האימון (coaching), הפך להרבה מעבר לעניין אופנתי חולף, הוא הולך ומתמסד הן בתחום הארגוני והן ככלי לקידום מטרות אישיות. מדובר בתהליך ממוקד הכולל סדרה קצרה של מפגשים,העוזר למתאמן להגיע מהנקודה בה הוא מצוי לנקודה אותה הוא שואף להשיג.
אחד הנושאים הפופולאריים באימון האישי, הוא הנושא המשפחתי. מאמנים מקיימים כיום אימון להורים, לילדים, למתבגרים ואימון קבוצתי למשפחה. ברצוני לפרוס בפניכם חלק מעקרונות האימון האישי, אותם אני ממליץ להורים, לאמץ ככלי אפקטיבי לקידום התא המשפחתי:
* קבלה של ההורה את עצמו, את בן זוגו והילדים. אדם חייב לראות את עצמו ובני משפחתו כפי שהם: ללא שפיטה, ללא האשמות, ללא הצדקות. רק מתוך עמדה כזו לעצמך ולשותפיך במשפחה, תוכל לצאת לדרך השינוי החיובי במשפחתך.
* הקשבה אמיתית- לא שמיעה בהיסח הדעת ולא על מנת לצאת ידי חובה, אלא מתוך שותפות מלאה וכנה המכבדת את כול בני המשפחה.
* רגשות ומשמעותם- המשפחה היא המקום בו אדם יכול להיות אוטנטי ולבטא את רגשותיו באופן חופשי. ההורים חייבים להתאמן בזיהוי רגשותיהם ורגשות ילדיהם, ולאמן את ילדיהם לזהות רגשות. יכולת זיהוי הרגשות, היא הבסיס להבנת ההתנהגויות ולאפשרות לשנותן. תפקיד נוסף הוא אימון לוויסות הרגשות ולאיזון הולם בין הרגש והשכל.
* חיפוש אחר החיובי, ללא התעלמות מקשיים ומכשולים- האימון נובע מגישת הפסיכולוגיה החיובית. כדי להגיע לשלמות ואושר, יש לאמץ גישה חיובית לחיים. על ההורים להאמין ביכולת השינוי של בני המשפחה. בהתמודדות חיובית עם קשיים אובייקטיביים, יש לנצל את החוזקות של כול אחד מבני המשפחה להתגברות על החולשות והקשיים.
* שמירה על "התפקידים"- שותפות ,קבלה, הקשבה, אין פירושם התעלמות מהתפקידים השונים של ההורה ושל הילד. הורים אינם חברים, הם מנהיגי המשפחה ועליהם החובה לעזור לילדים להפוך למבוגרים בעצמם. הם האחראים להורות לילדיהם כישורים אינטלקטואליים ורגשיים, כדי שישיגו את מטרותיהם בחיים.
* הצבת מטרות, יעדים, תכנון דרכי הפעולה ונקיטת פעולות עקביות להשגתם. האימון דוגל בשאילת שאלות, בחשיבה, בתכנון, אך כול אלה לבדם לא יובילו לשינוי המצופה ללא נקיטת פעולות מעשיות.
* יציאה "ממצב אוטומט"- האימון האישי מאפשר לבחון, את ההתנהגויות האוטומטיות של המתאמן ולפתח מגוון התנהגויות רחב שיענה טוב יותר למצבים המשתנים. להורה המאמן תפקיד לפתח ראייה רב מימדית זו, המתנתקת "מאוטומט ההרגלים", הן אצלו והן אצל בן הזוג והילדים.
* ניהול "שיחות משפחתיות" יזומות, פתוחות, "בגובה העיניים" -זהו כלי חשוב המאפשר לכול בן משפחה להציג את עמדותיו ורגשותיו בהתאם לעקרונות האימון שהוזכרו לעיל. יש למסד מפגשים אלה ולקבוע מסגרת מוסכמת לקיומם. להורה המאמן תפקיד בהנחיית השיחה, כך שתשמש מודל לתקשורת אפקטיבית ולפתרון מוצלח של בעיות.
המשפחה היא הדבר היקר מכול, הילדים הם היהלומים שבכתר. כדי שיהיו לבוגרים עצמאיים, השולטים במעשיהם ובוחרים את הבחירות הנכונות שיאפשרו להם להגשים את חלומותיהם, מוטלת על ההורים החובה להעניק להם את הכלים הראויים לכך.
רכישת עקרונות האימון ותרגול מיומנויותיו, בתהליך אימון אישי עם מאמן מקצועי, היא אמצעי זמין ויעיל לפיתוח מנהיגות הורית שתסייע לכם ההורים להגשים את חזונכם המשפחתי, תוך הטמעת הערכים החשובים לכם.
אימון מקצועי למתבגרים, הוא תהליך משלים ל"אימון ההורי" בבית. המאמן בהיותו גורם חיצוני וניטרלי יכול להוביל תהליך אובייקטיבי, תוך שימוש בניסיונו והכשרתו המקצועית כמאמן.
מאת משה גליקסמן- מאמן אישי להורים ומתבגרים, מנהיגות חינוכית קרירה ולימודים.
משה גליקסמן- מאמן אישי להורים ומתבגרים, מנהיגות חינוכית קרירה ולימודים.
בוגר קורס האימון למנהיגות ומצוינות של בר-אילן, סוציולוג, M.A בחינוך,
בוגר התכנית הדו-שנתית להנחיית קבוצות של אוניברסיטת ת"א, עמית בלשכת המאמנים הישראלית.
פיקד על המכון להכשרת מפקדים בבית הספר למנהיגות של צה"ל
הקים וניהל את תיכון "אנקורי" ברעננה וכיום מנהל מחלקת חינוך ברשות מקומית.
מייל לתגובות: moshe_coach@walla.com
אתר אישי : http://www.metaplim.co.il/GLIKS-COACH
בוגר קורס האימון למנהיגות ומצוינות של בר-אילן, סוציולוג, M.A בחינוך,
בוגר התכנית הדו-שנתית להנחיית קבוצות של אוניברסיטת ת"א, עמית בלשכת המאמנים הישראלית.
פיקד על המכון להכשרת מפקדים בבית הספר למנהיגות של צה"ל
הקים וניהל את תיכון "אנקורי" ברעננה וכיום מנהל מחלקת חינוך ברשות מקומית.
מייל לתגובות: moshe_coach@walla.com
אתר אישי : http://www.metaplim.co.il/GLIKS-COACH