ביום 11 במאי 2011, אישרה ועדת הכספים תיקון לתקנות מס הכנסה (פטור ממס לתושב חוץ על רווח הון מעסקה עתידית), התשס"ג- 2002 ולתקנות מס הכנסה (פטור ממס על הכנסות מסוימות של קרן נאמנות חייבת לתושבי חוץ), התשס"ג- 2003. בהתאם לתיקונים, יבוטל הפטור ממס הניתן לתושבי חוץ על רווחי הון הנובעים בעקיפין מעסקאות במלוות מדינה שהמועד לפדיונם אינו עולה על שנה מיום הוצאתם (מק"מ ואגרות חוב לטווח קצר). התקנות בנוסחן המתוקן טרם פורסמו.
בפרסום שהוציאה רשות המיסים בנושא זה צוין, כי פטורים אלו (כמו גם שלל הפטורים האחרים בשוק ההון בישראל) ניתנו עד עתה לתושבי חוץ, בשל הרצון לעודד השקעות זרות בשוק ההון בישראל. בתקופה האחרונה התברר לבנק ישראל ולרשות המיסים, כי הפטורים הללו נוצל על ידי שחקנים זרים בשוק המט"ח למטרות עשיית רווח ספקולטיבי, תוך שהדבר גורם גם לתיסוף השקל. הבעיה התעצמה בתקופה האחרונה עם עליית שיעור הריבית בישראל, והגדלת פערי הריבית בין הש"ח למט"ח.
תחולת ביטול הפטורים האמורים נקבעה ליום 7 ביולי 2011, יום לאחר פקיעת סדרת מק"מ הנסחרת עתה בשוק. תאריך זה אף מאפשר מתן שהות זמן מספקת לתושבי החוץ, לכלכל צעדיהם בעניין השקעות כאמור בעקבות התיקון. לאחר מועד זה יחויבו כל הרווחים במס.
עוד לעניין זה, נציין כי ב- 6 ביוני 2011, פורסמה הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 186), התשע"א-2011, בה מוצע לתקן את הוראת סעיף 97(ב2) לפקודת מס הכנסה, הפוטרת ממס רווחי הון של תושב-חוץ ממכירת ניירות-ערך הנסחרים בבורסה בישראל. לפי הצעת החוק, הפטור האמור בסעיף 97(ב2) לא יחול על רווח הון במכירת איגרת-חוב או מלווה של מדינת ישראל (או בערבותה) הרשומים למסחר בבורסה בישראל ושהמועד לפדיונם חל בתוך שנה מיום הוצאתם.
נדגיש כי לגבי מוכר שהינו תושב מדינה עמה חתומה ישראל על אמנה למניעת כפל מס, התיקון המוצע לפקודה לא יהיה אפקטיבי ככל שהוראות האמנה מקנות למוכר פטור ממס בגין רווח הון ממכירת ניירות ערך, זאת לאור קביעת סעיף 196 לפקודה, כי הוראות האמנה גוברות על הוראות הדין הפנימי בישראל.
עם זאת, נציין כי סוגיית הפטור או החבות במס תתגלע באופן מעשי עת המוסד הכספי יתבקש להעביר את התמורות לתושב החוץ, ובהעדר אישור לפטור ממס, יאלץ לנכות מס במקור. תושב חוץ שיבקש פטור ממס מכוח הוראות האמנה יידרש לפנות לרשות המיסים לשם קבלת אישור לפטור מניכוי מס במקור או החזר מס ככל שיהיה כזה.
לדעתנו, דרישה זו תגרום לחיכוך יתר של תושבי מדינות אמנה עם רשות המס בישראל בנסיבות בהן אין מחלוקת אמיתית בדבר הזכאות לפטור ממס. ראוי, אפוא, שרשות המיסים תאמץ פרקטיקה ישימה כגון: הסתמכות על הצהרת המוכר בדבר היותו תושב מדינת אמנה (בדומה לנוהג "הצהרת תושב חוץ" הקיים כיום בבנקים), על מנת לפתור סוגיה זו (ולכל היותר תאפשר המצאת אישור "תושבות מדינת אמנה", לבנקים בלבד, ללא צורך ב"מפגש" עם פקיד המס). פתרון זה מאפשר גם הפחתת שיעור הניכוי במקור מתשלומי ריבית או דיבידנד, בהתאם להוראות אמנת מס רלבנטית.
בשולי הדברים נוסיף כי צפוי באופן מיידי גם תיקון חקיקה מקביל בתקנות מס הכנסה (פטור ממס לריבית המשתלמת על מלוות מדינה), התשס"ה – 2004, כך שיבוטל הפטור על ריבית על מלוות "קצרות מועד" כאמור. ביטול הפטור יבוצע באופן ליניארי יחסית לתקופת צמיחת הריבית.
נכתב ע"י ען"ד לילך אשרוב- רובין