בהתמודדות עם משימת ההורות, מאפשר הקואצ'ינג נקודת מבט חדשה, המבוססת על צמיחה אישית והתפתחות של כל בני המשפחה.
כשאנו חושבים רגע, מה הם הכישורים שהיינו מעוניינים להעניק לילדנו, מה הדבר שחשוב לנו ביותר שיהיה להם, נמצא לרוב, בראש הרשימה "אמונה בעצמם ובטחון עצמי", ואכן אלו מהווים תנאי בסיסי להמשך התפתחות, למידה והצלחה.
בכדי לאפשר לילדנו לפתח בטחון עצמי ואמונה ביכולתם ניתן להשתמש בעקרונות הבאים:
? "במה הילד שלי הכי טוב?" או "השענות על נקודות חוזק" - מצאו את הדבר שבו הילד שלכם "הכי טוב בעולם", הדגישו אותו ואפשרו לו להתפתח בתחום זה. שכחו מעקומת הפעמון המפורסמת, לפיה רוב האוכלוסייה ממוצעת, כל אחד יכול להצטיין במשהו, ולילד שלכם מגיע שתאפשרו לו להצטיין בתחום שלו. עיסוק בנקודות החוזק מאפשר חיזוק דימוי עצמי חיובי, וילד שהדימוי העצמי שלו חיובי, ימצא בעצמו את הכוחות להתמודד בהמשך גם עם תחומים בהם קשה לו יותר.
? "בוא נראה מה למדת מזה?" או "החיים כתהליך של צמיחה" - אפשר לבחון אירועים מנקודת מבט של כשלון או הצלחה ואפשר לראות בכל אירוע עוד שלב בלמידה שלנו את עצמנו ואת החיים. הוציאו את המילה כישלון מהמילון שלכם, בכל אירוע לא נעים, חפשו יחד עם הילד את הלמידה מהעניין, והדגישו שהלמידה הזו מהווה הצלחה גדולה בפני עצמה.
? "במי זה תלוי?" או "פיתוח מוקד שליטה פנימי" - חזקו אצל ילדכם את התחושה שיש לו שליטה על המתרחש בחייו. הקפידו בכל מצב להראות לו את אפשרויות התגובה, ונקטו בגישה לפיה, גם אם לא בחרנו את המצב / האירוע באפשרותנו לבחור את דרך ההתייחסות שלנו אליו. ההבנה שאנו קובעים את תוצאות חיינו, הנה אבן יסוד בדרך להתפתחות אדם אחראי ומצליח.
? "מה בעצם חשוב לי, מה אני רוצה?" או "מיקוד מטרות" - כוונו להפרדת העיקר מהטפל, למציאת הדברים החשובים באמת ולחתירה להשגתם. עזרו לילדכם להבחין מה חשוב לו יותר, כוונו אותו לבחור בין אפשרויות שונות מתוך מודעות לרצונותיו, ואפשרו לו לבנות במשך הזמן את "האבנים הגדולות" של חייו.
? "בוא נבדוק את זה" או "שינוי הנחות יסוד" - זהו יחד עם ילדכם את הנחות היסוד שלו, את האמונות המובילות אותו, ובדקו אותן במבחן המציאות. אם הוא אומר "אף אחד לא ירצה לשחק איתי", שאלו אתם: "איך אפשר לבדוק את זה? איך נדע האם באמת זה כך?" ועודדו אותו לפעול עפ"י התשובה. למדו את ילדכם כי המציאות הנה לעיתים קרובות סובייקטיבית וכי חשוב לבחון ולבדוק את הדברים.
? "להיות הורה מתאמן" או "תנו דוגמא אישית" - ילדים לומדים בעיקר באמצעות חיקוי. הגשימו את המטרות שלכם, היו מודעים לנקודות החוזק שלכם והביאו אותן לידי ביטוי, פעלו בעצמכם עפ"י העקרונות שלמעלה, ושתפו את הילדים בדרך החשיבה והפעולה שלכם. שדרו כי אתם אחראים למתרחש בחייכם, וכי אתם שולטים בתוצאות. קחו אחריות מלאה על החלק שלכם במערכות היחסים במשפחה, אל דאגה - המסר כבר יחלחל הלאה....
כשאנו חושבים רגע, מה הם הכישורים שהיינו מעוניינים להעניק לילדנו, מה הדבר שחשוב לנו ביותר שיהיה להם, נמצא לרוב, בראש הרשימה "אמונה בעצמם ובטחון עצמי", ואכן אלו מהווים תנאי בסיסי להמשך התפתחות, למידה והצלחה.
בכדי לאפשר לילדנו לפתח בטחון עצמי ואמונה ביכולתם ניתן להשתמש בעקרונות הבאים:
? "במה הילד שלי הכי טוב?" או "השענות על נקודות חוזק" - מצאו את הדבר שבו הילד שלכם "הכי טוב בעולם", הדגישו אותו ואפשרו לו להתפתח בתחום זה. שכחו מעקומת הפעמון המפורסמת, לפיה רוב האוכלוסייה ממוצעת, כל אחד יכול להצטיין במשהו, ולילד שלכם מגיע שתאפשרו לו להצטיין בתחום שלו. עיסוק בנקודות החוזק מאפשר חיזוק דימוי עצמי חיובי, וילד שהדימוי העצמי שלו חיובי, ימצא בעצמו את הכוחות להתמודד בהמשך גם עם תחומים בהם קשה לו יותר.
? "בוא נראה מה למדת מזה?" או "החיים כתהליך של צמיחה" - אפשר לבחון אירועים מנקודת מבט של כשלון או הצלחה ואפשר לראות בכל אירוע עוד שלב בלמידה שלנו את עצמנו ואת החיים. הוציאו את המילה כישלון מהמילון שלכם, בכל אירוע לא נעים, חפשו יחד עם הילד את הלמידה מהעניין, והדגישו שהלמידה הזו מהווה הצלחה גדולה בפני עצמה.
? "במי זה תלוי?" או "פיתוח מוקד שליטה פנימי" - חזקו אצל ילדכם את התחושה שיש לו שליטה על המתרחש בחייו. הקפידו בכל מצב להראות לו את אפשרויות התגובה, ונקטו בגישה לפיה, גם אם לא בחרנו את המצב / האירוע באפשרותנו לבחור את דרך ההתייחסות שלנו אליו. ההבנה שאנו קובעים את תוצאות חיינו, הנה אבן יסוד בדרך להתפתחות אדם אחראי ומצליח.
? "מה בעצם חשוב לי, מה אני רוצה?" או "מיקוד מטרות" - כוונו להפרדת העיקר מהטפל, למציאת הדברים החשובים באמת ולחתירה להשגתם. עזרו לילדכם להבחין מה חשוב לו יותר, כוונו אותו לבחור בין אפשרויות שונות מתוך מודעות לרצונותיו, ואפשרו לו לבנות במשך הזמן את "האבנים הגדולות" של חייו.
? "בוא נבדוק את זה" או "שינוי הנחות יסוד" - זהו יחד עם ילדכם את הנחות היסוד שלו, את האמונות המובילות אותו, ובדקו אותן במבחן המציאות. אם הוא אומר "אף אחד לא ירצה לשחק איתי", שאלו אתם: "איך אפשר לבדוק את זה? איך נדע האם באמת זה כך?" ועודדו אותו לפעול עפ"י התשובה. למדו את ילדכם כי המציאות הנה לעיתים קרובות סובייקטיבית וכי חשוב לבחון ולבדוק את הדברים.
? "להיות הורה מתאמן" או "תנו דוגמא אישית" - ילדים לומדים בעיקר באמצעות חיקוי. הגשימו את המטרות שלכם, היו מודעים לנקודות החוזק שלכם והביאו אותן לידי ביטוי, פעלו בעצמכם עפ"י העקרונות שלמעלה, ושתפו את הילדים בדרך החשיבה והפעולה שלכם. שדרו כי אתם אחראים למתרחש בחייכם, וכי אתם שולטים בתוצאות. קחו אחריות מלאה על החלק שלכם במערכות היחסים במשפחה, אל דאגה - המסר כבר יחלחל הלאה....