השבוע זה קראנו את פרשת קרח (במדבר פרק טז), שאין היא אלא מהפיכת הפייסבוק הראשונה, שלא רק שנכשלה, ועלתה בחיי מנהיגי המהפכה, על נשיהם ובניהם, טפם ורכושם ("וירדו הם וכל אשר להם חיים שאלה ותכס עליהם הארץ ויאבדו מתוך הקהל" במדבר, טז 33):, אלא מצביעה על הקרע שלא ניתן לאיחוי בין תפיסת ממשל המונהג על ידי עילית היודעת מה ואיך טוב לאזרחים (ועוד בשם שמיים/ או אידואולוגיה שהיא האמת האבסלוטית היחידה), לבין שלטון דמוקרטי, בו האזרחים יודעים מה טוב לעצמם, ומיישמים זאת.
למעשה מה היה לנו שם? קמו כל העילית החברתית של העם, ודרשו שקיפות וחלוקת מינויים צודקת, לא רק למשפחה של משה ואהרון. לא רק שעמדו מול משה ואהרון, אלא בפני כל העם, וודאי השתמשו "בפייסבוק" להביע את מורת רוחם מהמינויים שמקבל אחיו של משה ומשפחתו, בעוד שאין דריסת רגל לאחרים.
בניגוד לפרשנויות עם אג'נדה ברורה שאין להמרות פי שליטים/ מנהיגים ואין לערער אחר מעשיהם ושיקול דעתם, הרי קרח, דתן ואבירם, און ועוד, לא מערערים על מנהיגותו של משה, לא רוצים לתפוס את מקומו, אלא הטענות הם כלפי אהרון - איך זה שהוא ומשפחתו זוכה לכל הגודיז של השלטון, ואף לא אחד אחר שלא שייך למשפחה?
קמו ועשו מהפיכת פייסבוק כדבעי. ואכן תראו איך שחשו נחושים ו... צודקים.
ומה משה עושה? הוא קודם תופס פיק ברכיים ולא עונה דבר (ביננו, מה יענה להם? הרי נימוקיהם לגיטימיים!) "וישמע משה ויפל על פניו" (שם, 4). אח"כ אומר בפשטות, ככה זה, זה לא אני אלא הוא (אמר והצביע מן הסתם לשמיים), תריבו איתו, מה אתם רוצים ממני?
ואכן, המהפכה נכשלת. הדמוקרטיה, השקיפות, קול ההמון, האזרח הקטן מושתק בברוטליות ואבדן של המון אזרחים שכל מה שבקשו זה שקיפות ושיוויון.
והמסר: הדמוקרטיה לא מתאימה לכם. אתם קטנים מדי, בעלי דיעה מוגבלת וחסרי הבנה וידע לשלוט ולנהל את חייכם.
כדאי ללמוד מכך משהו, שעם כל הכבוד לפייסבוק, הכח שאנו חשים שעושים לייק על קוטג' / שחיתויות ומה לא, מוגבל הרבה יותר ממה שאנו משלים את עצמנו. כוחות גדולים עומדים ממול, ברציונליזציה שהם יודעים הרבה יותר טוב מה טוב לאזרחים, ושעדיף שאנו, האזרחים הקטנים, נשב בשקט ונקבל הכל בהכנעה. כח זה חזק וגדול ולעיתים אפילו צודק, אך לעיתים גם איום ונורא. ראו את גורלם של קרח וחבריו, אזרחי סוריה דהיום ומי יודע מי עוד בדרך. ראו הוזהרנו.
דר' אברום רותם יועץ פרטי לשילוב טכנולוגיה במערכות חינוך, מרצה ועוסק במדע, בפילוסופיה, בתאולוגיה יהודית כמו גם בפילוסופיה הינדית והיסטוריה, ובקיצור - חי ונושם דעת