הרעיון הוא כזה: אנחנו מבלים חלק לא קטן מהזמן שלנו בכביש. חלק בפקקים. חלק בכבישים המהירים. הכביש הוא מיקרוקוסמוס. עכשיו דמיינו מצב שבכל רכב יש מחשב, שכן מותאם להיותו מחשב לכלי רכב. מופעל על ידי קול. לא מצריך השקעת קשב רבה. ובכל מחשב מוקנת רשת חברתית מובנית. רשת חברתית שיועדת לאותו מיקרוקוסמוס.
כל רשת חברתית מוצלחת יוצרת תחושת מרחב ואוריינטציה פנימית וייחודית לה. האוריינטציה הפנימית, גם אם היא אשליה, עדיין יוצרת תחושה של תנועה, קרוב, רחוק, שייך לא שייך, זאת על ידי יצירת מערכת כללים וחוקים.
אם ניקח את פייסבוק לדוגמה, החברים קרובים מהחברים של החברים. העדכונים האחרונים קרובים יותר מהעדכונים הישנים יותר. החברים שכרגע מחוברים, זמינים לשיחה יותר מאלה שאינם מחוברים ואפשר לשלוח להם הודעה אבל לא לצעוק: "היי!". ובכך נברא עולם עם חוקים משלו שדומה לעולם האמיתי. במקום לרדת במעלית עם שקית האשפה, ולנפנף לשלום לשכנה המעצבנת, נכנסים לפייסבוק ועושים "פוק" לאיזה חבר ("חבר"?) שמי בכלל זוכר מתי הפך לכזה.
הרעיון ברשת החברתית הוא שיתוף ושותפות. שותפות לחוויה תוך שיתוף בה של כולם ףסרט שראינו, לינק לתמונה מצחיקה, משהו שעשינו וחיברנו וכל העולם חייב לדעת עליהם, מיד ועכשיו.
אפשר ליישם את הקונספט הזה ברשת החברתית של הכביש. כבר במאמר שפרסמתי ב-2008, ב"קפה דה מרקר", כתבתי שזה אך מתבקש שתהיה רשת חברתית לכלי רכב.
נתחיל באורינטציה שכן היא יוצרת מאוחר יותר את כללי ההתנהגות ואת החוויה.
האוריינטציה על הכביש היא פשוטה: כלי הרכב שלידינו הם "מחוברים כרגע". יהיה צריך להציג על המסך דמות מוקטנת של אותם כלי רכב שמחוברים לרשת החברתית, תוך הצגת המיקום היחסי שלהם, מימין, משאמל, קדימה או מאחור, ולא יזיק להצמיד כינוי שמתאים לז'רגון הכביש: "וולוו אדומה התחבר/ה".
ה"פוק" יחליף את הצופר, והצעת החברות תחליף את ה"חמור! איך אתה נוהג???", שכן ברור לכולנו שמי שצועק "חמור" רוצה בעיקר תשומת לב. ה"לייק" יחליף את נפנוף התודה (למשל, נתנו לך לעבור נתיב, עשה לנהג "לייק"). ובמקום מיילים שמזהירים מסוף העולם, וירוס במסווה של אנטי וירוס ועוד כהנה וכהנה, יועברו בין חברי הרשת אזהרות ("ניידת משטרה אחרי הרמזור", או "פקק בכביש 4").
יתרונות נוספים:
• קבלת תמונת מצב של כלי הרכב מלפנים, דבר המאפשר תכנון טוב יותר של הנסיעה וגם תחושה בטוחה יותר (היעדר אי ודאות).
• מציאת חנייה בקלות. יתרון עצום: המחשב יוכל להציג את כל מקומות החניה הפנויים ברדיוס קרוב, ואין מדובר בחניונים אלא במקומות חניה כחול לבן, או לבן (אם נותרו כאלה), מה שאולי יביא להפחתת מחירי החניונים הגבוהים שנובעים מאי הוודאות.
• עזרה הדדית. כלי רכב שנתקע יוכל בלחיצת כפתור לבקש עזרה ב"פורום".
• בקרת הזרימה בכבישים ומניעת פקקים
• הפיכת חוויית הנהיגה לחוויה חברתית: יצירת קשר עם נהגים, עדכון הדדי באשר למכשולים ועצות ("איך אני מגיע לכביש 6?").
• איתור כלי רכב גנובים.
• משלוח קללות לנהגים בלחיצת כפתור (כדי לשמור על הבטיחות שהיא מעל הכל, יהיה מספיק ללחוץ על F3 כדי לשחרר את הקללה: "יא מניאק. מי לימד אותך לנהוג?").
• יצירת קשרים – רשת חברתית לכל דבר.
• רכב המוצע למכירה יוצג ככזה עם תג מחיר, ובהינף יד אפשר יהיה לסגור עיסקה כמו בEbay. הפרטים יוחלפו. העברת הבעלות תתבצע, והכל בלי לקום מכסא הרכב. אפשר להתממשק לAPI של PayPal.
יזם, ממציא, איש הייטק, מוסיקאי, אב לשתי בנות