מיקור חוץ היא שיטת ניהול מקובלת מזה עשרות שנים שבבסיסה הרעיון להוצאת פעילויות תפעוליות של משרד או ארגון אל גורמי חוץ או קבלנים. עד היום יושמה השיטה בעיקר בתחומי כוח אדם, מערכות מידע ותקשוב. בעידן החדש אין גבול לתחומים אותם ניתן לבצע בחוץ, אצל מומחים, ובייחוד שיווק ומכירות - המצויים בלב ליבת עתיד הארגון.
ישנם מספר יתרונות להוצאת פעילויות השיווק והמכירה לגורמי חוץ – וביניהם מיקוד הארגון בתחומי ליבת העסק, ייעול, הגברת המוטיבציה והתחרות בקרב עובדי הארגון הקיימים. שיפור האיכות, חסכון, אפשרות תשלום על בסיס הצלחה בלבד, בניית תשתית לשיווק ומכירה ללא עלויות הקמה, עלויות העסקה, עלויות נלוות או ללא יחסי עובד-מעביד. גם הצורך להשתמש באנשי מקצוע בתחום, שהם בעלי ידע עדכני וניסיון מעשי נרחב, או גישה למאגרי מידע פנימיים משנים את התמונה מקצה אל קצה, ומאפשרים להנהלת הארגון לקבל תקציר מנהלים שיווקי עדכני ומעובד, וייעוץ אסטרטגי עסקי.
יותר ויותר ארגונים גדולים ומשרדי ממשלה משתמשים במיקור חוץ בתחום השיווק והמכירות - אי לכך יותר ויותר חברות מוצלחות התברגו לראש רשימת הספקים החיצוניים ומשמשות כקבלן חוץ בתחומי הפעילות הייחודיים להם. בארצות הברית ההכנסה ממיקור חוץ של שירותים אל מחוץ לארצות הברית הסתכם ב-6 שנים האחרונות בלמעלה מ-300 מיליארד דולר!
תחום השיווק והמכירות מוצף במידע, והצורך לאבחן בצורה מדויקת היכן להשקיע את משאבי השיווק והמכירה מחייב מיומנויות אבחון וניתוח מעולים, על מנת לאתר את דפוסי ההתנהגות והרכישה של הצרכנים המתאימים, לפי פלחי השוק המדויקים ולוודא שפעילות השיווק והמכירה הינה יעילה וממוקדת לקוח.
משבר, ירידה תלולה במכירות והתנהגות "פרועה" של מתחרים, מחייבים לעיתים בחירה בגוף מקצועי חיצוני שאמון ומנוסה בתחום השיווק והמכירות ויכול לתת פתרון מהיר ומוצלח לצרכי הארגון.
שותף ולא ספק שירות, הוא סוד הקסם בעידן החדש של מיקור חוץ: מבלי להפחית מהחשיבות הרבה של מעורבות אישית של ההנהלה הבכירה בתכנון אסטרטגי ובהובלת התרבות הארגונית – בחירת שותף מיקור חוץ מקצועי וותיק בתחום, שיתוגמל על בסיס הצלחה, תיתן לשותפות לייצר ערך מוסף הדדי לאורך תקופה ארוכת טווח.
___________________________________________________________________
על הכותב: אבי שוורץ - מנכ"ל ובעלים בקבוצת שני שניר
אבי שוורץ, מנכ"ל ובעלים, קבוצת שני שניר