הורים רבים מביעים בפני תסכול מהעובדה שאינם יודעים כיצד להתמודד עם הילדים שלהם. מדובר בילדים אשר מאובחנים לעתים קרובות עם ליקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז ותסמונת אספרגר. ישנו מאבק מתמיד עם ילדים אלו על מנת לשמור עליהם בבית הספר, לעזור להם להתמודד עם שיעורי הבית, עם התקפי של תסכול וכעס, ובאופן כללי, עם רמת האנרגיה שלהם.
המטרה שלי בליווי הורים אלה היא לתת להם נקודת מבט שונה. אני מזכירה להם כי מערכת החינוך מותאמת בעיקר עבור ילדים ''המתאימים לתבנית'' ולא יכולה להתמודד עם דרישות של ילדים שהם ''שונים''. למה אני מתכוונת ''שונה?'' אלו הם ילדים יצירתיים, מוכשרים ואינטליגנטיים, אך מוחם פועל בדרך מעט שונה.
הדרך בה אנו עוזרים לילדים אלה בספורטדוק - המרכז לפסיכולוגיית ספורט, הינה בעזרת כלים מעולם הספורט.
אני רואה את התפקיד של ההורה בארבעה מישורים:
• 1. למצוא את החוזקות של הילד ולטפח אותן - זה יכול להיות ספורט, אמנות, מוזיקה, ספרות, מחשבים ועוד. חוזקה זו תיתן את הביטחון לילד ותעלה את ההערכה העצמית לה הוא זקוק ותסייע לו לפתוח דלתות עבורו כמבוגר.
• 2. למזער נזקים שמערכת החינוך יכולה לגרום על ידי יצירת סטיגמות לילד שמתקשה להשתלב. על ההורים לטפח את היצירתיות של הילד למרות מערכת החינוך.
• 3. לספק לילד כלים כדי שיידע להתמודד טוב יותר עם מתח, תסכול וכעס שהוא פוגש בחיי היומיום שלו.
• 4. למצוא דרך לבלות ולכייף עם הילד. ''לפגוש'' את הילד בעולם שלו וליהנות מהיצירתיות שלו.
ברור שההתמודדות מדי יום עם ילד בעל רמת אנרגיה גבוהה היא לא קלה ומהווה אתגר גדול עבור כל הורה. במאמרים הבאים, אסקור יותר לעומק את הרעיונות שהוזכרו לעיל.
נכתב על ידי ד"ר אלן כ"ץ, ספורטדוק - המרכז לפסיכולוגיית ספורט
ספורטדוק - המרכז לפסיכולוגיית ספורט בשיטת ד''ר אלן כ''ץ http://www.sportdoc.co.il/ href="mailto:contact@sportdoc.co.ilcontact@sportdoc.co.il">">contact@sportdoc.co.il