בעיה מאד נפוצה אצל תלמידים רבים שפגשנו במשך השנים היא ההתייחסות הראשונית שלהם לשיעורי הבית והתרגולים במהלך הקורס.
במאמר זה נציע מספר שלבים חשובים וגישות נכונות להכנה נכונה למבחן.
התובנות במאמר זה מתבססות על הדרכה וצפייה בתלמידים רבים לאורך השנים בתמודדותם עם ההכנה לבחינה ולכן רוב הסיכויים שתמצאו כאן גם קצת מעצמכם..
הבעיות:
שיעורי בית כמטרד
במשך 12 שנות לימוד בבית הספר התיכון היו שיעורי הבית הדבר היחיד שהפריד ביניכם לבין הדברים שבאמת רציתם לעשות. חוזרים מבית ספר, זורקים את התיק ונזכרים בשיעורי הבית כי:
(1) חייבים לעשות כי המורה בודקת
(2) חייבים לעשות כי אמא מעצבנת
(3) חייבים לעשות כי מגישים עבודה בזוגות.
(4) כל התשובות נכונות
כך או כך, שיעורי בית היו בדרך כלל משהו שעושים כדי לצאת לידי חובה. לא משנה כמה ניסו לשכנע ולהסביר שזה ממש חשוב לעשות שיעורי בית לפני כל שיעור, ברוב המקרים למידה יסודית של שבוע-שבועיים לפני המבחן כללה ממילא פתרון של שיעורי הבית. הגישה הרווחת הפכה להיות "לעשות כדי לסמן V ולהמשיך הלאה".
הצלחתי לפתור הכל נכון
גישה רווחת בעיקר במקצועות טכניים- לדוגמה טריגונומטריה / פיסיקה / כימיה. אם הצלחתי לפתור את התרגיל וקיבלתי אותה תשובה כמו בספר אז הכל בסדר. אני צודק ו"הצלחתי" בתרגיל. מעולם לא היה צורך להתעמק בשאלה או בפתרון אם התשובה הסופית הייתה זהה. במקרה שלפנינו, למידה למבחן הפסיכומטרי, זה אינו המצב אבל על כך בהמשך.
זמן קצר ומלאכה מרובה
בואו נהיה כנים לרגע. כמה זמן באמת השקעתם בלימוד לבגרות בתנ"ך?
שבוע? שבועיים? כמה ימים? (זוהי רק דוגמה כמובן אז לא להיעלב אם אתם חובבי תנ"ך מושבעים).
כנראה שבמהלך שנת הלימודים הייתם טרודים במקצועות יותר "חשובים" וכנראה שזה גם היה הדבר הנכון מבחינתכם לעשות! הכנה של שבוע-שבועיים לבגרות בתנ"ך הספיקה כדי לדחוף את העובדות המתאימות למגירה לטווח קצר ולשלוף אותן בזמן המבחן בהצלחה.
הציון וההכנה
ציון במבחן "רגיל" כמו בגרות, או תיאוריה לקבלת רישיון נהיגה משמעו שצריך לענות על מספר מסוים של שאלות נכון כדי לעבור או להצטיין. הציון במבחן הפסיכומטרי הוא כזה שמודד כמה אתם יותר טובים מהאנשים שנבחנים יחד איתכם. במילים אחרות- לא מספיק שלמדתם יחד לבחינה עם החבר/ה הכי טובים. אתם חייבים לחשוב מה הופך אתכם ליותר טובים מהם.
אם התכוננתם לבחינה בדיוק באותו אופן "כמו כולם", אתם פוגעים בסיכויים שלכם להתעלות ו"לטפס" על אנשים בדרך לציון שאתם רוצים!
אז מה עושים?
בחלק זה של המאמר נסקור מספר שלבים חשובים בהכנה שלכם למבחן ובעיקר נדבר על הגישה הנכונה מבחינתכם לכל נושא הלימוד.
שלבים מקדימים:
1. אתם לא יודעים במה אתם טובים ובמה לא- אולי נדמה לכם שכן אבל כנראה שלא ממש. המון תלמידים שלימדנו לאורך השנים (אפשר לומר רוב התלמידים) פחדו מאד ממתמטיקה בעקבות ניסיון עגום עם הנושא בלימודי התיכון. פחדים אלה מובילים להזנחה של חלקים אחרים בחומר (תסמונת הבגרות בתנ"ך) ובסופו של דבר, הפרק שמקבל את הניקוד הנמוך ביותר הוא הפרק בעברית. המסקנה- חייבים הנחייה ומעקב צמוד של מישהו שישים את האצבע על הנקודות הבעייתיות האמיתיות.
2. אתם כאן כי אתם צריכים- היה נחמד לחשוב שכל מי שלומד לפסיכומטרי לומד מטעמי אידיאולוגיה בלבד. המציאות היא שפשוט אין לכם ברירה. אפשר לקבל ניקוד נמוך בבגרות בלשון ולהסתדר נהדר בחיים אבל אי אפשר ללמוד באוניברסיטה בלי פסיכומטרי. זה עצוב, זה מעצבן, זה יקר ולוקח זמן אבל בשורה התחתונה- אין מה לעשות. תהיו חייבים להתמודד עם זה.
3. חייבים להתכונן- יש כמות אדירה של חומר לעכל בפרק זמן יחסית קצר. כל אחד מכם מגיע עם חסרים ויתרונות בתחומים שונים אבל אף אחד מכם לא יכול לקבל ציון גבוה בלי להתכונן ולתרגל.
איך להכין שיעורי בית נכון?
1. לפני הכל- עוברים על החומר ודפי הסיכום מהשיעור. הטיפים ושיטות העבודה שקיבלתם הם חשובים מאד לפתרון מהיר של שאלות ולכן חובה להתרענן בשיטות העבודה לפני שמתחילים לתרגל.
2. מתחילים בהתחלה- גם אם קל לכם ממש עם השאלות הראשונות וגם אם הן נראות טיפשיות. יש חשיבות לתרגול של מהירות נטו בלי "הפעלת מוח". גם אלוף העולם באגרוף מתחיל כל אימון בתרגול ימין-שמאל פשוט.
3. לא בודקים אחרי כל שאלה- לפני שתבדקו אם סימנתם את התשובה הנכונה נסו קודם לפתור מקבץ של שאלות (4-8). לפני שתסמנו תשובה נסו לחשוב- "האם יש לי דרך לבדוק את עצמי?", "האם ניתן לפסול תשובות אחרות?", "האם אני בטוח?", השאלות הללו יקנו לכם הרגלים נכונים שיבואו לידי ביטוי בשלבים מאוחרים יותר.
4. פתרון נכון לא אומר כלום- אז מה אם סימנתם את התשובה הנכונה? נסו לחשוב אם הייתם יכולים להגיע אליה בדרכים אחרות. אולי יותר מהר?
5. שאלה שלא הצלחתם לפתור היא מאד חשובה- ראשית, קראו את ההסברים ונסו להבין מה פספסתם בקריאה הראשונית של השאלה. האם מדובר בשיטת עבודה שלא הבנתם או פשוט חוסר תשומת לב? אם לאחר קריאת ההסבר עדיין לא הבנתם (או שאתם לא מסכימים עם ההסבר וחושבים שאתם צודקים) סמנו את השאלה ודברו עם המדריך עליה. פתרו אותה ביחד. שאלות שלא הצלחתם הם יותר חשובות משאלות שהצלחתם ועליהם יש להתעכב. לא לטאטא אותן מתחת לשטיח.
6. אין דבר כזה טעויות טיפשיות- "אבל לא ראיתי שכתוב 3..", "סימנתי 2 בטעות.." המחשבה שבזמן מבחן תהיו מרוכזים יותר ותמנעו מטעויות כאלה היא טעות מיסודה. כל ההרגלים וכל הטעויות שאתם עושים בבית ימשיכו איתכם גם למבחן ויבואו לידי ביטוי. רק תרגול נכון ושאילת השאלות הנכונות (ראו סעיף 3 למעלה) יביא לידי עקירת ההרגלים הרעים מהשורש.
7. אחוזי הצלחה וזמנים- מעקב צמוד אחרי זמני הפתרון ואחוזי ההצלחה שלכם הוא חיוני להתקדמות נכונה שלכם בחומר. המדריך שלכם ינחה אתכם באשר לזמני הפתרון הרלוונטיים ואחוזי ההצלחה שנדרשים מכם בהתאם להתקדמותכם בקורס. שיעורי הבית הם אינם "תרגול יבש" ככל שתפתרו את שיעורי הבית בתנאים של מבחן (שקט, זמנים, הפסקות קצרות וכו') תתרגלו מהר יותר לעבודה נכונה וחשיבה מהירה.
לסיכום, כדי להתכונן לפסיכומטרי בצורה נכונה, אתם חייבים לעבור מהפך מחשבתי מסוים ולהתייחס לשיעורים והתרגולים בקורס כאל הכנה אישית לקראת תחרות חשובה. המטלות הללו (גם אם הן מעצבנות לפעמים) הן הדרך היחידה שלכם לדמות את תנאי המבחן והשאלות בו. אי אפשר לדחות את הלימוד לשבוע או אפילו חודש לפני המבחן כי כמות החומר היא אדירה והזמן קצר מאד.
כמובן שישנם עוד דגשים רבים ופרטיים עבור כל אחד ואחד מכם והם ימסרו במהלך הקורס על ידי המדריך שלכם. היו קשובים ופתוחים להצעות ובעיקר-אל תתעצלו.
בהצלחה!
מורה בכיר ושותף בחברת "פסיכומטרי אחד
על אחד"
בעל תואר הנדסה ביו-רפואית מאוניברסיטת תל אביב.
מלמד פסיכומטרי מזה כחמש שנים ועוסק
בהוראה משנת 1998