חשוב לדבר עם הילדים על הפרעת קשב וריכוז
ADHD היא תסמונת ביולוגית, נוירו-התנהגותית, בעלת תוקף מדעי. נחשבת לאחת ההפרעות הנחקרות ביותר בעולם . מדובר באוסף של מאפיינים והתנהגויות שקיימות אצל אנשים רבים, אך אצל בעלי ADHD הן מוקצנות בעוצמה ובאינטנסיביות לכן פוגעות באיכות החיים.
הורים עוברים תהליך מבלבל וכואב כדי למצוא תשובות שיסבירו את התנהגויותיו של ילדם . פעמים רבות ההבנה שיש להתנהגויות סיבה נוירולוגית והילד והוריו אינם אשמים , מקלה עליהם מאוד .
גם לילדים חשוב מאוד להבין מה קורה להם כדי להקל על הקשיים שהם חווים.
במפגשי אימון עם ילדים זיהיתי שאת המושג ששמעו מהוריהם "הפרעת קשב וריכוז" הם מבינים באופן מילולית פרקטי: "קשה לי לשבת ולהקשיב בכיתה" . אך תובנה זו לא מבהירה להם את : הקשר להתפרצויות הזעם , לקשיי האירגון, לדחיינות, לקשיים החברתיים ולעוד מאפיינים שמקשים על חייהם.
תובנה מבלבלת נוספת זיהיתי אצל ילדים שלוקחים תרופה לקשב וריכוז,. הם מצפים שבלקיחת התרופה תיפתר הבעיה . אך כשזה לא קורה זה מבלבל.. לעיתים הילדים חושבים: "אם התרופה לא מרפאה את הפרעת הקשב..אולי יש לי מחלה יותר קשה? " הם לא מבינים שהתרופה ניתנת למספר שעות וברגע שמופרשת מהגוף חוזרת ההתנהגות הרגילה . הם לא מבינים שהתרופה לא מטפלת בכל הסימפטומים.
באין תמיכה והדרכה לילדים עם הפרעת קשב, מחשבות רבות מטרידות את מוחם ובאין תשובות הם משלימים את המידע מדימיונם. הדימיון כידוע מאוד מקצין את התמונה לרעה.
אחת הדרכים לשינוי והרגעה היא לשוחח איתם :
- להבין את הפרעת הקשב היחודית שלהם.
- לעזור להם לפתח דרכים יעילות להתמודד עם קשיים וליצור הרגלים חדשים.
- לעזור להם לזהות את החוזקות שלא הוערכו לפני כן, שיהפכו להיות המקפצה להצלחה. חשוב לשנות את הדיבור הפנימי לחיובי . "בטחון עצמי הוא כמו קיר לבנים ככל שמשקיעים יותר בביסוס הביטחון העצמי הקיר חזק יותר."(דר' גימפל).
מאוד חשוב לדבר עם הילדים כדי להוריד אשמה ולהוציא אותם ממעגל הכישלון.
בהצלחה וכמו תמיד אשמח מאוד לשמוע תגובות והצעות נוספות
שרה אליהו מאמנת להעצמה ותקשורת בין אישית, מומחית בהתמודדות עם מאפייני קשב וריכוז ADHD בילדים ומבוגרים 0523491825 coachingu@live.com