תוכנית עסקית מפרטת את תהליך ההכנה ואת התוצאות של מחקר, חשיבה ותכנון שנועדו לבדוק ולהציג למעורבים ומתעניינים בדבר, את היתכנות הכלכלית בפעילות עסקית חדשה.
באמצעות התוכנית יקבלו שותפים לעסק, משקיעים, בנקאים וספקים פוטנציאלים, הסבר הולם על מהות העסק ועתידו הצפוי, יהיה זה עסק חדש או שינוי בפעילות של עסק קיים.
הכנת תוכנית עסקית הינה עבודה רב תחומית ומחייבת אנשי מקצוע מנוסים באסטרטגיה העסקית, ארגון, שיווק, פיננסים, וכד',
נעבור עכשיו על כמה מאפיונים מרכזיים שבכל תוכנית עסקית:
• קביעת מטרה ברורה לתוכנית
• הגדרת קהל היעד
• תהליך מדוקדק של מחקר, חשיבה ותכנון
• הסקת מסקנות והמלצות
• כתיבת מסמך מסכם
• קביעת מטרה ברורה לתוכנית
הן אם מדובר בהקמת עסק או מיזם חדש והן בגיוס הון נוסף, בהחדרת מוצר חדש לשוק או מוצר מתחרה בשוק רווי, השאלה הרלבנטית שישאלו כל הנוגעים בדבר תהיה "האם העניין כדאי ומדוע?". על מנת לקבל תשובות ענייניות, יהיה צורך להגדיר בדייקנות את מטרת העבודה. מטרת התוכנית תאפיין את תכניה.
להלן כמה דוגמאות של תוכניות עסקיות נפוצות:
• בדיקת היתכנות כלכלית של עסק חדש
• הגדלת הון חוזר וגיוסו
• שיווק – החדרת מוצר חדש לשוק
• שיווק – הוספת קו מוצרים
• מכירות וקידום מכירות
• ועוד
• הגדרת קהל היעד
כאמור, קהל היעד יהיו שותפים לעסק, משקיעים, בנקאים וספקים פוטנציאלים, ומותנה במטרת התוכנית, מנהלים, עובדים, אנשי שיווק ומכירות וייצור.
• תהליך מדוקדק של מחקר, חשיבה ותכנון
משקיעים ובנקאים יחסו חשיבות ויעניקו משקל לתוכנית עסקית אך ורק אם השתכנעו שהוכנה על ידי אנשי מקצוע, בתהליך חשיבה מעמיק וביקורתי, מושתת על מחקר וניתוח פרטני, המצמיחים נתונים ותחזיות מבוססות. התוכנית תהיה ברת ביצוע, עם לוח זמנים מוגדר,כשהיא כוללת כלי בקרה בתחנות מוגדרות מראש.
הכנת תוכנית עסקית זאת עבודה מרתקת המציעה לאנשי מקצוע הזדמנות לבחון את הרעיון העסקי לעומק, לרבות איתור חולשות וחזקות והזדמנויות עסקיות שלא הובאו בחשבון בתחילת הדרך,
אנשי מקצוע המכינים את התוכנית יתרכזו:
• באנשים: ביזמים ובמנהלים. מה הם המיומנויות שלהם. מה הם חזקותיהם וחולשותיהם. מה הם יודעים לעשות וגם מה הם לא יודעים לעשות. במה הם מנוסים ומאין הניסיון שלהם. מי הם הגורמים חיצוניים הדרושים להצלחת המיזם.
• בהזדמנות העסקית של המיזם: מה הוא ימכור ומי יהיו לקוחותיו. איך המיזם יגיע אליהם. כמה יעלה להגיע ללקוח ולהחזיקו ככזה. מה יהיה מקומו של המוצר – אם בכלל – בשוק. מחיר, תמחור והמחרת של כל מוצר. עלויות ייצור או רכישה ועלויות הפצה. שירות ללקוחות. מתחרים ותגובתם מול כניסת המיזם החדש. גיוס עובדים הנחוצים למיזם. נתונים ותחזיות כלכליות כולל נקודת איזון, תזרים מזומנים והחזר ההשקעה. סיכויי צמיחה וקצב שלה.
• הסביבה העסקית והשפעתה: גורמים חיצוניים משתנים שהם לא בשליטת השותפים לעסק, כגון אינפלציה, שיעורי ריבית, מגמות תרבותיות, דמוגרפיות וסביבתיות, רגולציה, שינויים פוליטיים מקומיים, אזוריים וגלובליים.
• סיכונים ופיתרונות אפשריים: הערכת גורמי סיכון וכלים ניהוליים להתמודדות אתם.
• הסקת מסקנות והמלצות
התוכנית העסקית תוכיח ותנמק לקוראיה את היתכנות המיזם. היא תכלול טבלאות המציגות תוצאות של סטיות בתחזיות, ותשקף את הנקודות הקריטיות שבסטיות אלה.
היא תשרטט נתיבי ביצוע ולוחות זמנים ותציע כלים סדורים לבקרה תקופתית.
• כתיבת מסמך מסכם
טעות נפוצה בין מזמני תוכניות עסקיות וגם אצל לא מעט כותבי תוכנית כאלה היא לחשוב שההצלחה העסקית וגיוס הכסף הדרוש למיזם תלויים במראה של חוברת כרוכה בספיראלה יפה, המכילה הרבה גרפים צבעוניים וגיליונות אלקטרוניים המפרטים תחזיות פיננסיות לעשור הקרוב.
משקיעים ובנקאים הם מנוסים מאוד בפיננסים וחיים יחד אתנו. הם מבינים לא פחות טוב – אם לא יותר – מאתנו את המציאות הכלכלית. הם מודעים שהנייר סובל הכל.
לכן, בתוכניות עסקיות יש להתרכז בעיקר:
• תקציר
• היזמים ומנהלי החברה
• הצוות המוביל – מבנה ארגוני – גיוס משאבי אנוש
• מטרת המיזם
• חזון ואסטרטגיה
• מודל עסקי ופוטנציאל צמיחה
• המוצר או שירות
• השוק – ניתוח ואסטרטגיה שיווקית, קהל מטרה ודרכי מכירה
• ניתוח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים (SWOT)
• פיננסים – תחזיות, תקציבים, מבנה עלויות, תזרים מזומנים, מקורות ושימושים, נקודת איזון, תחזית רווח והפסד מפורטת, וכד'
• ניתוח כדאיות לרבות רגישות לסטיות מהצפי
• נתיבי ביצוע ולוח זמנים
• כלי בקרה ניהוליים לתוכנית
בהתאם למטרת התוכנית, יתווספו נספחים הדרושים להרחבת הבנת המיזם ו/או המוצר נושא הדוח.
----------o0o----------
דוד גרוס תכנון, פתוח, לווי וניהול עסקי ייעוץ ארגוני, אימון מנהלים 054-6964499 http://www.gross-david.com david@gross-david.com