלמים ותיקים שבעי טכנולוגיה שפשוט מחפשים תוצאות שנראות לא-סטריליות כמו הצילום הדיגיטלי ומחפשים את השגיאה האלוהית, וצלמים צעירים שמנסים למרוד במוסכמות ולהביא מבט שאינו תלוי בטכנולוגה מתקדמת אלא ברעיונות צילומיים ואמירה שאינה טכנית
שמי שבי
אני עוסק בצילום מקצועי כשלושים שנה, בוגר מכללת קירית-אונו בצילום טכני-מדעי. רוב השנים עסקתי בצילום לצרכי צבא - ויזאינט, בשנים האחרונות אני עוסק בהוראת צילום ובצילום אמנותי
האתר שלי -
http://www.f64.co.il/
אני עוסק בצילום מקצועי כשלושים שנה, בוגר מכללת קירית-אונו בצילום טכני-מדעי. רוב השנים עסקתי בצילום לצרכי צבא - ויזאינט, בשנים האחרונות אני עוסק בהוראת צילום ובצילום אמנותי
האתר שלי -
http://www.f64.co.il/