תילתן ערכות למידה בע"מ www.tiltan.com
טיפ תילתן - פעילות מים מתמטית לעידוד אומדן והשערות
בימות הקיץ החמים פעילות במים חוויית היא דרך מצויינת להפיג את החום והשעמום.
הפעילויות המוצעות הן פעילויות מתמטיות אשר מעודדות את הילדים לאמוד ולשער.
החומרים המוצעים הם זמינים לכל ומיכלי המחזור מזמנים לנו שפע של בקבוקים בנפחים שונים.
פעילות ראשונה
חומרים וכלים
בקבוקים בעלי צורה שונה בנפח ליטר וחצי.
כוסות בעלות נפח זהה
משפך
כלי כתיבה
"האם בכול הבקבוקים למרות השוני בצורה ובגובה יתמלאו באותו מספר של כוסות ?"
כל ילד ישער כמה כוסות יכנסו לבקבוק שלו. כדאי לרשום את האומדנים. ו
כמובן לנסות ולבדוק .באופן די מפתיע כל בקבוקי הליטר וחצי מכילים אותו מספר כוסות למרות השוני בגובה ובצורה.
פעילות שניה
מה יקרה אם נשנה את הנפח של הכוסות וניתן כוסות שונות לכל ילד.
שוב כדאי וחשוב לנסות לאמוד ולהעריך כמה כוסות ימלאו את הבקבוק .ולרשום את ההשערות של הילדים המתנסים.
"מדוע כמות הכוסות הנדרשת למלא מיכל השתנתה בכוסות בנפח שונה?"
פעילות שלישית
חומרים וכלים
בקבוק בעל נפח ליטר/ שקית חלב /מיכל חלב עדיף מיכל שקוף
בקבוק שני ליטר
ומיכל 4 ליטר עדיף שקוף.
משפך
כלי כתיבה
"כמה בקבוקי ליטר יכנסו בכל אחד מן הבקבוקים.?"
כדאי לרשום את האומדנים של הילדים ולהתנסות.
פעילות רביעית
חומרים וכלים
כלי כתיבה
לאור ההתנסויות הקודמות כמה כוסות ימלאו מיכלים בעלי נפחים שונים ליטר, 2 ליטר, ו4 ליטר.
בפעילות זו ניתן לשלב אסטרטגיות חשיבה ושאלות מנחות על מנת לעזור לילד לבצע אומדן.
שאלות מנחות
"אם בבקבוק של ליטר ניכנסו 5 כוסות אז מה יקרה בבקבוק של שני ליטר יהיה יותר או פחות?"
"כמה אתה חושב כוסות ימלאו את הבקבוק , אולי אפשר לצייר את האומדן שיעזור לחשב?"
להורה המעשיר קצת העשרה
תפקיד המבוגר המתווך את הפעילות להעשיר את עולם המושגים של הילד , הפניית תשומת ליבו לתופעות תוך התייחסות לפעילויות שהם התנסה.
המטרה לעזור לילד לבצע אומדן בגיל הגן האומדן נעשה עדיין ברמת ההתנסות והחוויה מתוך הפעילות אותן הוא מבצע. חשוב לכבד האמירה של הילד גם אם האומדן רחוק מהאומדן אותו אנחנו משערים.
תוך התנסות הילד יצבור התנסויות שיולידו את ניסיון החיים .כל פעילות מזמנת הסקת מסקנות
ניתן לסכם כל פעילות ולהסיק מהן מסקנות, פעילויות אלו יוכלו לכוון אותנו לשימוש בעתיד בכלים מכויילים.
בגיל הגן ניתן לערוך פעילות מכוונת ושיטתית לאומדן/ השערה לניסויים, למדידה ולהסקת מסקנות.
למי שמחפש פעילויות מים נוספות ניתן למצוא בספרים
שוקע או שט מדע באמבט
קרצף ולמד מדע באמבט
שלכן,
אתי סדן
טיפ תילתן - פעילות מים מתמטית לעידוד אומדן והשערות
בימות הקיץ החמים פעילות במים חוויית היא דרך מצויינת להפיג את החום והשעמום.
הפעילויות המוצעות הן פעילויות מתמטיות אשר מעודדות את הילדים לאמוד ולשער.
החומרים המוצעים הם זמינים לכל ומיכלי המחזור מזמנים לנו שפע של בקבוקים בנפחים שונים.
פעילות ראשונה
חומרים וכלים
בקבוקים בעלי צורה שונה בנפח ליטר וחצי.
כוסות בעלות נפח זהה
משפך
כלי כתיבה
"האם בכול הבקבוקים למרות השוני בצורה ובגובה יתמלאו באותו מספר של כוסות ?"
כל ילד ישער כמה כוסות יכנסו לבקבוק שלו. כדאי לרשום את האומדנים. ו
כמובן לנסות ולבדוק .באופן די מפתיע כל בקבוקי הליטר וחצי מכילים אותו מספר כוסות למרות השוני בגובה ובצורה.
פעילות שניה
מה יקרה אם נשנה את הנפח של הכוסות וניתן כוסות שונות לכל ילד.
שוב כדאי וחשוב לנסות לאמוד ולהעריך כמה כוסות ימלאו את הבקבוק .ולרשום את ההשערות של הילדים המתנסים.
"מדוע כמות הכוסות הנדרשת למלא מיכל השתנתה בכוסות בנפח שונה?"
פעילות שלישית
חומרים וכלים
בקבוק בעל נפח ליטר/ שקית חלב /מיכל חלב עדיף מיכל שקוף
בקבוק שני ליטר
ומיכל 4 ליטר עדיף שקוף.
משפך
כלי כתיבה
"כמה בקבוקי ליטר יכנסו בכל אחד מן הבקבוקים.?"
כדאי לרשום את האומדנים של הילדים ולהתנסות.
פעילות רביעית
חומרים וכלים
כלי כתיבה
לאור ההתנסויות הקודמות כמה כוסות ימלאו מיכלים בעלי נפחים שונים ליטר, 2 ליטר, ו4 ליטר.
בפעילות זו ניתן לשלב אסטרטגיות חשיבה ושאלות מנחות על מנת לעזור לילד לבצע אומדן.
שאלות מנחות
"אם בבקבוק של ליטר ניכנסו 5 כוסות אז מה יקרה בבקבוק של שני ליטר יהיה יותר או פחות?"
"כמה אתה חושב כוסות ימלאו את הבקבוק , אולי אפשר לצייר את האומדן שיעזור לחשב?"
להורה המעשיר קצת העשרה
תפקיד המבוגר המתווך את הפעילות להעשיר את עולם המושגים של הילד , הפניית תשומת ליבו לתופעות תוך התייחסות לפעילויות שהם התנסה.
המטרה לעזור לילד לבצע אומדן בגיל הגן האומדן נעשה עדיין ברמת ההתנסות והחוויה מתוך הפעילות אותן הוא מבצע. חשוב לכבד האמירה של הילד גם אם האומדן רחוק מהאומדן אותו אנחנו משערים.
תוך התנסות הילד יצבור התנסויות שיולידו את ניסיון החיים .כל פעילות מזמנת הסקת מסקנות
ניתן לסכם כל פעילות ולהסיק מהן מסקנות, פעילויות אלו יוכלו לכוון אותנו לשימוש בעתיד בכלים מכויילים.
בגיל הגן ניתן לערוך פעילות מכוונת ושיטתית לאומדן/ השערה לניסויים, למדידה ולהסקת מסקנות.
למי שמחפש פעילויות מים נוספות ניתן למצוא בספרים
שוקע או שט מדע באמבט
קרצף ולמד מדע באמבט
שלכן,
אתי סדן
המאמר ועוד רבים אחרים מתפרסמים למאגר הלקוחות של חברת תילתן ערכות למידה. חברת תילתן משווקת אביזרים ואמצעי המחשה לילדים ומוסדות חינוך, כאשר הרעיון המרכזי הוא למידה תוך התנסות וחוויה.
כותבת המאמר המצורף היא אתי סדן מדריכה למדעים.
הספרים המוזכרים במאמר משווקים על ידינו.
נשמח לסייע ולעזור בייעוץ מקצועי, אביזרים וספרות מקצועית.
שלכם אביבה 03-9721555