אחד ממאפייני הפרעת קשב הוא : מלחמה על הצדק. השאלה הניצחית להיות חכם או צודק לא עוצרת אותם מתגובה על מה שנתפס ביניהם כ"לא פיייר" . הם ילחמו עד חורמה על הצדק כפי שהם רואים אותו גם אם עמידה איתנה זו תביא אותם להסתבכות עם הסובבים איתם .
סיפור לדוגמא:
משפחתו של יוסי תכננה ליום שבת טיול בכרמל , ההתרגשות היתה גדולה, הכינו ציוד: מזון, משחקים, בגדים מתאימים. כולם שמחים ומאושרים לקראת הכיף הגדול שצפוי להם. בערבו של יום שישי החל לרדת גשם זלעפות שהמשיך לשבת. ההורים החליטו שאין ברירה את הטיול לכרמל יש לבטל.
בבוקר התעורר יוסי, התלבש בהתרגשות לקראת הטיול. אך לא הבין מדוע יש לבטלו , הוא החל לכעוס, לצעוק ולבכות : "אבל זה לא פייר, אני אמרתי לכל החברים שלי שהיום אני נוסע, תמיד אתם מבטלים דברים כיפיים, אז נלך במקומות לא רטובים, אני לא מוכן...זה לא פייר, אתם תמיד כאלה...אף פעם לא עושים דברים כיפיים, רק אחרים עושים...אני שונא אותכם, אוף למה יש לי הורים כאלה...."
בסיפור מתמודד הילד עם 2 מאפיינים של הפרעת קשב: הקושי להתמודד עם שינויים ומלחמת צדק. במצבים של "מלחמת צדק" תשמעו רבות את האמירה הכל כך משכנעת:" אבל זה לא פיר..." מלווה במלחמת חורמה במה שנראה להם כחוסר צדק משווע. הם נלחמים בכל הכלים האפשריים: צועקים, מרביצים, מתווכחים עם מבוגרים בעלי סמכות ...כי "זה לא פייר"..
במצבים אלו חווים המבוגרים עלבון, עירעור סמכות, חוצפה. המבוגר אומר לעצמו "איך הוא מרשה לעצמו לדבר אלי כך, אני אבא/מורה שלו . הוא לא מעריך את כל מה שאני עושה למענו, "אלי הוא לא ידבר כך!" תפיסת המבוגר את החוויה כמשפילה, נובעת מכך שהוא לוקח את הדברים באופן אישי, חש שכל הנאמר נאמר כנגדו: חוסר אהבה והערכה, התרסה על סמכותו, זילזול...
כתוצאה מתחושותיו של המבוגר הוא מפעיל מנגנוני התגווננות ומוציא לפועל את כלי המלחמה שלו....
מהתנגשות זו יוצאים 2 הצדדים מותשים ופגועים.
ההבנה שאחד ממאפייני הפרעת קשב הוא השמירה על צדק, מאפשרת למבוגר להתנהל אחרת. להבין שבמצבים כאלו הילד לא בשליטה, כי תחושתו שנעשה עוול נוראי גורמת לו להתפרצות .
כדי לנהל מצבים אלו יש להתייחס לשני שלבים:
• במיידי, במהלך ההתפרצות, לפני שנבננו כלים חדשים:
א. הבנה שברגעים אלו מאפייני הפרעת קשב מנהלים אותו . חשוב לשמור שהתנהגויותיו לא יפגעו בעצמו או באחרים.
ב. להרגע, לקחת אוויר, לאפשר לו להרגע בדרך המקובלת עליו.
• בניית שפה והתמודדות חדשה :
א. לדבר על מאפיין חוסר הצדק שנובע מהפרעת הקשב ולהציג את הפן היפה והבעייתי במאפיין זה:
1. לציין את היופי ב"לוחם צדק" באמצעות דוגמאות חיוביות שזיהיתם בהתנהגותו.
2. להבהיר שהצדק הוא יחסי וקיימות נקודות ראות שונות של אותו ארוע.
• לפתח איתו ארגז כלים חדש ובו מגוון דרכים מקובלות להתמודדות עם מה שנראה בעיניו כחוסר צדק
• להכיר בקושי איתו הוא מתמודד - לזכור לפרגן לו על התמודדות ובחירה בדרכי תגובה נכונות .
שרה אליהו מאמנת אישית ומומחית בהתמודדות עם מאפייני קשב וריכוז ADHD בילדים ומבוגרים 0523491825 coachingu@live.com אתר: http://saraeli.coi.co.il/