טיפול רגשי הוא מונח חדש יחסית בתרבות שלנו, אשר רק לפני כמה מאות שנים החלה לדבר במונחים של רגשות ונפש, והטיפול שניתן לעשות בתחומים אלו. כך, טיפולים רגשיים שונים מוענקים כיום בצורות שונות ומעניינות לאינספור אנשים בכל רחבי העולם, וביניהם גם לא מעט ילדים, אשר נמצאים בגילאים בהם מצבם הנפשי עשוי להשפיע באופן ניכר על עיצוב האישיות שלהם, ולכן זקוקים אולי יותר מכל לתמיכה והנחייה נפשית מתאימה.
בעוד טיפול רגשי לילדים ניתן בכל מיני מדינות בכל רחבי העולם ובכל מיני תצורות שונות, עולה הסוגיה המעניינת של ההבדלים העקרוניים בין שיטות הטיפול הרגשי לילדים הנפוצות במדינות המזרח הרחוק לבין השיטו הנהוגות בעולם המערבי, אליו משתייכת ישראל. בדיוק כפי שקיים הבדל עצום בין שיטות הרפואה האלטרנטיביות אשר מגיעות מן המזרח הרחוק לבין שיטות הטיפול והרפואה הקונבנציונאלית – מערבית, כך גם בתחום הטיפול הרגשי בכלל, והטיפול הרגשי בילדים בפרט, קיים הבדל עצום ומעניין.
פסיכולוג ואבחון ליקויי למידה מול יוגה ומדיטציה יומיומית
למעשה, האופן בו מעניקים טיפול נפשי לילדים בתרבויות המזרח שונה לחלוטין מזה הנהוג בישראל ובעולם המערבי, כמו תחומים רבים נוספים בהם ניכר הבדל מהותי של שמיים וארץ בין העולם המערבי למזרחי. בעוד במרבית מדינות העולם המערבי דרכי הטיפול הרגשי הנפוצות והמוכרות יותר בילדים כוללות אבחונים שונים של ליקויי למידה פגישות עם פסיכולוגים ומטפלים של ילדים וגם הענקת תרופות שונות בכמויות עצומות (דוגמת ה"ריטלין" ודומיו הכובשים בסערה את העולם המערבי...), במקומות רבים במזרח הרחוק מטפלים בילדים בדרכים שונות לגמרי.
למשל, בהודו ומדינות נוספות במזרח הרחוק כוללות תכניות הלימודים בבתי הספר שיעורי יוגה ומדיטציה שבועיים, האמורים לספק לילדים הזדמנות להירגע ולתרגל את התורות העתיקות הללו, אשר השפעתן החיובית על נפש האדם הינה מוכחת ומוכרת גם בעולם המערבי ובישראל. אין באמור ניסיון להתיימר ולדבר בשמו של מחקר מדעי מעמיק כזה או אחר, אך אולי ניתן בכל זאת לנסות ולהסיק כי הכנסת שיטות טיפול אלו למסגרת תכנית בלימודים של כל הילדים כבר מגילאים צעירים ביותר היא סוג של טיפול נפשי מקדים ומונע המוענק לכלל התלמידים, ובתקווה מסייע להם להימנע מבעיות נפשיות שונות בהמשך דרכם.
מלבד לכך, כמובן שכמות התרופות הכימיות הניתנות לילדים במדינות המזרח נמוכה בהרבה מזו הניתנת במדינות המערב, מה שלדעתם של יותר ויותר אנשים במדינות המערב מהווה יתרון מובהק לטובת המזרח (כלומר – פחות תרופות הנרשמות באופן כמעט אוטומאטי לילדים – יותר טוב...).
כל זה לא אומר שאופן הטיפול הרגשי בילדים במדינות המזרח הוא טוב ויעיל יותר מזה של מדינות המערב, אלא רק שישנם הרבה דברים ששני העולמות הללו יכולים ללמוד אחד מן השני. בניגוד למה שאנשים רבים חושבים אצלנו – לא תמיד דרכי הטיפול המערביות הן הטובות ביותר באופן מוחלט וחד משמעי...
צוות כותבי מאמרים