828הכל אודות חווה-מרי אור-תיאטרון באר שבע
צילומים-אלי ליאון
"חוכמת איב"הנו סיפור קצר שכתבה הסופרת האמריקאית מרי אור.
מבוסס על סיפור קצר זה נוצר ב1950 סרט בהשתתפות השחקנית המהוללת בטי דיוויס ,סרט שזכה בשישה פרסי אוסקר וגם לתואר הסרט הטוב ביותר של השנה.
שם הסרט היה "הכל אודות חווה".
כעת תיאטרון באר שבע מעלה את הסיפור הקצר של מרי אור על בימתו.
המחזה מספר על שחקנית ברודווי מזדקנת(רמה מסינגר) אך ידועה ביותר ומפורסמת בשם מרגו צ'נינג.
מעריצה צעירה בשם איב(יונית טובי) מבקשת לפגוש את השחקנית אחרי שראתה את ההצגה בה היא השתתפה יותר מ50 פעם.
מרגו מתרשמת מהצעירה ומציעה לה להיות העוזרת האישית שלה.
בצורה זו איב נכנסת לסביבתה הקרובה של מרגו ,לומדת את תפקידיה בע'פ ,מחקה את התנהגותה,לובשת את שמלותיה עד שבסופו של דבר מאיימת על הקריירה של מרגו.
אייב הנראית כבחורה צעירה תמימה,מעריצה מושבעת שכל מה שמענין אותה זה להיות ליד השחקנית המפורסמת,
מתגלה כערמומית,מלאת תחבולות ועם מטרה אחת לרשת את מקומה של מרגו ולקחת ממנה את כל תפקידיה כולל המאהב שלה,חברים ופירסומה.
היא מתכננת להיות המחליפה שלה כדי שהביקורת תוכל לראות אותה.בתחבולה היא מצליחה להופיעה במקומה בבכורה,זוכה להצלחה והופכת להיות שחקנית מפורסמת עד שקורה לה מה שהיא עשתה למרגו.
אין חשיבות לזמן ההתרחשות של המחזה.הוא אוניברסלי,דברים דומים קורים בכל עת.אין מנוס מהזיקנה והאדם אינו יכול לצפות להיות מפורסם לנצח.
ההצגה מאפשרת לנו הצצה על המתרחש מאחורי הקלעים בתיאטרון,האינטריגות,הקנאה,חוסר האמון וחוסר הבטחון של השחקן גם המפורסם ביותר.
איב בתחילה נבוכה,ביישנית,נחבאת אל הכלים אך אוהבת לדבר,לספר,להגזים,להתפאר.
ההתקדמות האישית שלה באה במקום הראשון.אין אצלה ערך לנאמנות,ליושר,לתודה.היא מחזירה רעה כנגד טובה.
איב משקרת בכל.היתה לה אמביציה מטורפת שבסופו של דבר הצליחה וניצחה.
ראיתי את יונית טובי בתפקיד פיאף עוד בהיותה תלמידה בבית צבי.הערכתי את כשרונה. היא היתה שם נפלאה כפיאף וגם הבעתי את הערכתי זו אליה בצורה מסויימת ובאופן אישי.היא היתה פיאף מושלמת גם כאשר המחזה הוצג בתיאטרון באר שבע.
ב"הכל אודות חווה" היא היתה צריכה להיות בהתחלה תמימה ,נבוכה,וכו' ומשך הזמן לקבל את הביטחון העצמי,להיות חזקה,להתנהג אחרת,התנהגות שונה.חייב היה לחול שינוי כל שהוא.
עם כל הערכתי אליה והיא רבה, לא הרגשתי כל שינוי כזה.היא המשיכה להיות התמימה,הנבוכה למרות המעשים שעשתה ושדרשו התנהגות אחרת,שינוי בהתנהגות שלא נראה לעין.
מרגו קריין היתה הפרימדונה.השחקנית המפורסמת.
לפנינו התגלתה שחקנית המרשה לעצמה בזכות פרסומה וכשרונה לאמלל אנשים.היא הפכה לבילתי נסבלת עד כדי כך שהסובבים אותה,האנשים הקרובים לה ביותר אמרו עליה כי הם לא כועסים כי מכירים אותה היטב.
להיות שחקנית מפורסמת הוא כנראה דבר אכזרי הן לשחקנית עצמה והן לסובבים אותה.
רמה מסינגר ששיחקה את מרגו הצליחה להראות במשחקה את כל התכונות הללו.
אומר הבמאי בהצגה שכישרון מאלץ אותו לסבול את הטיפוסים הגרועים ביותר.הפעם הקהל לא "סבל"מרמה מסינגר.הקהל היה איתה,ריחם עליה,השתתף בצערה,סימפט אותה ונהנה ממשחקה.
שאר השחקנים היו כולם טובים מאוד.אלון אופיר כמבקר היה חלקלק,משעשע,ירון ברובינסקי היה מאהב טוב,אמיר קריאף כמחזאי היה כרגיל נהדר, שירי גולן כאישתו הלכה אחריו.אורה מאירסון כלילה המשרתת היתה טובה מאוד והכניסה קצת הומור למחזה הרציני.השתתפו עוד בתפקידים משניים רבים אדר סידליק,ליאור בסון,עידן אבישר וקובי אדרת.
איה קפלן ביימה את ההצגה וביחד עם ניר ארז עיבדה את המחזה.
הבימוי היה טוב מאוד,שוטף.הראה את העיקר ללא כל סטיות לצדדים,מעמד רדף מעמד,היה בקצב הנכון והעמדה מעולה.
עיצבה את התפאורה יהודית אהרון בצבעים בהירים ופאר מסויים.החלפתה בסצינות השונות היתה מהירה ופרקטית ביותר.
התלבושות הנאות והמפוארות עוצבו על ידי מוני מדניק והתאורה הנכונה על ידי עמיר ברנר.
על התנועה היה אחראי עוז מורג.
היתה זו הפקה של סיפור על תאווה ללא רסן,על נשיות,גאוה,על המתרחש מאחורי הקלעים של התיאטרון ועל חייו של שחקן מפורסם שחושש מלהזדקן והרוצה לשמור על תהילתו לנצח.
לראות או לא לראות:הצגה של מחזה טוב בבימוי עשוי מצויין וביצוע טוב של משתתפי ההצגה.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 30/6/2011 09:21
אלי
leonely@gmail.com
טל03-6856786
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ'יוסי גמזו וחומר אחר.
ביקורות שהתפרסמו לפני 1.6.10 אפשר לראות רק באתר שבו פורסמו.באתרי אפשר גם לראות תמונות רבות מהאירועים עליהם כתבתי.
הכתובת www.elybikoret.022.co.il